شخصیت حقوقی شرکت های تجاری

ماده 186 – هرگاه در مجمع عمومي در مورد تمام يا برخي از موضوعات مندرج در دستور جلسه اتخاذ تصميم نشود، رئيس جلسه بايد تنفس اعلام و تاريخ جلسه بعد را كه نبايد ديرتر از دو هفته باشد تعيين و به حاضران اعلام كند. ماده 184 – هريك از شركا به نسبت سرمايه و هر سهامدار به تعداد سهام خود در شركت رأي دارد مگر اينكه قانون يا اساسنامه ترتيب ديگري مقرر نمايد. ارتباط شريك و يا سهامدار يا نماينده آنان با تغییرات شرکت محل برگزار ي مجمع عموم ي از طريق ويدئوكنفرانس با رعايت مقررات مربوط در حكم حضور در مجمع است، مشروط بر اينكه امكان اين نوع ارتباط در اساسنامه پيش بيني شده باشد. ماده 180- در صورتي كه كليه شركا و يا سهامدار ان در جلسه مجمع عموم ي حاضر باشند و نيز در مواقعي كه صورتجلسه مجمع مذكور به امضاي كليه شركا و يا سهامداران برسد و تصميمات به اتفاق آراء اتخاذ شود ، رعاي ت ترتيبات دعوت الزام ي نيست.

اشخاص حقیقی و حقوقی در قانون تجارت

شعبه یکی از واحدهای یک شرکت است که می تواند فروشها و خدمات خود را در منطقه ای که ممکن است فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت داشته باشد، گسترش دهد. حدود و اختیارات و میزان استقلال یک شعبه با موافقت شرکت مادر تعیین می شود و مسئولیت حقوقی شعبه بر عهده شرکت اصلی (مادر) خواهد بود. باید شرکتی در راستای فعالیت خود به ثبت برسانید تا در آینده دچار مشکلات نشوید. پس از تحویل مدارک به اداره، بخش مربوطه استعلام های لازم را انجام داده و پس از آماده نمودن مدارک درخواستی متقاضی ، جهت تحویل آن ها اقدام می نماید.

ویژگی‌های اشخاص حقیقی

ماده 305 – خروج يا اخراج شريك با رعاي ت مقررات كاهش سرما يه صورت مي گيرد و بايد مبلغ پرداختي به عضو خارج يا اخراج شده به تأ يي د كارشناس رسمي دادگستري برسد. اخراج شريك از شركت زماني قابل انجام است كه در اين قانون پيش بيني ثبت برند تجاری شده باشد. ماده 301 – در مهلت مذكور در ماده اين قانون و نيز چنانچه اعتراضي شده و وثيقه كافي براي پرداخت طلب معترض توديع نشده باشد، كاهش سرما يه شركت ممنوع است، مگر اينكه رأي قطعي در مورد رد اعتراض موضوع ماده صادر شده باشد.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد قوانین تجارت و ورشکستگی شامل حال تجار و بازرگان است. تجار در قالب اشخاص حقیقی یا شرکت های تجاری چه در قالب اشخاص حقوقی هستند که تمامی قوانین مربوطه شامل احوال و اوضاع آنها خواهد بود. حتی مدیران شرکت های تجاری نیز تاجر شناخته نمی شوند و قوانین ورشکستگی نیز شامل حال آنان نخواهد شد. موضوع مهم در خصوص ورشکسته این است که اعلام ورشکستگی باید به حکم دادگاه اعلام شود در غیر این صورت ورشکستگی تاجر یا شرکت های تجاری ثابت نخواهد شد.

  • در غي ر اي ن صورت، عمل مستنكف از تسليم، خيانت در امانت محسوب مي شود.
  • ماده 484 – دعاوي ناشي از مفاد ماده اين قانون حداكثر بايد ظرف ده سال تمام از تاريخ ثبت شركت اقامه شود.
  • الف- مؤسسات عمومی دولتی که تعریف آن‌ها در ماده 2 «قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386» آمده است، مانند سازمان‌های مذکور در قانون اساسی.
  • ماده 325 – مدير يا مد يران تصف يه، نماينده شركت در حال تصفيه اند و كل ي ه اختيارات لازم براي تصفيه را حتي از طريق ارجاع به داوري، طرح دعوي يا سازش دارند و مي توانند براي طرح دعوي و دفاع از آن وكيل تعيين كنند.
  • اگر افزايش سرما يه از طريق واردكردن شريك و يا سهامدار جديد مورد نظر باشد، مجمع عموم ي فوق العاده با حضور شركا و يا سهامداران شركت و تعهدكنندگان جديد تشكيل م يشود.

ماده 141- سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف است كليه مراحل و فرآيندهاي ثبت اشخاص حقوقي و تغييرات مربوط به آنها ر ا به صورت الكترونيكي و روزآمد نگهداري كند به نحوي كه امكان دسترسي آني، برخط و الكترونيك به اطلاعات قابل دسترسي شركتها و مؤسسات غيرتجارتي فراهم شود. آيين نامه اجرائي اين ماده ظرف شش ماه از تاريخ لازم الاجراء شدن اين قانون به وسيله وزارت دادگستر ي و با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تهيه مي شود و به تصويب هيأت وزيران مي رسد. یکی از واژه های پرکاربرد در حسابداری، شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند.

شخص حقیقی به شخصی گفته می‌شود که نماینده خویش باشد و از طرف ارگان خاص یا موسسه‌ای، نمایندگی نداشته باشد. به طور کلی هر شخص، یک شخص حقیقی است، اما زمانی که به عنوان نماینده شرکت، موسسه یا ارگانی فعالیت کند، شخص حقوقی خوانده می‌شود. شخص حقیقی به انسان اختصاص دارد و هر انسانی دارای چهار رویداد مهم قابل ثبت شامل تولد، ازدواج، طلاق و مرگ است. شخص حقیقی به هر یک از افراد انسانی اطلاق می‌شود که دارای حقوق و مسئولیت‌های مشخصی در جامعه می‌باشد. شخص حقوقی به یک نهاد، مؤسسه، شرکت یا سازمان اطلاق می‌شود که برای آن نیز حقوق و مسئولیت‌های قانونی لحاظ گردیده‌است.

گره یا همتا، کلید عمومی

درصورت عدم اجابت اين درخواست ظرف مهلت مذكور، درخواست كننده مي تواند از بازرس يا بازرسان شركت بخواهد مجمع مورد تقاضا را حداكثر تا ده روز با رعا ي ت تشريفات مقرر دعوت كند. در مورد اين ماده دستور مجمع فقط موضوعي است كه در تقاضانامه ذكر شده است. ماده 168 – صورتهاي مالي و گزار شهاي مذكور در ماده اي ن قانون بايد حداقل پانزده روز پيش از تاريخ تشكيل مجمع عمومي عادي سالانه در اقامتگاه شركت و نيز به نحوي كه اساسنامه معين مي كند، براي ملاحظه شركا و يا سهامداران در دسترس باشد. ماده 167 – مجمع عمومي عادي بايد سالي يك بار و در موقع ي كه در اساسنامه پيش بيني شده است، براي رسيدگي به صورتهاي مالي شركت، گزارش مد ير يا مد يران و گزارش بازرس يا بازرسان و ساير امور مالي شركت تشكيل شو د. مجمع عمومي عادي مي تواند مطابق اين قانون به طور فوق العاده نيز تشكيل گردد. ماده 159 – مقررات اين مبحث درباره تشكيل شركتهاي سهامي عام، مختلط سهامي عام و تعاوني سهامي عام مجري نيست مگر در موارد ي كه در اين قانون برخلاف آن تصريح شود.

ماده a hundred sixty five – مجمع عمومي مؤسس نمي تواند آورده غيرنقد را ب يش از آنچه كه از طرف كارشناس يا كارشناسان رسمي دادگستري ارزيابي شده است، قبول كند. اشخاص حقیقی که همان افراد عادی هستند برای پیگیری پرونده های قضایی خود باید وارد سامانه ثنا شده و در آن ثبت نام کنند. شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور مثل کد ملی افراد، اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی را نشان می دهد. در واقع اعتبار اشخاص حقوقی و اصالت شرکت ها از طریق شناسه اشخاص حقوقی بررسی می شود.

ماده 476 – براي ثبت شركت سهامي خاص مؤسسان بايد كل سرما يه شركت را تعهد كنند و حداقل پنجاه درصد( 50 %) بخش نقدي سرمايه را در حساب شركت در شرف تأسيس بسپارند و كل سرمايه غيرنقدي را تسليم كنند. ماده 474 – شركت سهامي خاص شركتي است كه تمام سرمايه آن به سهام تقسيم و در موقع تأسيس فقط به وسيله مؤسسان تعهد مي شود. سهامدار شركت سها مي خاص، به جز آنچه به عنوان آورده تعهد م ي كند ، مسؤو ليتي در قبال د ي ون شركت ندارد . ماده 472 – خريداران ظرف مهلتي كه در اعلاميه پذيره نويسي سهام جديد معين مي شود و نبايد از سي روز بيشتر باشد به محل پذيره نويسي مراجعه و ورقه تعهد سهام را امضاء و مبلغي را كه بايد پرداخت شود تأديه و رسيد دريافت م ي كنند . در ورقه تعهد سهام موضوع اين ماده، علاوه بر موارد مندرج در ماده اي ن قانون بايد مشخصات مجوز انتشار آگهي پذيره نويسي موضوع ماده نيز درج گردد. رعايت مفاد مواد و اي ن قانون در مورد ورقه تعهد سهام موضوع اين ماده نيز الزامي است.

اشخاص ،موضوع حقوق می باشند و شخص در اصطلاح حقوقی شامل شخص حقوقی و حقیقی است. همانطور که گفتیم کسبه جزء که در ماده ششم قانون تجارت و ماده 19 قانون تجارت بیان شده نیز تاجر محسوب می شوند هر چند از داشتن دفاتر تجاری معاف هستند. موقوفات اموالی هستند که از جریان دادوستد خارج شده و به یک هدفِ خیر اختصاص داده شده است. (ماده ۵۵ق. موقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.) این اموال دارای شخصیت حقوقی هستند ثبت شرکت در تهران اما تاجر نیستند. همچنین گاهی امر ورشکستگی و در حالت های ورشکستگی به تقلب و تقصیر پدیده جرم صورت خواهد گرفت که به شکل ورشکستگی افراد سغی در کلاهبرداری از افراد ذینفع خواهند کرد و یا به دلیل فرار از مالیات مرتکب این جرم خواهند شد. به هر حال پس از صدور حکم ورشکستگی آثاری متوجه افراد بر حسب نوع ورشکستگی خواهد شد که آثار اختصاصی و مخصوص به نوع ورشکستگی است و آثار عمومی نیز متوجه افراد ورشکسته و سایر افراد خواهد شد.

اشخاص حقوقی همانند اشخاص حقیقی به وجود می‌آیند، زندگی می‌کنند و می‌میرند. زندگی و حیاتشان نیز همان فعالیتی است که برای رسیدن به اهداف خاص خود عهده‌دار آن می‌شوند همچنین مرگ اشخاص حقوقی، انحلال آنها است. هر گاه شخص حقوقی فقط موضوع حق در حقوق خصوصی باشد، آن را شخص حقوقی حقوق خصوصی نامند؛ مانند شرکت‌های تجاری. شخص حقیقی با ارائه اوراق هویتی در بورس یک کد بورسی دریافت می کند.