انواع اشخاص حقوقی و وظایف آن ها

شركت با يد برابر تعداد سهام باطل شده، سهام بانام صادر كند و در صورتي كه سهام شركت در بورس اوراق بهادار پذيرفته شده باشد آن را از طري ق بورس وگرنه از طر ي ق باز ار خارج از بورس بفروشد. ماده 416 – واگذاري سهام بانام بايد در دفتر الكترونيك ثبت سهام شركت به ثبت برسد و انتقال دهنده و انتقال گيرنده يا نمايندگان آنها بايد مراتب انتقال را در دفتر مذكور امضاء كنند. هويت و نشاني دقيق انتقال گيرنده نيز در دفتر ثبت سهام شركت قيد مي شود و از نظر اجراي تعهدات ناشي از واگذاري سهم، معتبر است.

در مورد اين ماده دستور مجمع فقط موضوعي است كه در تقاضانامه ذكر شده است. ماده 173 – چنانچه مدير يا مديران، مجمع عمومي عادي سالانه را در موعد مقرر دعوت نكنند، بازرس يا بازرسان شركت بايد خود، مجمع مذكور را دعوت كنند. ماده 167 – مجمع عمومي عادي بايد سالي يك بار و در موقع ي كه در اساسنامه پيش بيني شده است، براي رسيدگي به صورتهاي مالي شركت، گزارش مد ير يا مد يران و گزارش بازرس يا بازرسان و ساير امور مالي شركت تشكيل شو د.

  • يكي از اين دو روزنامه به وسيله مجمع عمومي مؤسس تعيين و روزنامه ديگر همان است كه اعلام ي ه پذ يره نويس ي در آن منتشر مي شود.
  • در هر حال، حداقل ده درصد( 10 %) از سود قابل تقس يم سالانه بايد بين شركا و يا سهامداران تقسيم شود.
  • شخصیت های حقیقی با تولد آغاز می‌ شوند و با مرگ به پایان می رسند ولی شخصیت های حقوقی با اراده موسسین آن ها و طبق قرارداد، به وجود می‌ آیند و با منحل شدن یا ورشکستگی از بین می‌ روند.
  • اگر عضو علي البدل تعيين نشده باشد يا به هر علت از تصدي بازرسي شركت ناتوان و يا ممنوع گردد يا تعداد اعضاي علي البدل براي تصدي محلهاي خالي كافي نباشد، مد ير يا مد يران بايد به فوريت مجمع عمومي عادي را براي تكميل تعداد بازرسان دعوت كنند.

شخص غیر تاجر نمی تواند برای اثبات مدعای خود در دادگاه از دفتر شخصی خود استفاده کند و این امر بدیهی است؛ اما طبق قانون تجارت دفا تر تجارتی تجار که توسط خود آنها یا کارکنان آنها تحریر می شود به نفع خود آنها نیز دلیل محسوب می شود. ماده 489 – كليه صورتهاي مالي شركت تك عضو بايد به صورت سالانه به تأ يي د حسابدار رسمي برسد. تأييديه مذكور براي مد ير يا مد يران اي ن گونه شركت ها در حكم مفاصاحساب دوره مديريت است. حسابدار مذكور در اين ماده، كليه مسؤوليت هاي بازرس شركت را نيز دارد.

مسأله این­است که چون اقدامات و اعمال وتصمیمات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی نماینده شخص حقوقی صورت می گیرد، دامنه مسئولیت اشخاص حقوقی تا کجاست؟ برای یافتن پاسخ این سوال، ابتدا به مسئولیت مدنی و سپس به مسئولیت کیفری و نظریه های مرتبط با آن ­ها می پردازیم. برخی حقوقدانان نظرات متفاوتی در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی دارند، آنها معتقدند که از اساس هیچ شخصیت حقوقی وجود ندارد و تمام انسان ها به عنوان موجودات زنده (هر یک به عنوان شخصیت حقیقی مستقل) می توانند دارای حق و حقوق باشند. آنها شرکت های سهامی را جزو مالکیت های اشتراکی می دانند و معتقدند در جامعه ممکن است انواع مختلفی از مالکیت ها وجود داشته باشد و مالکیت اشتراکی نوعی از آن است. در مالکیت اشتراکی تعدادی از افراد که هریک حق و حقوق مشخصی دارند شراکت خود را بر مبنای رعایت این حق و حقوق شکل داده و در همین راستا به ادامه فعالیت می پردازند. مسلما تا زمانی که سازمان های مختلف شکل نگرفته و جامعه شهری گسترش پیدا نکرده بود حرفی از اشخاص حقوقی و به دنبال آن صحبت از تفاوت شخص حقیقی و حقوقی نبود. با شکل گیری و گسترش سازمان ها، نهادها و شرکت های مختلف یک شخصیت کاملا جداگانه ای از شخصیت حقیقی برای سازمان ها در نظر گرفته شد تا از این طریق حقوق سازمان ها و سهامداران آنها حفظ شود و انواع شرکت ها و نهاد بتوانند به راحتی در کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند.

برعکس قانون گذار ما در ماده ۵۸۴ برای تشکیلات غیر تجاری ، تاریخ دقیق ایجاد شخصیت حقوقی را معین کرده است که از تاریخ ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتهادر دفتر مخصوص اداره ثبت است. قانون تجارت ایران ، برای شرکت های تجاری ، شخصیت حقوقی قائل شده است ( ماده ۵۸۳ ). در علم حقوق ثبت شرکتهای تجاری مثل اشخاص خصوصی نیست بلکه درمورد کل اشخاص حقوقی خصوصی و عمومی می باشد .

طرفدارانی در آلمان و فرانسه دارد و می گوید که هر گروهی که دارای اراده مستقل است می تواند فعالیتی بیرون از گروه انجام بدهد و شخصیتی جدا از هر فرد و گروه داشته باشد . ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است. ۱ – شهرداریها و شرکت‌های تابعه آنان مادام که بیش از ۵۰ درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداریها باشد. نظر اجراي اين قانون، مفاد و تاريخ آگهي مندرج در روزنامه رسم ي مناط اعتبار است .

چگونگی ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

ویژگی‎ها‎ و خصایص این نوع شرکت و مواد راجع به شخصیت حقوقی آن، نشان می‎دهد که این نوع شرکت ساختار خاص خود را دارد و جزء این یا آن دسته از شرکتها محسوب نمی شود. شرکت با مسئولیت محدود به عنوان یک شرکت تجاری محسوب می‎شود که تنها برای امور تجاری و کسب سود تاسیس شده است و تنها در این حوزه مجاز به فعالیت می‎باشد با این توضیح که فقط می‎تواند برای امور تجارتی تشکیل شود. بر خلاف شرکت سهامی، شرکتهای با مسئولیت محدود نیاز به تشریفات پیچیده ای نیست و وجود دو نفر شریک برای تشکیل آن کفایت می‎کند که می‎توانند سرمایه‎ها‎ی نقدی و غیر نقدی خود را بر روی هم گذاشته و شرکت را تاسیس نمایند. ت عنوان شده است که کل شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی اند ولی این را عنوان نمی کند که از چه وقتی این شخصیت شروع می شود . شخصیت حقوقی شرکت یک ویژگی بهتری نیز دارد ، که آن نیز می تواند با ضروریات عملی مطابقت داشته باشد و این شخصیت می تواند هم ثابت و هم تغییر ناپذیر باشد مثل این که تغییر شکل شرکت باعث از بین رفتن شخصیت حقوقی شرکت و ایجاد آن نمی شود و تغییر موضوع تاثیری در این شخصیت شرکت ندارد . قانونگذار فرانسه با استفاده از لفظ شرکت درباره شخصیت حقوقی بر این باور است که شخصیت هر آدمی به شخصیت فرد هست نه به اشیاء و سرمایه خودش مثل ، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص .

شخصیت حقوقی شرکت

اگر چه ممکن است هدف اصلی از ایجاد شخصیت حقوقی، کسب سود و انجام تجارت در زمره آن‌ها باشد اما گاهی نیز تحت عنوان اهداف غیر تجاری، شخصصیت حقوقی شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر ممکن است هدف اصلی از ایجاد شخصیت حقوقی، امور حرفه ای، فرهنگی، علمی و آموزشی و عام المنفعه باشد. در این صورت هیچ یک از فعالیت‌هایی که در این عرصه صورت می‌گیرد، به کسب سود نخواهد انجامید و به نوعی یک موسسه غیرانتقاعی محسوب می‌شود بدون آن که اعضای آن تاجر تلقی شوند. برای مثال می توان به فعالیت‌هایی که به منظور امور آموزشی انجام می‌شود اشاره کرد که در قالب مدارس غیر انتفاعی اجرا می شود و موضوع آن‌ها آموزش و فعالیت‌های غیر سود جویانه می‌باشد. همچنین می‌توان از فعالیت‌هایی که در حیطه مذهبی ـ تبلیغی صورت می‌گیرد به عنوان شخصیت‌های حقوقی غیر تجاری یاد کرد.

مقاله نشریه صلاحیت فراسرزمینی در حقوق بین الملل در پرتو خرق حجاب شخصیت حقوقی شرکت

با این همه، گواهی ثبت شرکت دلیل بر این نیست که موضوع فعالیت شرکت قانونی نیز هست. یکی از مسائل بحث برانگیز در حقوق جزای کشور های جهان مسأله مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی است . تصفیه به طور خلاصه فرایندی است که پس از انحلال شرکت، ادامه اداره امور به فردی به نام مدیر تصفیه و یا ثبت برند اداره تصفیه سپرده می شود. مدیر تصفیه یا اداره تصفیه کلیه اموال شرکت را جمع آوری می‌کند و همچنین کلیه دیون را هم جمع آوری می‌کند و پس از پرداخت بدهی‌ها، مبلغ باقی مانده را بین شرکا تقسیم و خاتمه تصفیه را اعلام می‌کند و در نهایت با خاتمه تصفیه شخصیت حقوقی از بین خواهد رفت.

مثلاً بیمارستانی که دارای شخصیت حقوقی است و به منظور مراقبت از بیماران تاسیس شده است، نمی تواند مالی را که به قصد تاسیس مدرسه حرفه ای وقف شده بپذیرد؛ زیرا قبول مال مزبور سبب می شود بیمارستان عهده دار عملیاتی گردد که مغایر با تخصص و صلاحیت قانونی او است. مگر این­که معلوم شود قصد واقف از ایجاد مدرسه حرفه ای، تاسیس مدرسه تربیت پرستار است که در آن صورت قبول وقف مزبور از طرف بیمارستان مزبور مانعی نخواهد داشت. تبصره – تعداد اعضاي هيأت مديره در شركتهاي سهامي عام، مختلط سهامي عام و تعاوني سهامي عام نبايد از پنج عضو و در شركتهاي سهامي خاص، مختلط سهامي خاص، تعاوني سهامي خاص و تعاوني غيرسهامي نبايد از سه عضو كمتر باشد. ماده 178- در شركتهايي كه مطابق مقررات اين قانون يا اساسنامه مكلف به داشتن روزنامه مي باشند، در كليه موارد براي تشكيل مجمع عمومي، شركا و يا سهامداران بايد از طريق نشر آگهي در روزنامه شركت دعوت شوند. مجمع عموم ي عاد ي سالانه با ي د در هرسال حداقل يك روزنامه اصلي و يك روزنامه علي البدل براي شركت تع ي ين كند . در صورتي كه انتشار روزنامه شركت به هر علت متوقف گردد، روزنامه علي البدل جانشين روزنامه اصلي مي شود.

ماده 124 – اشخاص حقوقي داخلي شامل دولت، مؤسسات دولتي، شركت‌هاي دولتي، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، مؤسسات غيرتجارتي، شركت‌هاي تجارتي و موقوفات است. در توضیح شخصیت حقیقی اشتباه تایپی شده و به جای استفاده تغییرات شرکت از کلمه شخصیت حقیقی از شخصیت حقوقی استفاده کرده اید . قبل از ثبت یک شرکت کامپیوتری و فعالیت در زمینه های مربوط به این کار، می بایست که از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، مجوز مربوطه را دریافت کنید.

پست شد در : misc