انواع، ارکان، ماهیت و حقوق و مزایای شرکت های سهامی و بازار سرمایه

همچنین به موجب بند2 ماده‌ی forty قانون مذکور و در جهت حمایت از اشخاص ثالث، اشخاصی که طرف معامله با شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرند، ملزم نیستند که در خصوص حدود اختیارات مدیران و محدودیت‌های وارده بر آن به موجب اساسنامه یا شرکت نامه یا سایر مصوبات و توافقات تحقیق نمایند. به موجب بند three ماده‌ی مذکور،محدودیت‌های اختیارات مدیران شرکت ناشی از اساسنامه، شامل مصوبات مجامع عمومی‌و هر گونه توافق سهام داران نیز می‌گردد. بنابراین مقرراتی که در شرکت نامه یا اساسنامه شرکت، اختیارات مدیران را محدود نموده باشد، در مقابل اشخاص ثالث با حسن نیت بی‌اعتبار خواهد بود. بدین لحاظ اشخاص ثالث می‌توانند اقدامات مدیران را اقدام خود شرکت تلقی نمایند.

  • گاهی در خلال سال مالی به منظور تصمیم گیری در باره اموری از قبیل استعفا مدیر یا بازرس که در وظیفه و صلاحیت مجمع عمومی عادی می‎باشد، دعوت مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت پیدا می‎کند.
  • به موجب ماده 19 لایحه، در صورت عدم ثبت شرکت ظرف شش ماه، (هرگونه هزینه ای که برای تأسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به عهده موسسین خواهد بود).
  • بدین لحاظ اشخاص ثالث می‌توانند اقدامات مدیران را اقدام خود شرکت تلقی نمایند.
  • به این منظور نظریه‌ی جدیدی ارایه گردید که اولین بار از سوی حقوق دانان آلمانی تحت عنوان نظریه‌ی رکنیت یا ارگانیک که مفید اختیارات کامل برای مدیران شرکت می‌باشد مطرح گردید.
  • مجمع عمومی فوق العاده، به امور مهم و حیاتی در شرکت سهامی رسیدگی می کند.

ثبت برند لومیکوثبت برند لومیکو امروزه از مهم ترین راه های افزایش درآمد از کسب و کار ها ، ثبت برند لومیکو و سر زبان… ثبت برند رونیکثبت برند رونیک در گذشته ثبت برند و لوگو اهمیت خاصی بین صنف ها و فعالیت ها و شغل ها نداشت چون آگاهی ا… 2- در برخی از حوزه ها که از سوی وزارت اقتصاد اعلام گردیده است ،بازرسان این مجموعه ها از میان افرادی می تواند انتخاب گردد که نام آنها در فهرست رسمی بازرسان شرکت ها درج گردیده باشد. 4 – حق نگهداشت نسبت مالکیت – سهامداران فعلی هنگام افزایش سرمایه،محقق به مشارکت در آن خواهند بود، که این امر از طریق تقدم خرید تبلور می یابد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت شرکت، می توانید با شماره ۵ رقمی آسان ثبت ۰۲۱۴۳۴۹۸ تماس حاصل نمایید.

به علاوه، طبق ماده ۱۳۶ هیئت مدیره وظیفه دارند در زمانی که دوره مسئولیتشان به اتمام رسیده تا انتخاب هیئت مدیره جدید وظایف خود را ادامه دهند. ۲- هیئت مدیره اختیار تصویب آیین­‌نامه‌­های داخلی شرکت و تعیین تکلیف امور مالی شرکت مانند تخصیص بودجه سالانه را داراست. ۱- هیئت مدیره دارای اختیار نمایندگی از سوی شرکت در برابر اشخاص و ادارات مختلف است. به طور مثال هیئت مدیره، می­‌تواند به‌­نام شرکت حساب بانکی افتتاح کند. 1- مهاجریان، عباس، مدیران در شرکتهای سهامی، مجله کانون وکلا، ش 133، 1354، ص sixty four. کاتبی، حسین قلی، حقوق تجارت، چ پنجم، انتشارات گنج دانش، 1389، ص 83 .

لیکن اقدامات مدیران و معاملات ایشان با اشخاص ثالث (به شرط رعایت حدود صلاحیت مجامع عمومی‌ و موضوع شرکت) موجب تعهد شرکت گشته، هر گونه توافق خلاف این امر نیز در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نیست. 1) از ماده‌ی 118 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت 1347و ماده one hundred thirty five قانون مذکور چنین بر می‌آید که مدیران غیر از موارد صلاحیت خاص مجامع و آن چه خارج از موضوع شرکت است دارای کلیه‌ی اختیارات قانونی هستند. ثبت شرکت در تهران این امر حاکی از آن است که مدیران شرکت وکیل آن محسوب نمی‌شوند؛ زیرا چنان چه مدیران وکیل شرکت محسوب گردند. در مجمع عمومی عادی تصمیمات همواره با اکثریت به علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر است ولی در خصوص انتخاب مدیران و بازرسان اکثریت نسبی کافی است. جداول زیر تفاوت ها و شباهت های بین شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص در رابطه با اختیارات ارکان تصمیم گیری آنها و نصاب لازم برای تصمیم گیری با توجه به قوانین ایران را نشان می دهد.

مجامع عمومی

هر اجتماع متشکل از اشخاص، نیازمند ارکانی به عنوان اداره کننده می باشد. از حاضرین در مجمع صورتی ترتیب داده خواهد شد که در آن هویت، اقامتگاه، تعداد سهام و تعداد آرای هریک از حاضرین قید و به امضای آنان خواهد رسید. چنانچه بعد از مدت یک سال یکی از این دو مورد رخ ندهد ، هر ذینفع می تواند به دادگاه مراجعه نماید و تقاضای انحلال شرکت را بنماید. لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد . مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است . امکان بیمه کردن تمام پرسنل با استفاده از ثبت شرکت و دریافت کد کارگاهی میسر خواهد شد.

ارکان شرکت سهامی

طبق محتوای این مواد، مدیران شرکت دارای تمامی اختیارات لازم برای مدیریت امور شرکت هستند ، به غیر از اختیاراتی که در صلاحیت مدیرعامل یا مجمع عمومی است. در شرکت سهامی خاص مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت مبلغ سهامی که در شرکت سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند بستگی دارد. برخی دیگر از حقوقدانان برخلاف دیدگاه قبل، استناد به ماده ۲۲۰ ق.ت را برای اثبات شخصیت حقوقی در شرکتهای مدنی درست ندانسته و معتقدند که تمسک به ظاهر ماده مزبور در مقام اثبات شخصیت حقوقی به منزله تفسیر مستلزم نقض غرض است. زیرا نمی توان پذیرفت که قانونگذار در جای دیگر شرایط ایجاد شرکت تضامنی را برشمرده باشد و اینک مقرر دارد که هر شرکتی نیز که شرایط مزبور را رعایت نکند شرکت تضامنی محسوب است.

زمانی که شرکتهای تجاری از نوع سهامی تاسیس می شود در زمان ثبت و تاسیس باید مطابق قانون تجارت ارکان شرکت های سهامی را درنظر گرفت البته قانون تجارت بدین منظور قوانین و ماده های تصویب کرده است که در ثبت شرکت نیاز به رعایت آن می باشد در ذیل به شرح رکن های اصلی شرکت می پردازیم. بازرسان اشخاصی هستند که توسط مجمع عمومی برای نظارت به اعمال مدیران و حساب ها و معاملات شرکت انتخاب می گردند و از ارکان شرکت های سهامی می باشند. چنانچه هیئت مدیره، مجمع عمومی عادی سالانه را در موعد مقرر دعوت نکند پیگیری ثبت تغییرات شرکت بازرس یا بازرسان شرکت مکلفند رأساً اقدام به دعوت مجمع مزبور بنمایند. مجمع عمومی، اجتماع اشخاصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) است که صاحبان شرکت می باشند و شخصیت حقوقی شرکت وابسته به وجود آنهاست. مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت شرکت و صاحب اختیار آن می باشد و در خصوص سرنوشت شرکت و نحوه فعالیت و اداره و انحلال و سایر اموری که به شرکت مربوط است، حق اتخاذ هر نوع تصمیمی را دارا می باشد. سهام شرکت سهامی خاص قابلیت عرضه در سازمان بورس را ندارد مگر آن که از مقررات شرکت سهامی عام پیروی کند.

ارکان اصلی اداره شرکت های سهامی

سهم یا سهام قسمتی از سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص است که میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت را مشخص می­‌کند. شرکت‌‌های سهامی که یک نوع از اقسام مختلف شرکت‌‌های تجاری هستند از رکن‌‌های مهمی برخوردار هستند. رکن تصمیم گیرنده، رکن هیئت مدیره، رکن اداره کننده و رکن نظارت کننده از مهم‌ترین این ارکان هستند. هرگاه مسئله فوق‌العاده‌ای برای شرکت پیش بیاید که استحضار و تصمیم صاحبان سهام لازم باشد و در حقیقت امری خارج از جریان عادی اتفاق افتد.

افزون بر جایگاه ، کارکرد ، وظایف و مسئولیت های هر رکن ، رابطه آن ها با یکدیگر و تحلیل این رابطه اهمیت دارد. در این تحلیل ، مجمع عمومی به عنوان انعکاس دهنده خواست دارندگان سهام شرکت ، در جایگاه حاکم نسبت به سایر ارکان قرار دارد. به عبارت دیگر، رکن اداره کننده و رکن کنترل کننده زیر مجموعه ارگان تصمیم گیرنده محسوب می شوند. مطابق این دیدگاه ، مجامع عمومی شرکت سهامی همان نقش قوه مقننه، مدیران وظیفه قوه مجریه و بازرسان قانونی نقش قوه قضاییه را بازی می کنند.

تغییر در تعداد مدیران به شرطی که از حداقل مقرر در قانون کم‌تر نشود و تغییر در مدت خدمت آن‌ها به شرطی که بیشتر از دو سال نشود. این امکان وجود دارد که مجمع عمومی فوق العاده در طول حیات شرکت تشکیل نشود. هر شرکتی نیاز به مرجع نظارت و کنترل از تخلفات دارد و این مهم را در شرکت سهامی، بازرس ثبت برند انجام می دهد. برابر ماده ۴ اساسنامه (اصلاحی ۱۲/۱۱/۱۳۸۱) ، موضوع شرکت اداره و چاپ و انتشار روزنامه رسمی کشور, انجام سفارشات چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه, وزارتخانه‌ها, موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی, چاپ, توزیع و فروش کتب و نرم افزارهای الکترونیک و رایانه‌ای می‎باشد.