قانون مؤسسات غیردولتی Ngos

دارا بودن مکان ثابت و مناسب که به تصویب بهزیستی استان رسیده باشد. کلیۀ حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به “آسان‌ثبت” است. دو نسخه اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در صورتی که اصل اساسنامه به زبان خارجی باشد.

شرایط ثبت موسسه خیریه

گفتنی است که در شرایط انحلال اجباری موسسات غیرتجاری، تصفیه امور مربوطه بر طبق قانون تجارت و تصفیه امور شرکت‌ها خواهد بود. 3- مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است. مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است. طبق آخرین رویه و دستور العمل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری در سراسر کشور، برای ثبت شخصیت حقوقی (اعم از شرکت و موسسه) الزامی به ارائه تصاویر مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی شرکاء و سهامداران وجود ندارد. تقاضانامه موسسات غیرتجاری، اساسنامه موسسات غیرتجاری، شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره، روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی. امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی راه‌اندازی موسسه غیر تجاری در ایران است.

نحوه ثبت موسسه غیر تجاری

همچنین باید بدانید که حوزه فعالیت شما چگونه خواهد بود، زیرا بر اساس نوع فعالیت خود باید قوانین مختلفی را رعایت کنید. اغلب موسسه های آموزشی خصوصی، به صورت انتفاعی فعالیت می کنند. برای ثبت موسسه های انتفاعی باید ابتدا مجوز های لازم از سازمان های مربوطه اخذ شود. بدون وجود این مجوز های رسمی امکان ثبت موسسه و در نتیجه فعالیت آن وجود ندارد. هر گونه ارائه فعالیت در زمینه مشاوره تحصیلی و روانشناسی نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه داشته و گروه و تیم هایی که قصد ارائه خدمات در این حوزه را دارند می توانند نسبت به ثبت موسسه اقدام نمایند.

  • کارشناسان موسسه حقوقی مشهور ظرف 7 روز کاری موسسه شما را ثبت خواهند کرد.
  • قبل از اقدام برای ثبت بر اساس موضوع فعالیت و شاکله مورد نظر وزارت کشور اقدام به اخذ مجوز نمایید.
  • زیرا اگر تغییرات مربوطه به ثبت نرسند و ثبت تغییرات موسسه غیر تجاری به تعویق بیفتد موجب اغفال و بی اطلاعی دیگران می شود .
  • با تاسیس شرکت های گوناکون بسیاری از تصدی گری های دولت به حالت تعدیل در می آید و باعث رشد اقتصادی کشور می شود.
  • موسسه مکلف است در استخدام کارکنان خارجی اجازه قبلی مراجع ذیربط را حاصل و از تاریخ مواصلت ، اغاز و ختم وظیفه آنها بوزارت امور خارجه کتباً اطلاع دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ثبت موسسه خیریه می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. موسسه خیریه غیر دولتی که می تواند به شکل انتفاعی یا غیر انتفاعی ثبت شود. گواهی عدم سوء پیشینه تغییرات شرکت کیفری و عدم اعتیاد اعضای هیئت مدیره و بازرسین موسسه باید ارائه شود. روند ثبت موسسه خیریه و تاسیس آن دارای ضوابط و قوانینی است که در این مقاله قصد داریم به طور مختصر به آن ها بپردازیم.

درخواستی کتبی تهیه کرده و اسامی پیشنهادی تان را در آن ذکر نمایید. وقتی نام موسسه و اهداف ان تایید شود، نام موسسه باید در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد. با سلام و روز خوش ؛خیر دوست عزیز،برای ثبت موسسه غیر تجاری نیازی به ارائه تقاضانامه نمی باشد. برای ثبت شرکت شما نیاز به ارائه شرکت نامه یا تقاضانامه دارید ولی برای ثبت موسسه چنین چیزی نیاز نیست.

اهداف تاسیس موسسه خیریه

لازم به ذکر است که افراد زیر ۱۸ سال درصورتی که جزء شرکاء موسسه باشند می بایست توسط ولی خود عهده دار مسئولیت شوند و نمی توانند عضو هیات مدیره موسسات غیر تجاری باشند. موسسات انتفاعی و یا غیر انتفاعی از تاریخ ثبت, شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن, کانون, بنگاه جمعیت و موارد دیگری را برای خود اتخاذ نماید. از امتیازات موسسه غیر تجاری در شرایط خاص به عدم پرداخت مالیات اشاره کرد که می بایست از اداره مالیات استعلام های لازم ثبت شرکت را به عمل آورد. فراموش نکنید که طی کردن مراحل مربوط به ثبت موسسه خیریه نیاز به آگاهی و تجربه کافی در حوزه ثبت شرکت و موسسه دارد. موسسات خیریه می‌توانند در حوزه موضوعات مختلفی فعالیت کنند. تامین امکانات و کمک‌های مالی در موضوعات درمانی و پزشکی، پرداخت حقوق ماهیانه اقشار آسیب‌پذیر، تسهیلات تحصیلی و آموزش، کمک به سالمندان، معلولان، کودکان، کمک به افراد در شرایط اضطراری مانند سیل و زلزله و… از رایج‌ترین زمینه‌های فعالیت موسسه خیریه است.

یک شباهت موسسه با شرکت این است که موسسه مانند شرکت شخصیت حقوقی دارد . شرکتها اکثرا با اهداف سود آوری و کسب منفعت تاسیس می شوند در حالی که موسسات می توانند با اهداف متفاوتی تاسیس شوند که سوداوری یکی از آنهاست. موسسات غیر تجارتی، تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی مانند امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و … تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.

جلسات هیئت مدیره در موسسات با وجود اکثریت مدیران برگزار می شود و تصمیمات گرفته شده با اکثریت آرا معتبر خواهد بود. پس از امضای نسخ تایپ شده توسط رئیس اداره ثبت شرکتها این مرحله آگهی صادر و دو نسخه تایپی متقاضی تحویل می گردد . یک نسخه جهت درج روزنامه رسمی جمهوری اسلامی (واقع خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر)ونسخه دیگر همراه فیش پرداختی قسمت دایره آگهی ها جهت درج روزنامه کثیر الانتشار داده می شود.

سرمایه غیر نقدی موسسات غیر تجاری که توسط کارشناس دادگستری تائید و به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری می بایست اعلام شود. لازمه تائید سرمایه غیر نقدی گزارش کارشناس دادگستری می باشد یا به عبارتی هرگاه قسمتی از تعهد مؤسسین به صورت غیرنقد باشد باید ثبت برند در قبال سرمایه غیرنقدی نظر کتبی‌ کارشناس رسمی وزارت دادگستری اخذ گردد. نماینده قانونی موسسات غیر تجاری غیردولتی باید برای اخذ پروانه تأسیس به ادارات بهزیستی شهرستان محل مؤسسه مراجعه و مدارک خود را طبق مفاد آئین نامه تکمیل کرده و ارائه دهد.

گفتنی است که ثبت تشکیلات موسسات غیرتجاری‌ای که در خارج از کشور به ثبت رسیده‌اند فقط در تهران امکان‌پذیر است. همچنین موسسات غیر تجارتی خارجی ثبت‌نشده که قصد فعالیت در ایران را دارند، موظف‌اند برای ثبت موسسات غیر تجاری در ایران اقدام نمایند. باید یادآور شد که اداره ثبت شرکت‌ها به محض وصول تقاضای ثبت این قبیل موسسات و تشکیلات مراتب را با ذکر خصوصیات به وزارت امور خارجه اعلام می‌دارد و پس از موافقت آن وزارتخانه طبق مقررات اقدام به ثبت آنها خواهد نمود.

(۱)مؤسسه میتو اندبه منظور پیشبر د فعالیتهای مر بوط طورداوطلبانه عضویت سازمانهای بین المللی را کسب نماید. (۱)دارائی،عایدات ومنافع حاصله صرف در جهت پیشبرد هدف یا اهداف غیر انتفاعی مؤسسه مصرف می گردد. مؤسسه دراجرای فعالیت های خود احکام قانون اساسی وسایر اسناد تقنینی نافذه رارعایت مینماید. 10- تاییدنامه اماکن در رابطه با مقر و سکونت گاه موسسه ارائه گردد.