نام و علامت تجاری؛ فرایند ثبت و حقوق ناشی از آن

پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت 10 الی 15 روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید. حالت دیگر رد درخواست متقاضی، مغایر بودن آن با قوانین، یا وجود علامت مشابه در سامانه است. در نهایت در صورتی که تمامی موارد مورد تایید کارشناس باشد، پیامصدور آگهی نوبت اول (تقاضای ثبت) برای متقاضی ارسال می‌شود.

  • ترکیبات سفید کننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس ؛ مواد مخصوص تمیزکردن، براق کردن، لکه گیری و سائیدن ؛ صابون ، عطریات ، روغن های اسانس ، مواد آرایشی ؛ لوسیونهای مو ؛ گرد و خمیردندان .
  • بعد از انتخاب نام برند با موازین گفته شده، باید برند را ثبت نمود.
  • پس از ثبت برند طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.

در واقع، یک برند می تواند متاثر از ظاهر محصولات و خدمات و نیز محل و نحوه ارائه آن ها باشد. ماده 174 ـ مرجع ثبت مکلف است گواهی‌نامه‌های اختراع، طرح صنعتی و علامت را با استفاده از جدیدترین شیوه‌های فناوری موجود به منظور جلوگیری از جعل، صادر نماید. ماده159 ـ هرگاه متقاضی ثبت بین‌المللی علامت، در ایران اقامت نداشته باشد، جهت تسلیم اعتراض یا هرگونه پاسخ یا اطلاعیه‌ای باید وکیلی که در ایران اقامت دارد رابه مرجع ثبت معرفی نماید. ماده142 ـ مرجع ثبت مکلف است وجود شرایطی را در زمینه کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالاها یا خدمات موضوع علامت توسط اجازه گیرنده را در مجوز بهره‌برداری احراز کند، در غیر این صورت، مجوز بهره برداری قابل ثبت نخواهد بود.

سجادی: علاقمندیم که فعالیت‌های ورزشی به حالت عادی برگردد

بعد از انتشار آگهی ثبت برند ممکن است شخص ذینفعی اعتراضی داشته باشد. در این صورت اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض نامه را برای شخص متقاضی می فرستد و به او مهلت می دهد تا از خود دفاع کند. فرد متقاضی نیز با ارائه استدلالات خود، اعتراض نامه را به اداره می فرستد. اگر متقاضی یادداشت متقابل را بفرستد اداره رونوشت را در اختیار فرد ذینفع قرار داده و سپس تصمیم می گیرد که علامت تجاری را رد کند یا ثبت نماید. بعد از پر کردن اظهارنامه، کد رهگیری از طریق سیستم به شما داده می‫شود و بعد هزینه‌ی اظهارنامه را باید الکترونیکی پرداخت کنید. توجه کنید تا زمانی که ثبت نهایی نکرده‫اید و هزینه را نپرداختید می‫توانید اظهار نامه‌ی خود را ویرایش کنید و تغییر دهید اما پس از آن دیگر امکان تغییر نیست.

ثبت برند و علامت تجاری

پرداخت هزینه ثبت که از طریق پر کردن فرم برآورد هزینه،موجود در سایت مذکور و به فرانک سوئیس تعیین می شود. با مراجعه به سایت اینترنتی WWW.WIPO.INT MADRID SYSTEM جهت دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا (اظهارنامه) و محاسبه هزینه ها . اگر علامت مورد نظر لاتین باشد، ارائه ثبت شرکت کپی کارت بازرگانی شخص متقاضی لازم است. حق کپی رایت اطلاعات موجود در این پایگاه برای موسسه نوفن حامی البرز محفوظ می باشد. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموما پذیرفته شده‌اند را نقض کنند به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

در همین مقاله بصورت کامل به بحث مدارک لازم برای ثبت برند فارسی و لاتین (چه حقیقی و چه حقوقی) و موضوع کارت بازرگانی پرداخته‌ایم که توصیه می‌نماییم مطالعه بفرمایید. اولین مرحله برای ثبت برند، ثبت‌نام متقاضی در سامانه‌ی مرکز مالکیت معنوی به آدرس بالا است. پس از مراجعه به این آدرس ابتدا باید از میان لینک‌های سمت راست، ثبت نام را انتخاب کرده و مراحل را طبق راهنما اجرا کرد.