آنچه باید درباره ثبت نام سامانه ثنا و خدمات الکترونیک قضایی بدانید

اولین سایتی که برای این جستجو باز می شود، سایت ابلاغ الکترونیک قضایی است. کافیست روی آن کلیک کنید تا وارد سامانه ثنا یا همان ابلاغ قوه قضاییه شوید. پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیک قوه قضاییه، بایستی مثل فرآیند دریافت کد بورس، احراز هویت صورت بگیرد که از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه در سراسر کشور، این کار انجام می شود. بعد از دریافت رمز شخصی جدید، نوبت آن رسیده است که وارد سایت ابلاغ ثنا شده و با در دست داشتن کد ملی و رمز شخصی، اقدام به ورود به پنل کاربری خود کنید. با اجرایی شدن این قانون در عمل بار بخش قابل‌توجهی از مراجعات به قوه قضایی کاهش پیدا کرد؛ چراکه تمام ابلاغیه‌های قضایی در این سامانه برای طرفین دعوا ارسال می‌شود. به این ترتیب ضمن ارسال ابلاغیه‌ها از طریق سامانه ثنا، مراتب این امر از طریق یک پیامک به افراد اطلاع‌رسانی می‌گردد.

سایت ثنا

سپس با استفاده از کد ملی تان و گذرواژه ای که دریافت کرده اید به سامانه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قوه قضاییه وارد شده و ابلاغیه خود را مشاهده کنید. با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و کد ثنا، کاربر می تواند با مراجعه به صفحه اصلیسامانه ابلاغ الکترونیک و با وارد کردن این اطلاعات، وارد سامانه ابلاغ ثنا شده و ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را مشاهده کرده و در صورت لزوم، چاپ نماید. همانطور که گفتیم هنگام ثبت نام در سامانه ثنا و بعد از تکمیل فرایند احراز هویت در یکی از دفاتر قضایی یک رمز شخصی در اختیار شخص قرار می گیرد که با وارد کردن آن به همراه کد ملی وارد سامانه شود. البته این رمز شخصی با رمز موقتی که خود سامانه هنگام ورود به تلفن همراه یا پست الکترونیک ارسال می کند تفاوت دارد. اگر هنگام ثبت نام در هر سامانه ای از جمله سامانه ثنا اطلاعات شخصی خود را درست وارد کرده باشید امکان بازیابی رمز وجود دارد.

سامانه دادبین

به محض اینکه این ابلاغیه باز شد، ابلاغیه مورد نظر به قسمت ابلاغیه های مشاهده شده منتقل می شود. لازم به ذکر است که زمان مشاهده ابلاغیه ثبت می شود و به طور مثال اگر شما قصد اعتراض کردن به ابلاغیه ثبت شرکت در تهران را دارید، از زمان رویت به بعد و تا مدت مشخصی فرصت دارید که در رابطه با آن ابلاغیه اعتراض کنید. در زمان ثبت نام در سامانه sana بایستی کدپستی و شماره موبایل خود را در سامانه وارد کنید.

بعد از باز شدن تصویر بالا شما می توانید نام استان و شهرستان را وارد نمائید و سپس با انتخاب گزینه «جستجوی دفتر خدمات» بتوانید نزدیک ترین شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بررسی و انتخاب نمائید. بر اساس ماده one hundred seventy five قانون دادرسی کیفری که در سال 1392 مصوب شده است، قوه قضاییه مکلف شده است با استفاده از سامانه های الکترونیکی، اوراق قضایی را به طرفین دعوی و وکلا ابلاغ کند. به همین علت بود که سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران با نام کوتاه تر ” ثنا ” ایجاد گردید. به همین دلیل در سال 1395 به استناد ماده a hundred seventy five قانون آیین دادرسی کیفری، راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا در راستای کاهش حجم جمعیت مراجعان به شعب دادگستری جهت ثبت شکایت، پیگیری و ارائه دادخواست ها، پیگیری و ارائه اظهارنامه ها، محاسبه هزینه دادرسی و …

این اطلاعات شامل شماره ملی ، تاریخ تولد ، شماره سریال شناسنامه و شماره همراه است. و بعد از آن گزینه ارسل کد فعال سازی را انتخاب کرده و بعد از وارد کردن کد فعالسازی در قسمت خواسته شده رمز ثنا جدید ثبت برند خود را دریافت نمایید. برای مشاهده ابلاغیه در سایت سامانه ثنا sana.adliran.ir لازم است که کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید که نحوه مشاهه ابلاغیه در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .

مکاتبه با واحدهای قضائی از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضائی فراهم شده و کارشناسان محترم می توانند نظریه کارشناسی و مکاتبات خود را از این طریق ارسال نمایند. همچنین این امکان وجود دارد که همکاران ما از طریق ریموت به سیستم شما وصل شده و مراحل ثبت نام در سایت ثنا را برای شما انجام دهند. برای اطلاع کامل از مراحلی که برای مشاهده ابلاغ الکترونیک باید بدانید، روی لینک زیر کلیک کنید. مرکز توسعه تجارت الکترونیک یکی از سازمان­های پیشرفته در کشور است. این سازمان سالانه امکان صدور بالای ۲ میلیون امضای الکترونیکی از طریق سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را دارد. به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در پرتال این مرکز برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی امکان ثبت­نام اینترنتی برای درخواست گواهی امضای الکترونیکی فراهم شده است.

  • قوه قضاییه اخیرا در اقدامی جدید از فرایند احراز هویت در این سامانه با مشارکت یوآیدی و به صورت دیجیتال رونمایی کرد.
  • در حین ارسال این ابلاغیه ها ممکن بود اتفاقاتی نظیر گم شدن ابلاغیه ها، نرسیدن آن ها به دست افراد و …
  • مشکلات سایت ثنا برای ثبت نام و مراحل انجام ثبت اینترنتی سامانه قوه قضائیه خیلی سخت نمی باشد و شما می توانید با کمک همکاران ما در شرکت امداد رایانه این موارد را انجام دهید.
  • روش‌های گوناگونی برای مشاهده ابلاغیه با موبایل وجود دارد، می‌توان به واسطه برنامه عدالت همراه و سایت عدل ایران نسبت به مشاهده اقدام کرد.
  • متقاضی پس از درج شناسه کاربری و رمز عبور در سامانه ثنا، رمز موقتی به شماره تلفن همراه اعلامی ارسال می گردد که به مدت 24 ساعت معتبر می باشد.

تا قبل از سال ۹۵ وقتی برای شخصی دعوی در دادگاه مطرح می‌شد، ابلاغیه‌ای توسط ماموران ابلاغ به آدرس فرد خوانده در پرونده ارسال می‌شد. برای مثال ماموران ابلاغ، ابلاغیه را به آدرس فرد خوانده می‌بردند. در این بین ممکن بود فرد در منزل حضور نداشت یا از گرفتن ابلاغیه امتناع می‌کرد. در این قسمت، پرسش هایی که مرتبا از سوی اشخاص در رابطه با سایت سامانه ثنا مطرح می شود، به همراه پاسخ این پرسش ها، قابل دسترسی می باشد. پس از اقامه دعوا، اعم از دعوای حقوقی و دعوای کیفری، در دادسراها و دادگاه ها، سیستم قضایی، موظف است تا به عنوان یک نهاد بی طرف، طرفین دعوا را به طور منظم از روند پرونده و اقدامات انجام گرفته در آن پرونده، مطلع نماید. ابلاغ دادخواست، وقت دادرسی، احضار شهود و در نهایت،ابلاغ رای صادر شده در پرونده، نمونه ای از این اطلاع رسانی ها می باشد.

استعلام وضعیت ثبت نام در ثناسامانه ابلاغ الکترونیک

ثبت نام در این سامانه دارای دو مرحله کاری می باشد که این امکان وجود دارد مرحله اول ثبت نام توسط خود شما انجام شود و بعد از ثبت نام اینترنتی باید به صورت حوضری به دفاتر قوه قضاییه رفته و مدارک خود را تحویل دهید. از طریق سایت، یا مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، یا مراجعه به دادگستری، می توانید رمز شخصی ده رقمی سامانه ثنا را بازیابی نمایید. این سامانه الکترونیکی ( که توسط مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه طراحی و راه اندازی شده است)، فقط در حد اطلاع رسانی به اطلاعات پرونده‌ها دسترسی دارد و به هیچ وجه امکان تغییر در اطلاعات از این طریق وجود ندارد. برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات پرونده باید حضورا به شعبه مراجعه شود و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به ارائه لایحه شود.

و اطلاعات مربوط به آن آشنا کنیم که اگر ابهامی در این زمینه برای شما وجود داشت رفع شود. لازم است که بدانید ثبت نام در این سامانه برای دریافت بسیاری از امکانات غیر حضوری قوه قضاییه الزامی است. بعد از کلیک کردن روی سامانه ابلاغ الکترونیک ، صفحه ای همانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که می توانید بر روی یکی از گزینه های موجود برای ورود به سامانه ابلاغ، کلیک کنید.

برای دریافت رمز شخصی ثنا باید در سایت ابلاغ ثبت نام کنید و بعد از احراز هویت در این سامانه رمز ثنا برای شما پیامک خواهد شد. در مرحله بعد باید کد فعال سازی ارسال شده به تلفن همراه خود و کد امنیتی را در کادر سمت چپ وارد کرده و سپس گزینه «دریافت رمز شخصی جدید» را بزنید به این ترتیب می توانید رمز ثنا جدید را دریافت کرده و از آن استفاده کنید. رمز شخصی ثنا در همان ابتدای ثبت نام در ثنا با گوشی برای شما صادر می‎شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که رمز شخصی خود را به هر دلیلی فراموش کرده‌اید و می‌خواهید فرآیند مشاهده ابلاغیه با موبایل در ثنا و یا مشاهده رای دادگاه را انجام بدهید، باید مراحل رفع این خطا را به صورت مرحله به مرحله طی کنید. لذا در صورتی که هنوز در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اید و رمز شخصی خود را دریافت نکرده اید، حتما قبل از مراجعه به سامانه دریافت ابلاغیه، مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را انجام دهید. در صورتی که قصد دریافت ابلاغیه با موبایل را دارید، کافیست که بر روی لینک زیر کلیک کنید و اپلیکیشن عدالت همراه را بر روی گوشی خود دانلود و نصب نمایید.

بعد از این که شما ثبت نام کنید باید به سراغ احراز هویت بروید و در این سامانه هویت شما باید تایید شود تا بتوانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زمان ثبت نام شما باید اطلاعاتی از خودتان بنویسید و فرم های مربوطه را پر کنید، این فرم ها باید با دقت پر شوند تا شما بعدا در این سامانه با مشکل مواجه نشوید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از این سامانه استفاده کنید. البته پس از رویت ابلاغیه های قضایی ثبت تغییرات شرکت ارسالی، تاریخ و ساعت رویت قید که معیار ابلاغ واقعی از سوی اصحاب دعوا تلقی می گردد و محاسبه مدت زمان واخواهی و تجدیدنظر نسبت به رأی صادره از آن تاریخ انجام می گردد. پس از رویت ابلاغیه های جدید، به صورت خودکار، ابلاغیه های دیده شده به قسمت ابلاغیه های مشاهده شده انتقال می یابد و کاربر برای رویت مجدد بایست از طریق بخش مربوطه نسبت به بررسی و مطالعه آن اقدام که در این بخش نیز به ترتیب تاریخ قید می گردد.