کد مالیاتی چیست

به طور معمول اداره مالیات برای همچین مواردی جریمه ای در نظر می گیره اما مقدار جریمه کم می باشد . این کد 12 رقمی قدیمی یا کد 16 رقمی جدید، از سوی سازمان امور مالیاتی اهدا خواهد شد. مدت زمان پیگیری ثبت تغییرات شرکت و تشکیل پرونده از زمان تحویل مدارک به مدت three الی 7 روز کاری است. در پاسخ به نامه ارسال شده از طرف کارشناس بازدید، بخش مستغلات نامه‌ای مبنی بر اینکه از محل شرکت بازدید و راستی آزمایی صورت گرفته است، دریافت می‌گردد. موسسات فعال در زمینه ثبت شرکت می توانند شما را برای دریافت کد اقتصادی شرکت خود راهنمایی کنند.

در صورت نداشتن این کد از معافیت های مالیاتی بهرهمند نمی شوید و مالیات شما به صورت علی الراس محاسبه می شود. اصل وکالتنامه در صورتی که وکیل کارها را انجام می دهد بایستی به نام وکیل باشد و تسلیم شود . در این پکیج ابتدا تا انتهای کار توسط مجموعه انجام شده و در نهایت مدارک مربوطه به شما تحویل داده خواهد شد. در تمامی مراحل جهت جلوگیری از بروز مشکل بایستی تمامی اطلاعات صحیح و مطابق با وافع باشد. برای مشاوره رایگان از طریق واتس اپ کلیک کنید و منتظر پاسخ کارشناس بمانید. حتما باید فضای دفتر اداری باشد و نه به شکل منزل و اینکه باید سند یا اجاره نامه هولوگرام دار داشته باشید .

  • کلیه اطلاعات مربوط به مودی اعم از هویتب و مالیاتب را شامل می شود که بعنوان رسید از مودی توسط مامورین پست و بایگانی در پرونده مودی استفاده خواهد شد.
  • دریافت شماره اقتصادی همراه با ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی برای افرادی که مشغول فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هستند، اجباری می‌باشد.
  • برای دیدن نمونه کد اقتصادی ۱۲ رقمی می توانید به پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.
  • همان طور که گفتیم دریافت و ثبت نام کد اقتصادی برای تمام فعالان اقتصادی و تجاری چه شخصیت حقوقی داشته باشند مثل شرکت ها چه شخصیت حقیقی داشته باشند به عنوان نمادی برای احراز هویت و محاسبه سود، الزامی و اجیاری است .
  • برای این‌ کار می‌توانید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نموده و در آنجا پیش ثبت نام خود را انجام دهید .
  • کاربر گرامی، برای دریافت این خدمت، لطفا نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را برای ما ارسال کنید تا ما با شما تماس بگیریم.

امکان تشکیل پرونده در حوزه های مالیاتی در حدود یک هفته کاری زمان خواهد برد و این امر به دلیل بازدید اداره مالیات از مکان شرکت و به دنبال آن تشکیل پرونده‌های مالیاتی شرکت امکان بیشتر شدن زمان ارائه شماره اقتصادی وجود دارد. همچنین شرکت‌ها برای پرداخت مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و ممانعت از رقابت‌های ناسالم نیاز به داشتن کد اقتصادی دارند. اما مهمترین نیاز شرکت شما به کد اقتصادی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به سازمان مالیاتی خواهد بود. چنانچه شرکتی موارد مالیاتی را رعایت ننماید، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. همچنین پرداخت به موقع مالیات، باعث می‌شود که شرکت مشمول معافیت‌های مالیاتی شود.

چنانچه از دریافت کارت شماره اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی حادث شود لازم است فرم مربوطه ، تکمیل و به همراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادر کننده کارت تحویل داده شود . اداره امور مالیاتی هزینه ای برای اخذ کد اقتصادی دریافت نمی کند ولی از آنجایی که دریافت کد اقتصادی، فرآیندی زمانبر و پیچیده و همینطور تخصصی می باشد می توانید انجام این مراحل را به کارشناسان محکی که در این امر باتجربه هستند بسپارید. شرکت ها و اشخاص حقیقی بدون تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کداقتصادی (کدمالیاتی) نمی توانند فعالیت اقتصادی و تجاری انجام دهند.

به واسطه ی کد اقتصادیسازمان امور مالیاتی کشورمی تواند دفاتر قانونی؛صورتحساب ها و فاکتور ها را راحت تر بررسی نماید و مزیت دیگر برای کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم است. کد اقتصادی همان طور که از اسمش هم مشخص است یک شماره با دوازده رقم است . برای شناسایی هر واحد اقتصادی از این کد یا شماره مختص به آن واحد استفاده خواهد شد . یعنی هر شغل یا شرکتی که کد اقتصادی دریافت می کند، این کدی که از طرف سازمان امور مالیاتی به نام او صادر شده است تنها برای خود او خواهد بود، تا بتوان هر شغل و شرکت را با استفاده از این شماره مشخص از یکدیگر جدا کرد . برای دریافت کد اقتصادی شرکت ها می توانید با وارد نمودن عنوان شرکت یا شماره ملی در سامانه بررسی اعتبار کد اقتصادی به اطلاعات مورد نیاز دست یابید.

اشخاص حقیقی و حقوقی برای اطلاع از نحوه گرفتن کد اقتصادی می توانند به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند یا با افراد و موسساتی که اطلاعات کافی در این زمینه دارند مشورت نمایند. برای عقد قرارداد و همکاری با شرکت های تجاری نیازمند استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی هستید. برای این کار می توانید به آدرس /frmvalidationofregistration.aspx رفته و از صحت کد اقتصادی شرکت مطمئن شوید. شرکت ها برای عقد قرارداد با موسسات دولتی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، دریافت کارت بازرگانی و افتتاح حساب بانکی ملزم به دریافت کد اقتصادی شرکت می باشند.

خود این جمله گویای اهمیت دریافت کد اقتصادی می باشد و علاوه بر مزایایی که دارد، به منظور جلوگیری از معایب نداشت آن نیز باید در اسرع وقت اقدام نمایید. پس از آنکه اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمودید، کارشناس اداره امور مالیاتی برگه معرفی نامه به شما ارائه می‌نماید تا با این برگه به قسمت مستغلات اداره مالیاتی مراجعه کنید و با تشکیل پرونده مربوطه در این قسمت وارد فاز بعدی می‌شوید. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده، ملزم بهدریافت کد اقتصادیهستند. اگر بخواهید کد اقتصادی دریافت کنید و یک تجارت قانونی را مدیریت کنید، به دریافت این کد نیاز خواهید داشت. این کد در سیستم قابل پیگیری خواهد بود و با درج آن توسط کارشناسان سازمان مربوطه در پایگاه­ اطلاعاتی، تمامی فعالیت­های شما قابل مشاهده خواهد بود. شاید تصور کنید این کد صرفا برای صدور فاکتور رسمی یا تنظیم یک قرارداد قانونی کاربرد دارد.

سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می­شوند. اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی می­فرستد. وقتی کد اقتصادی نگیریددر ابتدایی ترین حالت شما نمی تواند اظهارنامه مالیاتی رد کنید، یعنی در واقع هیچ سود و زیانی ثبت شرکت را اظهار نمی کنید، در این صورت اداره مالیات و ممیز شما برای شرکت شما قطعا جریمه در نظر خواهد گرفت. بعد از ثبت شرکت شما 2 ماه فرصت دارید که برای ثبت نام کد اقتصادی و پرداخت تمبر سرمایه شرکت اقدام کنید. ۸- مراجعه به ممیز عملکرد و ارزش افزوده درخصوص تایید پرونده و رسیدن به مرحله ۴۵ سامانه شماره اقتصادی .

چه اشخاصی باید کد اقتصادی اخذ نمایند؟

اگر بخواهیم یک مثال ساده را برای شما عنوان کنیم، می­توانیم کد اقتصادی را به کد ملی تشبیه کنیم. این کد یک عدد 12 یا sixteen رقمی است که کاملا اختصاصی بوده و برای شناسایی یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار می­گیرد. در واقع برای نظارت بر امور شرکت­ها، برآورد مالیات و پیگیری فرایند پرداخت، خود دولت اقدام به اجرای این سیستم جامع و کاربردی نمود. در شرکت با نوع سهامی خاص بعد از آگهی شدن و تحویل آگهی و پرداخت هزینه‌های روزنامه اقدام به تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی می‌شود. شما پس از ثبت شرکت، حدوداً 2 ماه برای دریافت شناسه اقتصادی یا همان کد اقتصادی خود فرصت دارید.

دریافت کد اقتصادی

هر گونه جعل و تقلب و تبانی در اینباره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود. اخد کد اقتصادی برای تمام فعالان تجاری و شرکت های تجاری موضوع ماده 20 قانون نجارت الزامی است و اگر آن ها این کد یا شماره را دریافت نکرده باشند فعالیتشان قانونی نیست و اعتباری نخواهد داشت . شماره یا کد اقتصادی پس از طی شدن مراحلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکت ها توسط اداره ‌دارایی در مرکز هر استان ‌و همچنین در شهرستان‌ ها صادر می شود . با ثبت برند تجاری توسط هر شغل یا شخص حقیقی و حقوقی مانند شرکت ها ، آن ها می توانند مجوزی برای انجام کار ها ، فعالیت های بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی داشته باشند .

موارد کاربرد کد اقتصادی :

در صورتی‌که شرکت خود را از طریق خدمات پنجره واحد شروع کسب و کار ثبت کنید، پس از انجام مراحل ثبت، پیش ثبت‌نام کد اقتصادی را باید در باجه مرتبط انجام دهید. اگر از طریق اداره ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت شرکت کرده‌اید، پس از انجام مراحل باید به اداره مالیات درخواست اخذ کد اقتصادی بدهید. لازمه ثبت هرگونه تغییراتی در شرکت اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی است. در غیر این صورت شرکت تجاری نمی‌تواند تغییرات خود را به ثبت برساند. به طور کلی برای دریافت کد اقتصادی حتماً باید پرونده مالیاتی نیز تشکیل شود که این مسئله باعث می‌شود هزینه تشکیل این پرونده نیز به هزینه دریافت کد اقتصادی افزوده شود. در کنار آن باید هزینه ابطال تمبر سرمایه و حق‌الوکاله وکیلی که این کار را انجام می‌دهد نیز به جمع هزینه‌ها اضافه شود.

در سند شرکت دو حالت مشغول به کار و یا عدم شروع فعالیت ذکر شده است. ارائه کپی لیست پرداخت مالیات و حق تمبر به اداره دارایی هم الزامی است. طبق قانون جدید اداره مالیات از اواسط سال 1399، شناسه ملی همان کد اقتصادی شرکت‌ها محسوب می‌شود. درنتیجه علاوه بر ثبت‌نام در سامانه مالیات باید به صورت حضوری پرونده مالیاتی تشکیل دهید تا برای شما پرونده مالیاتی و ممیزتان مشخص شود. البته تعدادی از افراد حقیقی نیز در کنار اشخاص حقوقی متقاضی دریافت کُد های اقتصادی هستند.

از طرف دیگر ممکن است شما مدارک و شرایط کاملا آماده ای برای دریافت کد نداشته باشید که خود باعث طولانی شدن مدت زمان اخذ کد اقتصادی خواهد بود. دریافت سریع کد اقتصادی را با سپردن امور اخذ کد اقتصادی به گروه حقوقی که متشکل از کارشناسان ثبتی و مشاورین حقوقی می باشد، می توانید محقق سازید. کارت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی که شماره اقتصادی آن‌ها در این کارت درج‌شده از نظر ظاهر تفاوت‌هایی با هم دارند. علاوه بر این، دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات، عقد قرارداد با مؤسسات دولتی وابسته به داشتن شماره اقتصادی است. این کد ۱۲ رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می‌شود. چنانچه به دنبال گرفتن کارت بازرگانی باشید دریافت کد اقتصادی الزامی خواهد بود.