بررسی جایگاه نماینده حقوقی

بنا بر گفته های بهترین وکیل اصفهان در حقوق جدید اشخاص حقوقی به دو دسته ی اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی تقسیم می شوند. ایا این جمله درسته؟هر شخص حقوقی دارای شخصیت حقوقی است همانطورکه هر شخص حقیقی،شخصیت حقیقی دارد. شخصیتحقیقی، شامل همه افراد بشر است و در عالم خارج وجود دارد، اما شخص حقوقی، فرضی و اعتباری است و دارای نماینده قانونی در عالم خارج می باشد.

  • ماده 186 – هرگاه در مجمع عمومي در مورد تمام يا برخي از موضوعات مندرج در دستور جلسه اتخاذ تصميم نشود، رئيس جلسه بايد تنفس اعلام و تاريخ جلسه بعد را كه نبايد ديرتر از دو هفته باشد تعيين و به حاضران اعلام كند.
  • پس از تشکیل شرکت و هنگامی‌که شرکت تعهد انجام‌شده در حین تأسیس را با علم به مجرمانه بودن آن بر عهده می‌گیرد، می‌توان مسئولیت کیفری را قابل انتساب به شرکت دانست و درواقع خود شرکت است که با پذیرش عالمانه تعهد مزبور مرتکب جرم شده است.
  • شناسه ملی اشخاص حقوقی چیست و چه استفاده ای از آن می شود؟ اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون اشخاص به دو…
  • انواع شخصیت حقیقی و حقوقی را بر اساس عمومی یا خصوصی بودن حقوق آن ها مورد بررسی قرار دادیم که مؤسسات تجاری و غیر تجاری در طبقه‌بندی اشخاص حقوقی خصوصی جای می گیرند.
  • اگر فردی که مالیات شامل حال وی شده است در موعد مقرر تعیین شده از سوی سازمان مالیات اظهارنامه ی مالیاتی خود را به این نهاد ارائه دهد و کاملا بر اساس مقررات عمل کند شامل معافیت های مالیاتی می شود.
  • نکته مذکور در ماده 143 آن است که مسئولیت کیفری شخص حقوقی نافی مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نخواهد بود و در این موارد، قاعده تعدد مسئولیت حاکم است.

ميان اعضاي تعاوني انتخاب شوند، مگر آنكه در اساسنامه خلاف آن مقرر شود. فوق العاده شركت است، لكن واگذاري سهام را به هي چوجه نمي توان محدود كرد. ماده 494 – در نام شركت تضامني بايد حداقل نام يكي از شركا به فوريت بعد از نام شركت ذكر شود. در صورتي كه نام شركت بر نام تمام شركا مشتمل نباشد بايد بعد از نام شريك يا شركايي كه ذكر شده است عبارتي ثبت تغییرات از قبيل « و برادران » يا « و شركا » قید شود. ماده 463 – رعايت مفاد ماده اين قانون در مورد ورقه تعهد سهم جدي د نيز الزامي است. ماده 410 – كسي كه خريد سهمي را تعهد مي كند ، مسؤول پرداخت تمام مبلغ اسمي آن است و در صورتي كه قبل از تأديه تمام مبلغ اسمي سهم آن را به ديگر ي انتقال دهد، انتقال گيرنده مسؤول پرداخت بقيه مبلغ اسمي آن است.

ماده 186 – هرگاه در مجمع عمومي در مورد تمام يا برخي از موضوعات مندرج در دستور جلسه اتخاذ تصميم نشود، رئيس جلسه بايد تنفس اعلام و تاريخ جلسه بعد را كه نبايد ديرتر از دو هفته باشد تعيين و به حاضران اعلام كند. ماده 184 – هريك از شركا به نسبت سرمايه و هر سهامدار به تعداد سهام خود در شركت رأي دارد مگر اينكه قانون يا اساسنامه ترتيب ديگري مقرر نمايد. ارتباط شريك و يا سهامدار يا نماينده آنان با محل برگزار ي مجمع عموم ي از طريق ويدئوكنفرانس با رعايت مقررات مربوط در حكم حضور در مجمع است، مشروط بر اينكه امكان اين نوع ارتباط در اساسنامه پيش بيني شده باشد. ماده 182 – در مجمع عمومي حضور نماينده شريك و يا سهامدار و ني ز نماينده شخص حقوقي با ارائه مدركي دال بر نمايندگي به منزله حضور شريك و يا سهامدار است. ماده 180- در صورتي كه كليه شركا و يا سهامدار ان در جلسه مجمع عموم ي حاضر باشند و نيز در مواقعي كه صورتجلسه مجمع مذكور به امضاي كليه شركا و يا سهامداران برسد و تصميمات به اتفاق آراء اتخاذ شود ، رعاي ت ترتيبات دعوت الزام ي نيست.

اعتباری بودن وجود شخصیت حقوقی

برای مثال شخصیت حقیقی، ملزم به پرداخت نفقه، به زوجه خود است یا از حقی، تحت عنوان حق حضانت، بر خوردار است که این مفاهیم در مورد شخص حقوقی، صدق نمی کند. اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی ایجاد می شوند ، زندگی می کنند و روزی حیاتشان خاتمه می یابد، ایجادشان تشکیل و ثبت آن ها، زندگیشان فعالیت آن ها و مرگشان زمان انحلال آن ها می باشد. مطابق قوانین ایران، تابعیت هر شخص حقوقی، تابعیت همان کشوری است که اقامتگاه آنان در آنجا واقع است. هر شرکتی که در ایران تشکیل شود و مرکز اداره‌ی اصلی آن در ایران واقع باشد، ایرانی است. اشخاص حقوقیِ حقوق خصوصی با انحلال و پایان عمل تصفیه، شخصیت خود را از دست می‌دهند.

استرداد دعوی استرداد دعوی دارای انواع و شرایط مختلفی است که لازم است با آنها آشنا شوید. ممنوعیت از دعوت عمومی‌‌ برای افزایش سرمایه به ‌طور دائم ثبت شرکت یا حداکثر به مدت پنج سال. همکاران ما در این مجموعه،با ارائه ی خدمات فوق حرفه ای کارآمد،شما را در تمامی مراحل ثبت شرکت یاری و مساعدت می نمایند.

شخص حقوقی کیست

ماده 490 – سهم الشركه، قابل واگذاري به غير نيست مگر اينكه مجمع عمومي عادي شركت موافقت كند. ماده 476 – براي ثبت شركت سهامي خاص مؤسسان بايد كل سرما يه شركت را تعهد كنند و حداقل پنجاه درصد( 50 %) بخش نقدي سرمايه را در حساب شركت در شرف تأسيس بسپارند و كل سرمايه غيرنقدي را تسليم كنند. ماده 474 – شركت سهامي خاص شركتي است كه تمام سرمايه آن به سهام تقسيم و در موقع تأسيس فقط به وسيله مؤسسان تعهد مي شود.

حقوق مدنی 1

شركت سرمايه خود را بر اساس مقررات اين قانون به ميزان مذكور افزايش دهد. اعمال رأي آنها در مرحله دوم مجمع عمومي مطابق اساسنامه تعيين مي گردد. ماده 500 – در صورت خروج ارادي هريك از شركا از شركت تضامني، شريك مذكور كما كان ملتزم به تأديه ديوني است كه قبل از خروج او بر اي شركت ايجاد شده است، مشروط بر اينكه ظرف يك سال از خروج وي شركت منحل يا ورشكستگي آن تقاضا شود.

سامانه حقوقی دارالوکیل

چنانچه پیرامون موضوع تعریف شخصیت حقیقی و شخص حقوقی، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید. منظور از مرکز عملیات هر جایی است که اداره‌ی شخص حقوقی و ارکان مهم آن مانند هیئت مدیره و مدیرعامل در آنجا هستند و تصمیمات اصلی شخص در آنجا گرفته می‌شود. شخص حقوقی هم مانند شخص حقیقی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر اشخاص حقوقی متمایز می‌کند. شناسه ملی اشخاص حقوقی چیست و چه استفاده ای از آن می شود؟ اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون اشخاص به دو… ماده ۱۲۵ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت نیز به این موضوع می‌پردازد که مدیرعامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیات‌مدیره به او تفویض شده است، نماینده شرکت محسوب می‌شود و از طرف شرکت حق امضا دارد. به گزارش میزان، برای طرح موضوع مسئولیت اشخاص حقوقی در صدور چک بلامحل، می‌توان ابتدا این پرسش را مطرح کرد که اشخاص حقوقی در مورد اسناد تجاری چه مسئولیتی بر عهده دارند؟ و در ادامه این پرسش، به دلیل وجود حکمی خاص در ماده ۱۹ قانون صدور چک در مورد سند تجاری چک، به این موضوع به صورت جداگانه پرداخت.

در این باب با عطف توجه به دیدگاههای دیگر از تجارب ارزشمند همه حقوق دانان و وکلای گرامی بهره مند تا بتوان نسبت به تثبیت جایگاه واقعی نماینده حقوقی که همانا حفظ حقوق عامه مردم در قالب ادارات دولتی را در پی خواهد داشت دست یابیم. منطبق با ماده 32 ق.ج.آ.د.م و بندهای ذیل آن اعطاء نمایندگی حقوقی منوط به وصف کارمندان رسمی دو سال سابقه اشتغال به قضاوت یا وکالت بوده که احراز شرایط آن به عهده بالاترین ثبت برند تجاری مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام وی خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر عمده تأمین نیروی انسانی از طریق پیمانکاران انجام و عملاً نماینده حقوقی فاقد وصف کارمند رسمی می باشد . 2- اسکینی، ربیعا، شریفی آل‌هاشم، سید الهام الدین، تحلیل اختیارات مدیران شرکت‌های سهامی‌با توجه به مبانی رابطه مدیران با شرکت در نظام‌های حقوقی ایران و انگلیس، مجله مدرس، دانشگاه تربیت مدرس، شماره 4، 1379.

در حقوق اروپایی نیز مفهوم نمایندگی قانونی را به صراحت در خصوص مدیری که به عنوان ارکان شخص حقوقی عمل می‌کند، به کار رفته است. نظریه‌ی وکالت مدیران، چه وکالتشان از سوی شرکا و چه از سوی شرکت باشد با ایرادهای فراوانی روبرو گردید. بنابراین نظریه‌ی دیگری جهت تعیین رابطه‌ی مدیران با شرکت طرح شد که بر اساس آن مدیران نماینده شرکت تجاری محسوب می‌گردند.

نماينده مذكور نيز به طور مستقل كليه وظايف، تعهدات و مسؤو ليت هاي مد ني و جزائي مدير را دارد. ماده 185 – در مجمع عمومي بايد درباره كليه مواردي كه به عنوان دستور جلسه در مفاد دعوت قيد شده است، اتخاذ تصميم شود و هريك از موارد مذكور فقط با تصو يب اكثريت لازم براي تصميم گيري در جلسه اين مجمع از دستور كار مجمع عموم ي خارج مي شود. ماده 183 – ترتيب اداره مجمع عمومي و تنظيم صورتجلسه آن به موجب اساسنامه معين مي شود، مگر در مواردي كه قانون ترتيب ديگري مقرر نمايد. ماده 181 – مكان تشكيل مجمع عمومي بايد در محدوده شهر اقامتگاه شركت باشد، مگر اينكه كليه شركا و يا سهامداران بر تشكيل مجمع عمومي در مكان ديگر توافق كنند.

به موجب نظریه‌ی مذکور، مدیران شرکت کارگر و مستخدم آن شرکت هستند و رابطه‌ی کارگر و کارفرمایی بین آنها حکم فرماست. با پذیرش این نظریه، مسئولیت شرکت در قبال اعمال زیان بار مدیران بر اساس تئوری مسوولیت نیابتیو، قابل توجیه است. زیرا در روابط بین کارگر و کارفرما، کارفرما مسئول اعمال زیان بار کارگران خود می‌باشد. همان گونه که برخی از نویسندگان نوشته‌اند طرف‌داری برای این نظریه در حقوق کشورمان یافت نشده است، و صرفا به عنوان یک احتمال از سوی برخی از استادان مطرح گردیده است. برای این نظر در نظام حقوقی انگلیس هم طرف دار جدی یافت نمی‌شود، و تقریبا تمامی ‌حقوقدانان انگلیسی معتقدند که مدیران شرکت به طور خود به خود مستخدم شرکت نیستند، همچنین گفته شده است که مدیران مستخدم شرکت نیستند تا از دستورات سهام داران به عنوان فرد تبعیت کنند.

در اين مورد هي چيك از شركا ن مي تواند به استناد اينكه ميزان ديون شركت از ميزان آورده او در شركت تجاوز مي كند از تأديه دي ون شركت امتناع ورزد. در روابط بين شركا مسؤوليت هريك از آنها در تأدي ه دي ون شركت به نسبت سرمايه اي است كه به شركت آورده است، مشروط بر اينكه در اساسنامه ترتيب ديگري مقرر نشده باشد. ماده 342 – مدير يا مديران تصفيه به مطالبات رس يدگي و با موافقت بازرس يا بازرسان تصفيه آنها را تصديق يا رد مي كنند.

تبصره – در شركتهاي سهامي عام، مختلط سهامي عام و تعاوني سهامي عام هرگاه مجمع عمومي از انتخاب بازرس يا بازرسان خودداري كند سازمان بورس و اوراق بهادار به تقاضاي هر ذي نفع به تعداد مقرر در اساسنامه شركت بازرس يا بازرسان را با تعيين حق الزحمه انتخاب مي كند. در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد، صادر کننده چک و صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجراییه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو صادر می شود. دو حالت دیگری که به انحلال شرکت شبیه است، حالت‌های ادغام و تبدیل شرکت است.