شخص حقوقی کیست و چه تفاوتی با شخص حقیقی دارد؟ ویژگی‌های اشخاص حقوقی

ماده 230 – اشخاص مذكور در ماده اين قانون نمي توانند وام يا اعتبار ي از شركت دريافت كنند و شركت نيز نمي تواند ديون آنان را تضمين يا تعهد كند . اين ممنوعيت شامل همسر و بستگان نسبي و سببي مدير يا مديران تا درجه سوم از طبقات سه گانه مي شود. ماده 152 – مرجع ثبت شركتها بايد حداكثر ظرف ده روز از تاريخ دريافت مدارك موضوع ماده اين قانون در صورت كامل بودن مدارك و مطابقت مندرجات آنها با مقررات قانوني شركت را ثبت نما ي د و در غي ر اي ن صورت، ظرف همان مهلت ، به درخواست متقاضي ثبت، مراتب را به طور كتبي به وي اعلام كند. همانند اشخاص حقیقی که اقامتگاه قانونی خود را دارند، برای اشخاص حقوقی نیز اقامتگاه شناخته می‌شود.

  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و … از جمله نهادهای فعال مالی در بازار سرمایه به حساب می‌آیند که هرکدام یک شخص حقوقی هم محسوب می‌شوند.
  • انسان ها برای انجام فعالیت های خود در طول زندگی نیاز به تشکیل جامعه و همکاری با دیگران دارند.
  • دلیل این امر هم این است که محل سکونت فرد ممکن است چندین بار عوض شود اما مرکز امور مهم او معمولا ثابت است و کمتر دستخوش تغییر می‌شود.
  • از دیگر مزایای تجار این است که با استفاده از کارت بازرگانی از امکاناتی برخوردار می شوند که اشخاص عادی به آن دسترسی ندارند.

قانونگذار جهت دستیابی به برخی مصالح برای اشخاص حقوقی نیز چنین قابلیتی قائل شده است. حقوق اشخاص محجور توسط نماینده قانونی آن ها (ولی یا قیم یا ) استیفا و اجرا می گردد در مورد اشخاص حقوقی، به لحاظ اعتباری بودن آن ها, اشخاص حقیقی تحت عناوین خاص نظیر هیات مدیره و غیره به نمایندگی استیفا و اعمال حق می نمایند. در قانون تجارت، شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی هستند و می‌توانند دارای کلیه حقوقی و وظایفی شوند که قانون برای افراد قائل است مگر حقوقی که فقط انسان می‌تواند دارای آن باشد و طبیعتاً برای انسان وجود دارد. ،سوالاتی در خصوص تعیین شخصیت حقیقی یا حقوقی پرسیده می شود ؛به همین خاطر احتمالاً با دو واژه شخص حقیقی و شخص حقوقی برخورد داشته اید. برای شناخت شخص حقیقی و شخص حقوقی نخست لازم است که با واژه شخصیت آشنا شوید. این جمله به نوعی به تفاوت شخص حقیقی و حقوقی اشاره می کند و بیان می دارد که شخصیت حقوقی یک شرکت یا نهاد چیزی کاملا مجزا از شخصیت حقیقی صاحبان شرکت است.

ماده 166 – مجمع عمومي عادي مي تواند درباره كليه امور شركت تصميم بگيرد، به جز آنچه كه در صلاحيت مجمع عمومي مؤسس و فوق العاده است. ماده 161 – مجمع عمومي از اجتماع شركا و يا سهامداران شركت تشكيل مي گردد. در مورد شركتهاي موضوع ماده ميزان سرمايه تأديه ويا تسل يم شده و نحوه مطالبه بقيه سرمايه شركت در صورتي كه تمام آن تأديه ويا تسليم نشده باشد و مهلت تأديه آن كه در هر حال نبايد از پنج سال بيشتر باشد بايد در اظهارنامه ثبتي شركت درج شود. اقامتگاه مقرر در اساسنامه شركتهاي تجارتي و مؤسسات غيرتجارتي مركز اصلي آنها محسوب مي گردد، مگر خلاف آن ثابت شود.

آسیب شناسی اجرای احکام علیه اشخاص حقوقی حقوق عمومی در نظام حقوقی ایران

1- طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکت را ندارند و بالعکس طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکا را ندارند مگر در مواردی از شرکت ها که قانون تصریح نموده است. ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی به طور دائم یا حداکثر به مدت پنج سال. وقتی از شخص صحبت می ثبت برند شود چیزی که به ذهن می رسد اینست که یک فرد انسانی عملی انجام داده یا ترک نموده و غیره. آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود. بخش‌های از این مقاله برگرفته از کتاب اشخاص و محجورین دکتر صفایی است.

شخص حقوقی کیست

وکیل حقوقی در اصفهان اظهار دارد که شخص حقوقی نیز همچون شخص طبیعی و حقیقی حیاتش روزی به پایان می رسد تفاوتی ندارد که شخص حقوق عمومی باشد یا خصوصی، در هر دو مورد یکسان است. معتبرترین موسسه حقوقی در اصفهان در تلاش است که با تهیه مطالب حقوقی افراد را بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم حقوقی آشنا کند. یکی از این مفاهیم شخص حقوقی است که شاید اکثریت معنای آن را بدانند اما نکات حقوقی در این مفهوم وجود دارد که هر کسی از آن مطلع نیست. پس برای آشنایی تغییرات شرکت با تعریف شخص حقوقی و اقسام شخص حقوقی و انحلال آن می توانید به مطالعه این مقاله بپردازید و در صورتی که پس از مطالعه ابهامات و سوالاتی در این زمینه داشتید می توانید در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید تا وکیل پایه یک به آن ها پاسخ دهد. برای اینکه انواع شخصیت در حقوق رابشناسیم، ابتدا باید تعریف شخصیت را بدانیم. شخصیت، مجموعه ای از توانایی ها و قابلیت افراد است، برای اینکه به واسطه آن بتوانند، مسئولیت ها و امتیازاتی را دارا شوند.

شخص حقوقی تاجر کیست؟

با این وجود برخی کارشناسان معتقدند که سهامداران حقوقی نمی‌توانند در نقش بازارگردان وظایف خود را به درستی انجام دهند و این کار باید توسط نهاد دیگر انجام شود. چراکه در این‌جا منافع سهامداران حقوقی هم درگیر است، به طوری که ممکن است با توجه به رصدگری دقیق و هوشمندانه سریع‌تر از اخبار مرتبط با سهام شرکت‌ها مطلع شده و واکنش نشان دهند. در نتیجه هر دو دسته سهامدار هم سهامداران حقیقی‌ و هم سهامداران حقوقی‌ باید سهامی را انتخاب کنند که تمامی فاکتورهای ارزندگی را داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، سهامداران حقیقی به صورت انفرادی خرید و فروش می‌کنند، این افراد اغلب دید کوتاه‌مدت بر سهام دارند و ممکن است براساس جو و شایعات بازار و یا نظرات و تحلیل‌های شخصی خود خرید و فروش‌های هیجانی داشته باشند. مثلا شرکتی که به تازگی تاسیس و وارد بورس اوراق بهادار می‌شود برای این‌که تعداد سهام را مشخص کند و هر سهم ارزش‌گذاری شود باید میزان سرمایه را تقسیم بر 100 تومان کند و بعد از مشخص شدن تعداد سهام کل، قیمت یا ارزش بازاری سهم براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

فیش حقوقی فرهنگیان بازنشسته چیست و چگونه دریافت می شود؟ فرهنگیان نیز مانند دیگر کارمندان دولتی برای مشاهده و دریافت فیش حقوقی باید به سایت تعیین شده از طرف وزارت آموزش و پرورش مراجعه نمایند. در ادامه به نحوه دریافت فیش حقوقی فرهنگیان بازنشسته و امور مربوط به آن می… دادنامه یعنی چه؟ زمانی‌که پرونده در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام مراحل آن طی‌شده است نیاز به چیز دیگری نیست و فقط نیازمند این است که قاضی رای را صادر کند دراین‌صورت است که قاضی رأی خود را در مورد پرونده با توجه به دلایل و مستندات با توجه به قانون موردنظر صادر… ۲-رونوشت مصدق سند ثبت خود شرکت در ایران سرقت ۳-رونوشت مصدق از اختیار نامه نماینده که مدیر شعبه است. وقتی که بحث انتخاب یک وکیل خوب و خبره مطرح باشد، باید به نکاتی توجه داشته باشید که گرچه در ابتدا ساده و بدیهی به نظر می آیند اما بسیار حائز اهمیت می باشند. فرض کنید که شما ملکی را به شخص دیگری اجاره داده اید و اکنون متوجه شده اید که این شخص، توانسته مدرکی را دّال بر مالکیت ملک جعل کند و ملک شما را از دستتان بیرون بیاورد.

ادغام دو یا چند شرکت وقتی حاصل می‌شود که یک شرکت، شرکت دیگری را در خود حل می‌کند یا دو یا چند شرکت در هم حل‌شده و شرکت جدیدی از آن‌ها به وجود می‌آید. منظور از تبدیل شرکت نیز این است که بدون محو شخصیت حقوقی قبلی و ایجاد شخصیت حقوقی جدید برای آن، شرکت شکل و قالبی نو پیدا کند؛ به‌عنوان‌مثال شرکت سهامی خاص با حفظ شخصیت حقوقی خود به شرکت سهامی عام تبدیل شود یا شرکت تضامنی به شرکت سهامی عام یا خاص تبدیل گردد. قانونگذار در تبصره ماده 20 قانون مجازات اسلامی اشخاص حقوقی دولتی و عمومی غیردولتی را در مواردی که اعمال حاکمیت می-کنند، از اعمال مجازات استثناء کرده است. با این وجود، تعیین مصادیق این اشخاص در عمل و همچنین تعیین اینکه در چه مواردی این اشخاص اِعمال حاکمیت می کنند ساده نیست و با ابهامات فراوانی روبروست. علاوه بر این، برخی نهادهای خصوصی وجود دارند که ماهیت اقدامات آنها جنبه خدمات عمومی دارد و هیچ تفاوتی با اعمال حاکمیتی اشخاص حقوقی عمومی ندارند، ولی مشمول معافیت تبصره ماده 20 مذکور نیستند و مجازات آنها ممکن است در عمل مشکلاتی را به وجود بیاورد.

1- مهاجریان، عباس، مدیران در شرکتهای سهامی، مجله کانون وکلا، ش 133، 1354، ص sixty four. کاتبی، حسین قلی، حقوق تجارت، چ پنجم، انتشارات گنج دانش، 1389، ص eighty three . عبادی، محمد علی، حقوق تجارت، انتشارات گنج دانش، تهران، چ دهم، 1373، ص 114.

ماده 173 – چنانچه مدير يا مديران، مجمع عمومي عادي سالانه را در موعد مقرر دعوت نكنند، بازرس يا بازرسان شركت بايد خود، مجمع مذكور را دعوت كنند. برخی حقوقدانان نظرات متفاوتی در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی دارند، آنها معتقدند که از اساس هیچ شخصیت حقوقی وجود ندارد و تمام انسان ها به عنوان موجودات زنده (هر یک به عنوان شخصیت حقیقی مستقل) می توانند دارای حق و حقوق باشند. آنها شرکت های سهامی را جزو مالکیت های اشتراکی می دانند و معتقدند در جامعه ممکن است انواع مختلفی از مالکیت ها وجود داشته باشد و مالکیت اشتراکی نوعی از آن است.

در مورد اهلیت استیفا و شرایط آن نیز با عنایت به خصوصیت اعتباری اشخاص حقوقی بجای سه شرط بلوغ و عقل و رشد شرایط منطبق با این اشخاص، كه حسب مورد طبق ضوابط و در راستای هدف ایجاد در زمان ایجاد توسط موسس یا موسسین مطرح می گردد، مورد نظر می باشد. در این خصوص یک استثناء وجود دارد و آن مربوط به شرکت ثبت شرکت در تهران های سهامی عام و خاص است که به تجویز قانون شرکت سهامی شرکت بازرگانان محسوب می شود، و لو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد. قانونگذار علاوه بر این از منافع شخص طبیعی حمایت می کند ،منافع گروه ها و اجتماعات بشری که برای رسیدن به هدف خاصی تشکیل میشوند را مورد حمایت قرار می دهد.

آيين نامه اجرائي اين ماده ظرف شش ماه از تاريخ لازم الاجراء شدن اين قانون به وسيله وزارت دادگستر ي و با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تهيه مي شود و به تصويب هيأت وزيران مي رسد. شخصیت حقوقی با قرارداد تشکیل شخصیت ایجاد می‌شود، به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با انحلال و ورشکستگی از بین می‌رود. اولین و اساسی‌ترین تفاوتی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد این است که شخصیت حقیقی ماهیت طبیعی دارد و قابل مشاهده است در‌صورتی که شخصیت حقوقی فرضی و اعتباری است و ماهیت طبیعی ندارد. همان‌طور که گفتیم به‌دلیل پیچیدگی‌های روابط موجود در جامعه و سازمان‌های مختلف درباره اشخاص حقوقی و حقیقی نظرات گوناگونی وجود دارد ولی در هرصورت هردو شخصیت در جامعه خود دارای وظایفی مشخصی هستند که درصورت سرپیچی از آن‎ها براساس قوانین مجازات و یا جریمه می‌شوند. در این نوع مالکیت افرادی که برای شراکت جمع شده‌اند دارای حقوق مشخصی هستند که براساس آن شراکت خود را شکل و ادامه می‌دهند؛ حقوق‌دان‌هایی که مخالف موجودیت شخصیت حقوق هستند این حق‌وحقوق را شخصیت حقوقی می‌دانند. در بخش بعدی تعدادی از تفاوت‌های اشخاص حقوقی و حقیقی را ذکر خواهیم کرد.