نحوه تاسیس موسسات خیریه

تمامی حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام می باشد. هزینه های جاری وپرسنلی موسسه با تایید موسسه حسابرسی مستقل یا ناظر مالیاتی، ثبت برند تجاری کمتر از ۱۰ درصد منابع مالی را شامل شده و درحد متعارف باشد. موسسه دارای مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیئت امناء برابر مقررات تهیه خواهد شد.

دو نفر از اعضای هیات موسس دارای تخصص و کفایت در موضوع باشند. در این مقاله از مجله آگاپه ضمن بررسی فرایندهای ثبت سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها به نقش اساسنامه و سایر مدارک ضروری برای تأسیس این سازمان‌ها اشاره کردیم. اصل فیش واریزی با حداقل دارایی اولیه موسسه همراه با شماره‌حساب باید به سازمان بهزیستی اعلام شود. اصل فیش واریزی با حداقل دارایی موسسه و نیز شماره حساب را باید به سازمان بهزیستی اعلام نمایید. اصل فیش واریزی با حداقل دارایی اولیه موسسه همراه با شماره حساب باید به سازمان بهزیستی اعلام شود.

ایا ثبت موسسه غیر تجاری نیاز به اخذ مجوز دارد

اگر قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقدی باشد، لازم است در قبال سرمایه غیرنقدی، نظر کتبی کارشناس رسمی دادگستری اخذ گردد. شرایط ثبت موسسه غیر تجاری چه انتفاعی باشد و چه غیر انتفاعی به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر شرایط احراز ثبت می بایست تمامی اوراق موسسات غیر تجاری از جمله اساسنامه, اظهارنامه تاسیس موسسه, مجمع عمومی موسسین یا هیئت امناء و هیات مدیره موسسه تنظیم و ثبت گردد. بدین معنی که ثبت شرکت سهامی خاص با حضور حداقل ۳ فرم سهام دار (موسس) به صورت حقیقی یا حقوقی تشکیل میشود که در آن اعضای هیئت مدیره حتما می بایست باید از افراد سهام دار باشند. در ثبت شرکت سهامی خاص حداقل سرمایه در نظر گرفته شده ای که باید توسط موسسین تامین گردد یک میلیون ریال است. همچنین برای تامین سرمایه نیازی به صدور اعلامیه پذیره نویسی برخلاف ثبت شرکت سهامی عام نمی باشد و سرمایه توسط اعضا به تفکیک تامین خواهد گردید.

موسساتی که مقصود از تشکیل آن‌ها جلب منافع وتقسیم آن بین اعضای خود نباشد اینگونه موسسات اصطلاحا موسسات غیر انتفاعی نامیده می‌شود. برای ثبت موسسه خیریه جدای از مراحلی که باید در اداره مربوطه در وزارت کشور انجام گیرد بررسی می شود. اما مهم است بتواند در وهله اول مجوز لازم از وزارت کشور و نهادهای زیر مجموعه آن را بگیرد و از طرفی در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد.

در این مدل کاری موسسات هدف و غایت کلی بر اساس سود آوری بین اعضای موسسه است. الف- درخواست کتبی با تعیین محدوده زمانی و مکانی حضور و فعالیت در ایران. ت- نظارت ‏بر فعالیت تشکل‏ها و نهادهای موضوع ماده (۲۳) و اعلام نظر در مورد تخلفات و گزارش‏های رسیده از عملکرد آنها. تبصره ۲- محدوده جغرافیایی فعالیت تشکل محلی موضوع ماده (۲۱) یک روستا یا محله شهری است. موسسه ها به دو دسته مختلفی تقسیم بندی می شوند ابتدا موسسه غیر تجاری که این موسسه ها سود و منفعت جذب و این ها را بین تمام اعضا تقسیم می کنند . البته باتوجه به نیاز به پاسخ استعلامات مورد نیاز امکان تغییر در این مدت زمان وجود دارد.

اگر انحلال موجب حكم دادگاه باشد امر تصفیه عهده متصدی تصفیه مقرر اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حكم انحلال یك نفر را جهت تصفیه معین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که هزینه ثبت موسسه غیرتجاری به صورت پلکانی و بعد از انجام پرونده و تکمیل مدارک ثبت موسسه غیرتجاری از متقاضی اخذ می گردد. ثبت موسسات و تشکلاتی که در خارج از کشور به ثبت رسیده باشند فقط در تهران اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران می باشد. درصورت مورد تایید واقع شدن یکی از اسامی پیشنهادی شما، می بایست اوراق قانونی شرکت مطابق قانون تجارت تنظیم گردند و اعضاء تمامی اوراق را امضاء نمایند. کلیه اسناد و ضمیمه ها را در پاکت مخصوص پستی به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید. مدت فعالیت موسسه غیر تجاری می تواند به صورت محدود و یا نامحدود باشد که این مورد به موضوع فعالیت موسسه و مجوزی که اخذ شده است دارد.

  • سهم الشرکه را نمی توان به شخص دیگری انتقال داد مگر با رضایت عده از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند (طبق اساسنامه تنظیم می گردد).
  • تبصره – منظور از غیردولتی، عدم وابستگی به دولت و نهادهای حاکمیتی، عدم دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی در تاسیس، اداره و استمرار و همچنین عدم فعالیت مقامات و مسئولان و کارکنان دولتی و نهادهای حاکمیتی با استفاده از جایگاه حقوقی خود، به عنوان موسس یا عضو است.
  • انتخاب مجدد هیئت مدیره برای دوره های بعدی بلا مانع بوده و هیئت مدیره موظف است حداکثر ۳ ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی عادی هیئت امناء به منظور انتخابات هیئت مدیره جدید دعوت نماید.
  • دفتر مرکزی مؤسسه غیردولتی باید از حداقل فضا و امکانات اداری مناسب برخوردار باشد .
  • (۱)مؤسسه ورقۀ درخواست را غرض کسب جواز قعلیت وثبت آن در مر کز به وزارت اقتصاد و در ولایات به ادارات ولایتی ارائه وفورمه های معیاری را به منظور درج معلومات مطالبه شده ، اخذ مینماید.
  • لطفا جهت تاسیس شخصیت حقوقی خود فرم زیر را تکمیل و ارسال فرمائید.

به طور کلی کارشناسان دایره تایید نام، ظرف دو روز تایید یا رد نام های پیشنهادی را ابلاغ می نمایند. اگر شما نام ها را با مشورت و راهنمایی مشاور انتخاب نمایید، هزینه فرصت این دو روز، مثبت خواهد بود. ممکن است شما فعالیت داشته باشید و حتی بسیار خوب پیش بروید اما از فرایند اداری ثبت موسسه آگاهی نداشته باشید.

هدف از تشکیل موسسات انتفاعی جلب سود و منفعت و در آخر تقسیم آن بین اعضای موسسه است. بله اگر به انجام کار تسلط دارین به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید. د) موسسات انتفاعی نیز باید نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند. مشتریان محترم راه روشن؛ جهت استعلام برند خود پیش از ثبت، مطمئن شوید که قبلا در جای دیگری ثبت نشده باشد. حداقل تجهیزات و لوازم آموزشی مورد نیاز با توجه به زمینه فعالیت موسسه، منطبق با استاندارد، باید تهیه و برای دانشجو یا هنرجو فراهم گردد. لازم است که در اساسنامه نام موسسه حقوقی و اعضای موسسه و مشخصات کامل و اقامت گاه قانونی آنان ذکر گردد.

ث- عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم ‏از دولتی و غیردولتی داخل ‏و خارج مطابق قوانین و مقررات‏ جاری‏ کشور. پ- بررسی و صدور مجوز در خصوص فعالیت نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (۵). ماده ۲۱- تقاضای ایجاد تشکل‏های محلی که توسط حداقل سه نفر از اهالی بالای هجده سال ارایه می‌شود برای ثبت اطلاعات به بخشداری محل فعالیت ارایه می‏شود. تبصره ۲- جوانان متقاضی تاسیس تشکل می‏توانند درخواست خود را برای بررسی و صدور اجازه تاسیس تشکل با رعایت ترتیبات مقرر در این ماده به وزارت ورزش و جوانان ارایه کنند. ظرف یک ماه از تاریخ دریافت درخواست تاسیس تشکل، نسبت به بررسی درخواست اقدام و در صورتی که درخواست ارایه‏شده مغایرتی با شرایط تاسیس تشکل در چارچوب مفاد این آیین­نامه، نداشته باشد اجازه تاسیس تشکل را صادر کنند.

همچنین روزنامه رسمی خراسان برای درج آگهی موسسه انتخاب شد. مدیر عامل موسسه می بایست حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشد و حضور حداقل ۲ نفر دارای مدرک کارشناسی مربوط فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره اجباری است. انحلال اختیاری موسسات غیر تجاری به دست مدیر یا مدیران تصفیه انجام می‌گیرد.

قوانین و شرایط ثبت انواع موسسه غیر تجاری

در صورتی که موسسه غیرتجاری و انتفاعی باشد مدارک تحصیلی اعضا با موضوع فعالیت تطبیق داده شده و سپس اجازه ثبت صادر می گردد. بنابراین فعالیت‌هایی مانند آموزشگاههای علمی و فنی و کلاس‌های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گاز رسانی یا ارائه خدمات نظافتی ویا حقوقی و موارد دیگر در قالب موسسه غیرتجاری به ثبت رسیده و بعضا برای ثبت برخی از این موسسات نیاز به اخذ مجوز خواهید داشت. برای آشنایی با آیین نامه های تغییرات شرکت و ثبت شرکت با کارشناسان خانه ثبت تماس بگیرید.

تعیین و مشخص کردن مکانیسم های استفاده از توان مادی فعالان بازار سرمایه در جهت حمایت از نیازمندان. موسسه نیاز به موسسینی دارد که می تواند متشکل از شخص حقیقی یا حقوقی باشد. صلاحیت تمام موسسین و شرکا باید لحاظ شود و این مهم برعهده وزارت کشور است. خیریه های توزیع کننده، ثبت شرکت فعال در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و توانیابی و بازپروری، خدمات مشاوره و پژوهش و آموزش در ایران فعالیت دارند. محل موسسه و نهاد باید کاربری اداری یا تجاری داشته و مسکونی نباشد. مراجعی که قطعا باید برای اخذ مجوز به آنها مراجعه نمایید چهار مورد بالا می باشند.

ثبت موسسه خیریه

از جمله مهمترین فعالیت های موسسات غیر تجاری ارائه خدمات و مشاوره می باشد ، به طور مثال ارائه سرویس به مجالس و ارگان ها ، خدمات اداری ، خدمات شهری، فضای سبز و غیره … می باشد . جهت ثبت موسسات غیرتجاری حداقل دو عضو و شریک الزامی می باشد و حداقل سرمایه یک میلیون ریال می باشد و باتوجه به فعالیت و اهداف موسسه می تواند بیشتر شود. سرمایه در موسسات به هر میزانی که مجاز می باشند می بایست قید شود. ثبت موسسه حقوقی منوط به پروانه تاسیسی می باشد که از قوه قضاییه برای مدت زمانی که در پروانه مشخص شده است و تمدید آن هم تابع تمدید پروانه است. مدیرعامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در میان اعضای هیئت مدیره لزوم قانونی دارد. مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است.

انواع موسسه خیریه

موسسه مربوطه از لحاظ انطباق با مقررات این آیینامه به دو قسمت غیر انتفاعی و غیر تجاری تقسیم می‌شود. گروه دوم موسسات غیر انتفاعی هستند که این دسته از موسسه ها به قصد جلب سود و تقسیم میان اعضای این موسسه تشکیل نمی‌گردد. در بخش اول موسساتی با این زمینه فعالیت که، منفعتی را جذب می کنند و آن را میان اعضای موسسه تقسیم می کنند، انتفاعی نام دارد. به زبان ساده تر اگر موسسه‌ در روند انجام فعالیت به سودی دست پیدار کرد، بین اعضای آن موسسه تقسیم میگردد. تمام فرایند ثبت قانونی موسسات در سامانه اینترنتی آسان‌ثبت به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری انجام می‌گیرد.

پست شد در : misc