۸ نوع تعریف از انواع شرکت های تجاری که باید آن ها را بدانید

برای انتخاب اسم شرکت لازم است از اسم خاص استفاده شود که هم در مورد اسامی شرکتهای بازرگانی در تهران و هم در مورد اسامی شرکت های بازرگانی در کرج الزام دارد. در این نوع شرکت بازرگانی، مسئولیت شرکاء نامحدود می‌باشد و تعهدات مالی شرکت بر اساس همه دارایی و اموال شرکاء می‌باشد. پیش از این که تعریف قانونی انواع شرکت بازرگانی و تجاری را بیان کنیم، بهتر از با مفهوم انواع مشارکت بیشتر آشنا شویم. شرکت‌های بازرگانی به انواعی از شرکت‌ها گفته می‌شود که فعالیت آن‌ها منوط به امور بازرگانی اعم از خرید، فروش، صادرات، واردات و توزیع کالاهای مجاز بازرگانی، اخد نمایندگی و اعطای نمایندگی در نمایشگاه‌ها و سمینارهای خارجی و داخلی باشد. در این شرایط برای انتخاب درست قالب شرکت و آگاهی بیشتر از قوانین حاکم بر آن و امور حقوقی و انواع ثبت شرکت بهتر است از مشاورین متخصص ما در الو سلام وکیل کمک بگیرید. تحدید اختیارات مدیران در شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی هم از طریق اساسنامه و توافق جداگانه صورت می‌گیرد.

کارشناسان ما روزانه ده ها پرونده ثبت شرکت بازرگانی در انواع مختلف را بررسی و پیگیری می نمایند و به نتیجه می رسانند. تجربه ما در این حیطه باعث می شود به شکلی کاملا حرفه ای و سریع، خدمات شما را انجام دهیم. شرکت تابش ابزار پارس از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه واردات و تامین ابزارآلات ماشینکاری در دو بخش تراشکاری، فرزکاری و سوراخکاری آغاز نمود. پتانسیل های فنی و بازرگانی تابش ابزار تمایل بسیاری از تولید کنندگان جهانی را برای آغاز همکاری دو جانبه برانگیخت و شرکت بر اساس خط مشی خود که همانا تامین ابزارآلات با کیفیت مورد نیاز صنعت کشور می باشد، به نام ترین آنان را با انعقاد قراردادهای نمایندگی رسمی به عنوان شریک تجاری خود برگزید. در ماده 20 قانون تجارت، از شرکت های تجاری که همان مجامع تجاری یا شرکت های بازرگانی می باشند، نام برده شده است که برای شناخت آن،لازم است ابتدا “شرکت” و به دنبال آن “شرکت مدنی” را بشناسیم. شرکت‌های تجاری شرکت هایی هستند که برای انجام عملیات بازرگانی و مالی در قرارد های کاملا رسمی که بین دو یا چند نفر با تعیین میزان سرمایه، میزان سود بری و تعیین حدود مسئولیت‌ها تنظیم می شود، تأسیس می گردند.

  • در ثبت شرکت تجاری صرفاً سرمایه نقدی لازم نیست، بلکه سرمایه فکری و غیره نقدی را نیز در بر می گیرد.
  • فعالیت اصلی آن خرید ، ذخیره سازی و فروش مجدد مجموعه ای از کالاها است.
  • در نام شرکت باید عبارت ‹‹‌با مسئولیت محدود›› به طور کامل ذکر شود.
  • بنابراین ، شکل تجاری که انجام می شود صرفاً خرید و فروش مجدد کالا ، بدون هیچگونه پردازشی است.
  • نوع دوم – شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصرا توسط مؤسسین تأمین گردیده است.
  • شرکت های سهامی خود به دو نوع شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شوند.

شرکت های با موضوع تجاری ، شرکت هایی هستند که برای امور تجاری تشکیل می شوند ، مانند شرکت های تضامنی ، نسبی ، مختلط و شرکت با مسئولیت محدود . بنابر مفهومی که از قانون تجارت در مورد شراکت میان اشخاص حقیقی و حقوقی استنباط ثبت شرکت می ‌شود، شرکت قراردادی است که بر اساس آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه را مطابق با نوع شرکت و نام آن ما بین خودشان تقسیم می ‌کنند . تعداد حداقل شرکا در این شرکت ۲ نفر است که هردو «شریک ضامن» نام می‌گیرند.

نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود. با وجود افزایش تحولات زندگی شهری، افراد تصمیم گرفتند با کنار هم قرار دادن سرمایه، تخصص و تفکر خود درجهت کسب سود و منفعت بیشتر، عقد یا قراردادی را منعقد می کنند که“شرکت”نام دارد و بر اساس این قرارداد، سود حاصل از سرمایه را بین خود تقسیم نمایند. که پس از آن انواع شرکت ها بر سر کار آمدند که در این مقاله که توسط متخصصان امور ثبتی آگاه ثبت نوشته شده به این انواع و بررسی آنها پرداخته تا این انواع را برای شما تعریف کند.

جهت ثبت و راه اندازی یک شرکت سهامی عام شما به تعداد بیشتری افراد نیاز دارید تا بتوانید از طریق آن ها سرمایه مورد نیاز را جذب سیستم کاری شرکت کنید و از این نظر محدودیتی در تعداد افراد سهام دار وجود ندارد. برای ثبت شرکت در ابتدا متقاضی میبایست نوع ثبت خود را اعم از شرکت ، موسسه و … مشخص و پذیرش خود را آغاز کند . بر اساس آن مدارک و مراحل ثبتی را طی کند بعد از پذیرش نهایی به متقاضی شماره پیگیری داده می شود و بعد از پذیرش امکان ویرایش وجود ندارد .اولین اقدام در اداره ثبت شرکت ها کارشناسی تایید نام است و بعد از تایید نام مدارک از طریق پست برای اداره ثبت ارسال می شود . بهتر است قبل از اقدام به تاسیس مدارکات و مجوزات بعضی از موضوعات فعالیت که نیاز به مجوز دارند و سوپیشینه ها آماده باشد تا در روند کار با مشکلی مواجه نشود . پس از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار می توانید نسبت یه ثبت شرکت به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز کنید.

عضویت سایر افراد در این تعاونی آزاد است ولی در بدو تشکیل حداقل هفتاد درصد( ۷۰٪) اعضاء آن باید از سه دهک پایین در آمدی باشند (بند ۱۰ ماده ۱). ماده ۲قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی بر لزوم ثبت شرکتهای تعاونی تأکید کرده است. اما، آنچه که در ارتباط با بحث ثبت شرکتهای سهامی عام مهم است، وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار در روند تشکیل، پذیره نویسی و تغییرات شرکت سهامی عام و نحوه تعامل اداره ثبت شرکت ها با آن سازمان است که در فصل دوم مورد بررسی قرار می گیرد. ثبت شرکتها، ثبت علامت تجاری، ثبت اختراع ،رتبه بندی شرکت،ثبت صورتجلسات،انتقال و افزایش سرمایه،اخذ کد اقتصادی و شماره اقتصادی،اخذ کارت بازرگانی و… معمولا شرکت های بازرگانی که امروزه به ثبت رسیده‌اند، کار خود را قبل از آن که به صورت رسمی در دفاتر ثبت کنند شروع کرده‌اند.

بیوگرافی اسدی طوسی شاعر و نویسنده ایرانی

روابط با مشتری های آن (معمولاً صادر کننده / فروشنده ها) از طریق یک قرارداد واسطه ای برای فعالیت های تجاری برقرار می شود. با درخواست سفارشات مشتریان خارجی با تولیدکنندگان داخلی ارتباط برقرار می کنند و یا اینکه تولیدکنندگان به این شرکت های بازرگانی درخواست صادرات محصولاتشان را می دهند و این شرکت بازار این محصول را در کشورهای دیگر پیدا می کند. برخی شرکت های بازرگانی با حضور در کشورهای خارجی و بازاریابی در بازارهای خارجی و بررسی نیازهای یک کشور، فرصت ورود و صادرات از کشور خود به آن کشور را به وجود می آورند.

انواع شرکت های بازرگانی

زمانی که عملیات بازرگانی در داخل مرزهای یک کشور انجام بگیرد به آن بازرگانی داخلی گفته می‌شود. این بدان معنا است که محور فعالیت‌های بازرگانی داخلی تأمین نیازها از شریان منابع داخلی بوده و دادوستدها بر اساس سیستم مالی آن کشور انجام می‌گردد. تعلام اولیه حدود ۴۵ روز می باشد تا آگهی اول و بعد از این ۴۵ روز ، ۳۰ روز برای آگهی دوم زمان می برد و برای آگهی سوم ، ۳۰ روز بعد از آگهی دوم یعنی حدود ۱۰۵ روز در مجموع. البته این زمان با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد . درصورتی که می خواهید این کار توسط خود شما انجام شود باید بدانید که شما نیازمند یک سری اطلاعات اولیه هستید و سپس می توانید برای ثبت اقدام نمایید. یک نسخه مصدق از شرکتنامه.یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد) ، اسامی شریک یا شرکاء ضامن که سمت مدیریت دارند.

افراد بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر هر شرکت و البته کار و هدف خود اقدام به تاسیس آن می نمایند. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم‌ یکن خواهد بود. (همانند مسئولیت تضامنی در اسناد تجاری) شرکت های تضامنی و نسبی از جمله ی شرکت های شخصی محسوب می شوند. شما می توانید در این زمینه از مشاوره های تخصصی و رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

برای ثبت یک شرکت بازرگانی سهامی خاص تعداد افراد متشکل حداقل می بایست سه نفر بوده و دو نفر هم به عنوان بازرسین مشغول به فعالیت باشند که البته به این نکته هم باید توجه داشت که بازرسان نباید از اعضای اصلی شرکت باشند یا نسبت فامیلی داشته باشند. شرکت بازرگانی در واقع به شرکتی الحاق می شود که در موضوع فعالیت آن یعنی بند 2 اساسنامه موضوعات خرید و فروش و صادارت و واردات و کلیه فعالیت های بازرگانی داخلی یا خارجی ذکر شده است. گاهی در عمل دیده می‌شود که شرکت‌های سرمایه‌ای یعنی شرکت‌های سهامی یا شرکت مسئولیت محدود با شرکت‌های ضمانتی یعنی هریک از شرکت‌های تضامنی یا نسبی، با یکدیگر مخلوط شده و نوع دیگری از شرکت پیدا می‌شود. به این طریق که یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک که مسئولیت آنها محدود است هر دو در شرکت واحدی دارای سهم می‌شوند. ثبت شرکت تجاری – بر اساس ماده 16 ثبت برند قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه ابلاغ شده در این خصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع ثبت شرکت‌ها می‌باشد در این سازمان اداره کلی با نام اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی وجود دارد. همانطور که گفته شد مهم ترین فعالیت شرکت بازرگانی شامل ۴ بخش خرید و فروش ، صادرات و واردات می باشد که علاوه بر این ۴ مورد مواردثی دیگر نیز در موضوع فعالیت این شرکتها قابل ذکر است.

مسئولیت و ضمانت شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود تا سقف میزان سرمایه است. در کشورهای خارجی برای امور بازرگانی و عمومی اکثرا شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده وهر یک از شرکا ، بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه ی خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است. از رایج ترین انواع ثبت شرکت بازرگانی، شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود می باشد. شرکت بازرگانی صادرات و واردات به شکل شرکت سهامی خاص، نوعی از شرکت بازرگانی است که همه سرمایه شرکا در آن به سهام تبدیل می‌شود و میزان مسئولیت هر یک از آنها به مقدار سهام وی بستگی دارد. وقتی شرکت در این قالب ثبت شد شرکت ثبت شده امور تجاری را جهت می‌دهد.

مقایسه شرکت تعاونی با شرکت سهامی خاص

برای ثبت این نوع از شرکت بازرگانی صادرات و واردات باید مدارک شناسایی تمام اعضا، گواهی عدم سوء پیشینه، کپی اقرارنامه با امضا سهامداران، دو نسخه از فرم تقاضانامه و اساسنامه با امضای سهامداران و اخذ مجوز در صورت نیاز، ارائه شود. شرکت‌های تجاری با موضوعات مختلف می‌توانند بخش زیادی از نیازهای اقتصادی را رفع کنند. در این بین برخی از موضوعات مانند، فعالیت‌های مربوط به واردات و صادرات، خرید و فروش و به‌طور کلی امور مربوط به بازرگانی، نقش ویژه‌ای را در اقتصاد همه کشورها دارند.

شرکت های عمرانی ، شهرداری که معمولا در مزایدات و مناقصات شرکت می کنند، شرکت سهامی خاص را انتخاب می کنند. اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص 2 سال خورشیدی و بازرسین 1 سال مالیاتی می باشد و پس از انقضاء باید تمدید و یا تعویض شوند (یعنی در کل حداقل three عضو و 2 بازرس برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز می باشد). ازجمله مزیت‌های ثبت شرکت و نظارت بر این حیطه، دریافت کسب مجوز جهت فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی است. ازسوی دیگر پرداخت مالیات و پیشگیری از رقابت‌های ناسالم اقتصادی ازجمله ویژگی بارز ثبت محسوب می‌شود. با آگاهی بر راهنمای چگونگی ثبت شرکت‌ها و اخذ کارت بازرگانی دریافت کُد و یا شماره اقتصادی نیز لحاظ می‌شود. بدین ترتیب با توجه به مقررات و قوانین مربوطه در سازمان‌های زیربط مانند وزات دارایی و وزارت اقتصادی، افراد می‌توانند جهت تاسیس شرکت و دریافت کُد اقتصادی اقدامات لازم را مبنی بر چگونگی عملکرد شرکت ثبت شده به انجام برسانند.

ویژگی های انواع شرکت های تجاری

به این طریق که یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک که مسئولیت آن ها محدود است، هر دو در شرکت واحدی دارای سهم می شوند. بیشتر در مواردی که تاجری احتیاج به پول دارد و نمی خواهد قرض کند چند شریک در شرکت خود تغییرات شرکت وارد می کند و مسئولیت آن ها را به میزان سرمایه محدود می سازد و خود نام تعهدات شرکت را ضمانت می نماید. شرکت تجاری به فروش ، فعالیت یا روش بدست آوردن پول در ازای ارائه نوعی سود به دیگران اختصاص یافته است.

پست شد در : misc