مجازات شرکت های مختلف

و مصادره بعد از انحلال شخص حقوقی تا پایان عملیات تصفیه به تأخیر می‌افتد». البته عنوان مدیرعامل یا رییس از اهمیت برخوردار نیست؛ بلکه مهم شخصی است که به‌عنوان نفر اول در شخص حقوقی انجام‌وظیفه می‌کند و اختیارات به او تفویض شده است. جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت. بنابراین صرف سکونت در محلی، آن محل را به اقامتگاه تبدیل نمی‌کند؛ بلکه سکونت به علاوه مرکز اداره امور قرار دادن آن محل است که به محل، عنوان اقامتگاه می‌دهد.

بنابراین شخص شامل شخص حقیقی یا شخص طبیعی که آن را انسان می‌نامند و نیز شخص حقوقی است. مجازات موضوع این ماده، در مورد اشخاص حقوقی دولتی و یا عمومی غیر دولتی در مواردی که اعمال حاکمیت می کنند، اعمال نمی شود. سپس اشخاص باید به به سامانه درگاه خدمات الکترونیکی قضایی به آدرس adliran.ir مراجعه نموده و با انتخاب گزینه “اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی”در قسمت سمت راست صفحه، وارد صفحه ورود به سامانه بشوند. در صفحه ورود لازم است که شخص کد ملی و رمز عبور خود را وارد کرده و وارد سامانه شود. بدین طریق شخص می تواند با توجه به مختومه شدن، مختومه نشدن و یا از طریق تاریخ پرونده، وضعیت فعلی پرونده های مورد نظر خود را مشاهده نماید.

  • تبصره – ايجاد هر نوع امتياز براي شركا و يا سهامدار ان تنها با تغيي ر اساسنامه امكان پذير است.
  • در صور تي كه صاحبان آورده غيرنقد و مطالبه كنندگان مزايا به نظر مجمع مذكور تسليم نشوند، تعهد آنها نسبت به سهام خود باطل مي شود و ساير پذيره نويسان مي توانند به جاي آنها سهام شركت را تعهد و مبالغ آن را تأديه كنند.
  • بنابراین کسانی که به حساب دیگران معاملات تجاری می‌نمایند، مانند کارمندان یک شرکت تجاری و مدیران شرکت‌های تجاری تاجر محسوب نمی‌شود.
  • منظور از مرکز عملیات محل استقرار اداره‌ی “شخص حقوقی” و ارکان مهم آن مانند هیئت مدیره و مدیرعامل و همچنین محل اخذ تصمیمات “شخص حقوقی” است.

7- شخص حقوقي كه شريك، مدير و يا مديرعامل آن مدير تصفيه شركت در حال تصفيه باشد. 1- مدير يا مديران تصفيه و كساني كه با آنان رابطه سببي يا نسبي تا درجه سوم از طبقات سه گانه دارند. ماده 361 – هرگاه پس از خاتمه تصفيه اموالي متعلق به شركت منحل شده كشف گردد، مطابق اين قانون تقسيم مي شود.

الزامات حرفه ای تاجر:

به گفته ی وکیل اصفهان یکی از ضرورت های جوامع امروزی است، چون اداره کردن کارها و حتی حکومت و دولت و دیگر بنیادها و سازمان ها به غیر از طریق شخص حقوقی امکان ندارد. برای اهداف و مقاصد خاصی تشکیل می شوند، که معمولاً ارائه خدمات و خدمات عمومی است و در چارچوب قوانین و مقررات خاصی مانند وزارتخانه ها، شهرداری ها و سایر سازمان های دولتی، مطابق با ماده ۵۸۷ تجارت، ایجاد شده است. شخص حقوقی دارای اقسامی است که ممکن است مربوط به حقوق عمومی یا حقوق خصوصی باشد. اقامتگاه نیز مانند نام، یکی از وجوه تمایز اشخاص حقیقی است و شخص را از لحاظ حقوقی به محل خاصی مرتبط می‌سازد. همان طور که هر شخص نامی دارد، اقامتگاهی نیز باید داشته باشد زیرا روابط حقوقی اشخاص ایجاب می‌کند که برای هر شخص محل معینی به عنوان اقامتگاه در نظر گرفته شود. شخص همیشه در اقامتگاه خود حاضر فرض می‌شود اگرچه در واقع در آن محل حضور نداشته باشد.

ماده 418 – هر شركت سهامي تنها به موجب اساسنامه مي تواند سهام ممتاز اعطاء كند. امتيازات اين گونه سهام و نحوه استفاده از آن بايد به وضوح تعيين شود. هرگونه تغيي ر در امتيازات وابسته به سهام ممتاز مستلزم اصلاح ثبت تغییرات شرکت اساسنامه است. در اين صورت سهامداراني كه امتيازاتي به نفع آنان ايجاد مي شود يا تغيير مي كند، در اين مورد در حد نصاب تشكيل و تصميم گيري مجمع عمومي فوق العاده اي كه اساسنامه را اصلاح مي كند لحاظ نم ي شوند .

تجربه و تخصص بالای مشاورین و کارشناسان ما در موسسه ثبتی ذهن ناب موجب ارئه کیفیت بالای خدمات شده است. زمان گرانبهاترین منبع هر شخص و شرکت است لذا به وقت مشتریان خود ارزش و احترام می گذاریم و در پیشبرد اهداف شما مشتریان گرامی تمام تلاش خود را می کنیم که در کمترین زمان ممکن امور ثبتی متقاضی را انجام دهیم. پس از تأیید اطلاعات، از شما خواسته می‌شود که اساسنامه و شرکتنامه و صورتجلسه و اظهارنامه را در سایت بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکتنامه شرکت‌ ها, فرم‌ های پیش‌ فرض دارند که فقط باید آن ها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می‌ توانید قوانین مخصوص شرکت‌ خودتان را به آن اضافه کنید.

اقامتگاه و تابعیت اشخاص حقوقی

لازم به تذکر است، هر شخص حقیقی، می تواند اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی، نماید و به عنوان نماینده قانونی شخص حقوقی، اقدام به فعالیت کند. بنابراین، امروزه امکان ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی نیز، فراهم آمده است. از آن جا که قانون تجارت مسئولیت کیفری برای اشخاص حقوقی در نظر نگرفته است لذا مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی متوجه اشخاص حقیقی تشکیل دهنده آن به ویژه متوجه افرادی است که بطور مشخص مرتکب کیفر شده باشند. ورشکستگی حالتی است که برای تجار و بازرگان و شرکت تجاری رخ خواهد داد. که در نتیجه این حالت افراد مذکور قادر به پرداخت معوقات و انجام تعهدات خود نیستند. زمانی که تجار آثار ورشکستگی را در فعالیت تجاری خود دیدند و بدهی و معوقات خود را پرداخت ننمایند از تاریخ توقف پرداخت تا سه روز پس از آن مراتب را به اطلاع دادگاه حقوقی خواهند رساند تا اقدامات بعدی طبق روال صورت بگیرد.

از دیگر مزایای تجار این است که با استفاده از کارت بازرگانی از امکاناتی برخوردار می شوند که اشخاص عادی به آن دسترسی ندارند. استفاده از مزایای ثبت سفارش واردات و صادرات کالا و استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی ناظر به صادرات و واردات و همچنین حق استفاده از حمایت های ارزی دولت و غیره برخی از این مزایا است. میزان تکرار معاملات تجاری به نحوی که مشمول تعریف حقوق تجارت گردد، بستگی به عرف و عادت محل دارد و نمی توان تعداد معینی برای آن قائل شد . ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.

اشخاص حقیقی و حقوقی در قانون تجارت

مراحل قبل از ثبت شرکت و یا اولین مرحله تاسیس شرکت یا شخصیت حقوقی تصمیم گیری در زمینه تاسیس هر نوع شخصیت حقوقی می باشد. اتتخاب نام شرکت نیز کمی قلق خاص خود را دارد چون نام شرکت شما می بایست توسط اداره ثبت شرکت ها تایید گردد، اداره ثبت شرکتها نام درخواستی شما را به بقیه شرکت های موجود بررسی می کند که نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب نکرده باشید. ولی فرمی را در صفحه اصلی سایت برای شما قرار داده ایم که می توانید نام های خود را در آن وارد کنید تا کارشناسان استعلام نام پس از بررسی نام های پیشنهادی به شما اعلام کنند که نام های مد نظر شما قابل ثبت است یا خیر.

ورشکستگی دارای انواع مختلفی است که هر حالت از آن دارای خصوصیات و قوانین است. ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقصیر، ورشکستگی به تقلب گونه و انواع این ورشکستگی است که در متن زیر به آنها خواهیم پرداخت. ورشکستگی حالتی است که برای افراد یا شرکت های تجاری پیش می آید که طی آن افراد توانایی پرداخت بدهی ها را نداشته ثبت برند تجاری و قادر به انجام تعهدات نخواهند بود. ورشکستگی در معنای عامیانه به افراد دارای تمکن مالی که متوجه ضرر و زیان مالی شدید خواهند شد و در پی آن قادر به پرداخت بدهی ها نخواهد بود، گفته می شود. اما ورشکستگی در معنا و کاربرد حقوقی به تاجران و بازرگانانی که توانای انجام تعهدات را نداشته باشد، گفته می شود.

هر شخص حقیقی دارای جا و مکان و جایگاه مشخصی است تا هر کس در هر زمانی با او کار داشته باشد بتواند به محل زندگی اش مراجعه کند. اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی، باید دارای اقامتگاه و محلی مخصوص برای شرکت باشند تا نامه­های قضایی، اوراق، بخشنامه ها مالیات و غیره به آدرس داده شده ارسال شود. بعضی از حقوق دان ها این دسته بندی را نپذیرفته و معتقدند که اشخاص حقوقی عملاً استقلالی از خود ندارند و این اشخاص حقیقی هستند که به اشخاص حقوقی جان داده و آن را زنده می کنند. به نظر حقوق دان ها مالکیت اشخاص حقوقی نوعی مالکیت اشتراکی است و شخصیت حقوقی در واقع، شخصیت مجموعه مالکین است که طبق توافقات میان آنها به وجود آمده است. بر اساس ماده یک قانون تجارت، تاجر کسی است که شغل معمولی خود را معاملات تجارتی قرار دهد؛ لیکن این نکته راهمانطور که پیش از این نیز بیان نمودیم نباید فراموش کرد که تاجر لزوما شخص حقیقی نیست و اشخاص حقوقی نیز ممکن است تاجر یا غیر تاجر باشند. اشخاص حقیقی تاجر به معنای کسی است که شغل معمولی خود را معاملات تجارتی قرار بدهد و اشخاص حقوقی تاجر به معنای تاجر شدن افرادی است که قانون برای آنها شخصیت مستقلی قائل است.

با توجه به اساسنامه تنظیم شده نحوه تقسیم سود تشریح داده شده است که در ماده های مربوطه اساسنامه نحوه تقسیم آن به همراه ذخیره های قانونی ذکر شده است در نتیجه این موضوع با توجه به اساسنامه متغییر می باشد. ولی درصورت عدم همکاری هیئت مدیره می توان با درخواست کتبی از بازرسین (در صورت وجود) و یا با تشریفات خاص توسط شرکاء و یا سهامداران دعوت به برگزاری جلسه انجام گردد. بعد از تائید اوراق ثبت شرکت در تهران و تحویل اوراق به متقاضی, می بایست نسبت به پرداخت های قانونی و اخذ پلمپ دفاتر اقدام شود. در نهایت با ثبت نام طرح جامع مالیاتی و اخذ کد اقتصادی, شرکت می تواند فعالیت خود را شروع کند. در نهایت به بعد از تائید اوراق با مراجعه به اداره ثبت آگهی ثبتی و اوراق تائید شده را تحویل و به باقی امور از جمله پرداخت های قانونی و اخذ کد اقتصادی و همچنین اخذ گواهی ارزش افزوده می پردازیم.

اشخاص حقوقی خصوصی

در غير اين صورت، هر ذي نفع مي تواند الزام شركت را به واگذاري سهام مذكور از دادگاه درخواست كند. سهام مذكور فاقد سود، حق تقدم و حق رأي است و در نصاب مجامع عمومي لحاظ نم ي شود و منافع آن پس از انحلال شركت به نسبت ميان سهامداران تقسيم مي گردد. تبصره- شركتهاي سهامي عام، مختلط سهامي عام و تعاوني سهامي عام كه سهام آنها به صورت بلوك يا عمده در بازار بورس يا خارج از بورس عرضه مي شود نم ي توانند از طريق شركتهاي تابع و وابسته خود با سايرين در خريد سهام مورد عرضه رقابت كنند .

ماده 284 – نحوه پرداخت سود قابل تقسيم به وسيله مجمع عموم ي عاد ي تعي ين مي شود. اگر اين مجمع در مورد نحوه پرداخت تصم يمي نگي رد، مد ير يا مد يران نحوه پرداخت را تعيين مي كنند. در هر حال، پرداخت سود به شركا و يا سهامداران بايد حداكثر ظرف هشت ماه پس از تصميم مجمع عمومي عادي در مورد تقسيم سود انجام شود. ماده 250 – مجمع عمومي عادي بايد حداقل يك بازرس علي البدل نيز انتخاب كند تا در صورت فوت، انحلال، معذوريت، استعفاء، سلب شرايط، استنكاف يا عدم قبول سمت به وسيله بازرس يا بازرسان اصلي براي انجام وظايف بازرسي دعوت شود.