تاسیس انجمنها و موسسات غیردولتی و خیریه ها​

این نهاد نوانخانه، مدرسه و درمانگاه تاسیس کرد، جزامی‌ها را اسکان داد، برای بچه‌های یتیم سرپناه ساخت و به زاغه‌نشینان کلکته کمک‌های فراوانی کرد. کمیسیون شواهد و مدارک لازمه دو جانبه را جمع آوری و به طرفین اجازه مباحثه شفاعی و کتبی را میدهد. رئیس کمیسیون حل اختلافات از بین اعضای آن بشکل دوره ئی برای مدت یکسال انتخاب میگردد.

پس از تایید مدارک، بارکد پستی توسط کارشناس وارد می‌شود و پیش‌نویس آگهی بعد از یک روز منتشر می‌شود. مرجع رسمی صدور مجوز ثبت برای سمن‌ها وزارت کشور و مسئول بررسی صلاحیت تأسیس خیریه‌ها با سازمان بهزیستی است. ثبت موسسه حقوقی که اصولاً با جذب منفعت مالی و انتفاعی می باشند توسط اشخاص قابلیت ثبت دارند. در موسسات حقوقی می بایست حداقل یک شخص که دارای پروانه وکالت می باشند شریک و عضو اصلی هیات مدیره و دارای حق امضاء باشد. قوانین مرتبط با ثبت موسسه خیریه از قوانین ثبت شرکت تبعیت میکند با این تفاوت که کلیه امور ثبتی آن علاوه بر قوانین ثبت شرکت باید منطبق با قوانین و آیین نامه های ارگان ارائه دهنده مجوز لازم نیز باشد. چگونگی ثبت موسسه حقوقی همواره جزء دغدغه‌های متقاضیانی بوده که در صدد فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در بازار اقتصادی هستند.

افتخار موسسه حقوقی دادمهر همکاری با بزرگترین هلدینگ ها و شرکت ها و برترین برندها در ایران و سایر کشورها می باشد. قانون تجارت ، در مورد اشخاص حقوقی حقوق خصوصی، تقسیم بندی ساده ای دارد ؛ شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری . بنابراین ، قانون تجارت ، اشخاص حقوقی تاجر را مشمول انضباط شدید قالب های هفت گانه شرکت های تجاری قرار داده و موسسه غیرتجاری را به عنوان ظرف و قالب تجارت عرضه ننموده است. همانطور که در قسمت تقسیم بندی های موسسات غیرتجاری اشاره شد موسسات به دو نوع تقسیم می شوند که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود بوده که در زمان ثبت و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها به آن ها توجه خواهد شد. به صورت کلی موسسات غیرتجاری به دو صورت قابل ثبت می باشند .

  • همچنین باید مدارکی را ارائه کنید که نشان می دهد شما فعالیت فرهنگ و هنری داشته اید.
  • بعد از ارائه آگهی تاسیس قدم بعدی ثبت نام و انتشار در روزنامه رسمی کشور است.
  • نحوه چاپ روزنامه رسمی موسسات غیر تجاری به صورت اینترنتی و نسخه چاپی برای متقاضی ارسال می گردد و می بایست جهت اخذ پلمپ, افتتاح حساب, اخذ کد اقتصادی, طرح جامع مالیاتی و خیلی موارد دیگر ظرف مدت ۷ روز پس از تاسیس موسسه پروسه آن به تکمیل گردد.
  • ثبت موسسه خیریه برای جامعه ی ایرانی و کمک به برنامه های دولت، سند تحول جامع ملی مفید می باشد.

در ایران موسسات خیریه خدمات آموزشی، رفاهی و اجتماعی را در اختیار افراد نیازمند و قشر آسیب پذیر جامعه قرار می دهند. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد اعضای هیات ثبت تغییرات شرکت مدیره و بازرسین موسسه باید ارائه شود. کلیه اعضای موسسه باید در مجمع عمومی شرکت کنند و با رای گیری، اعضای اصلی، اعضای علی‌البدل و بازرسین موسسه را مشخص کنند.

ثبت موسسه حقوقی

تشكيلات و مؤسساتی كه برای مقاصد غيرتجارتی تاسیس شده یا بشوند از تاریخ ثبت مخصوصی که وزارت عدلیه معین خواهد کرد شخصیت حقوقی پیدا می کنند. ۶- تشکیل صندوق‌های وقف برای جمع آوری موقوفات نقدی و سهام و مصرف عواید حاصل از سرمایه گذاری‌ها در امور خیریه طبق نظر واقف. ثبت شرکت در تهران تمام حقوق این وب ‌سایت، متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است . پس از ورود مشخصات اعضا و اطلاعات خواسته شده نسبت به بارگزاری مدارک شناسایی اعضا اقدام نمایید. در صورت رد نام برای انتخاب نام جدید سریعاً اقدام شده و در همان روز کاری تاییدیه صادر می گردد.

زمینه ی فعالیت این موسسات در زمینه ی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، خانواده های نیازمند و ارائه خدمات اجتماعی و … ثبت موسسه خیریه به دلیل مراحل و شرایط ویژه ای که دارا می باشد، نیاز به یک راهنما و مشاور دارد. در واقع قانون گذار به دلیل اهمیت و در عین حال تاثیرگذاری موسسات خیریه، تلاش برای کنترل و نظارت بر آن ها داشته است.نظارت بر آن ها از مرحله ثبت و تاسیس موسسه شروع می شود، شما باید هر نوع از فعالیت خیریه و غیرانتفاعی خود را در این چهارچوب قرار بدهید. ثبت موسسه خیریه برای برای نفع عمومی و حمایت از قشرهای به خصوصی از جامعه می باشد.

روند تاسیس و ثبت موسسه خیریه

روش کار به این صورت است که نماینده قانونی مؤسسات غیرتجاری غیردولتی (مثلا هلدینگ ملاصدرا) باید برای اخذ پروانه تأسیس به ادارات بهزیستی شهرستان محل مؤسسه مراجعه و مدارک خود را طبق مفاد آئین نامه تکمیل کرده و ارائه دهد. در این مطلب، نکات کاربردی لازم برای ثبت موسسه در اختیار شما قرار داده شد تا با اطلاع از ثبت برند تجاری آن‌ها، موسسه خود را از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها یا پنجره واحد فیزیکی کسب و کار، ثبت کنید. درصورتی‌که زمان کافی برای ثبت موسسه خود با دو روش فوق و پیگیری امور مرتبط را ندارید، جهت صرفه جویی در زمان و تسریع در روند ثبت می‌توانید با کارشناسان ثبت‌یار تماس بگیرید یا به صفحه ثبت موسسه مراجعه نمایید.

شرایط تاسیس موسسه خیریه

موسسات خیریه ، نقش مهمی در بهبود و ارتقای سطح زندگی اقشار آسیب پذیر و بالتبع زندگی جوامع دارد. ۶- داشتن مکان ثابت و مناسب که به تایید بهزیستی استان رسیده باشد. اما این روند به بروز مشکلاتی برای موسسات منجر شد و تلاش‌هایی انجام شد تا این روند متمرکز شود و تنها یک مرجع برای صدور مجوز اقدام کند.

عبارت ” سازمان های غیردولتی” با تاسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ که مفاد آن در ماده ۷۱ از فصل ۱۰ منشور سازمان ملل آمده است، به وجود آمد. از ویژگی این سازمان ها می توان به غیردولتی بودن، غیرانتفاعی بودن ، غیرسیاسی بودن، تمایل به استقلال و خودجوشی اشاره نمود. همان طور که از نام این سازمان ها پیداست، بودجه ی سازمان های مردم نهاد، از راه کمک های مردمی و وقف و در مواردی هم با کمک سازمان های دولتی، دولت یا ترکیبی از این روش ها تامین می شود.

۹- تعدیل اساسنامه،ادغام،انفصال،تغیر شکل وانحلال مؤسسه. 2-انحلال با حکم دادگاه که در این صورت تعیین مدیر تصفیه بر عهده دادگاه خواهد بود. دانش فنی و تخصصی خود را در اختیار متقاضیان عزیز قرار دهند و ضمن راهگشایی مراجعین در امور ثبتی خود، مانع از اتلاف وقتشان گردند.” ب – انحلال اجباری در صورت رأی دادگاه صالح یا عدم امکان تطبیق وضعیت تشکل موضوع ماده (۳۹).

در حال حاضر به علت وجود ثبت موسسات زیاد در ایران نام های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً ثبتشان سخت شده است ولی موسسه ثبتی ذهن ناب می تواند در این مرحله برای اخذ نام های تک سیلابی به بالا شما را یاری رساند. در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری بعد از تعیین نام موسسه, نام تائید شده به مدت ۶۰ روز برای آن موسسه غیرتجاری محفوظ می ماند و بعد از آن هر شخص دیگری می تواند آن نام را برای موسسه و شرکت خود انتخاب نماید. ثبت موسسه خیریه در وزارت کشور علاوه بر آنکه باید نزد اداره ثبت شرکتها به عمل آید، انجام می پذیرد. دقت نمایید به هیچ وجه نمی توانیم موسسه خیریه ای را بدون اجازه و تایید وزارت کشور ثبت کنیم. موسسات خیریه به نهادها و سازمان هایی غیرانتفاعی و عام المنفعه اطلاق می شود که به صورت دولتی یا خصوصی و مردم نهاد در عرصه مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و غیره فعالیت می کنند.