مدارک و مراحل لازم رتبه بندی

کلیه ی شرکت ها ی پیمانکاری یا شرکت ها ی مشاور که تعیین صلاحیت شده‌ اند، موظف هستند طبق آئین نامه ” کلیه تغییرات در هیات مدیره ” را آگهی نموده ( به خصوص در مورد خروج افراد امتیاز‌ آور ) و به سرعت فرد جایگزین را تعیین کرده و مدارک مربوطه را به سایت ساجات ارسال نمایند. در ضمن مدارک تحصیلی افراد امتیاز آور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا شرکت مهندسی مشاور یا EPC در سراسر ایران قابل استفاده است. مشاوران حقوقی روند اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور را در حداقل زمان و با کمترین هزینه انجام می دهند.

  • تنها راه قطعی برای به دست آوردن رتبه ای بیشتر از رتبه سابق خود این است که هر بار پروژه های خود را بهتر انجام داده تا در رتبه بندی بعدی اعتبار کسب کنید.
  • رتبه بندی شرکت ها یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است.
  • راستگویی و درستکاری دو ویژگی مهم اخلاق حرفه ای برای یک مشاور با صلاحیت محسوب می شود .برخی افراد متاسفانه منافع کوتاه مدت و آنی را بر منافع دراز مدت و پایدار ترجیح می دهند .
  • حدود دو سوم از اعضای هیئت مدیره شرکت دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا باشند.
  • امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و پرسنل فنی امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاوره یا طرح ساخت محاسبه گردد.
  • اخذ رتبه و رتبه بندی شرکتها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود و در واقع بر اساس استانداردها و آیین نامه های موجود این سازمان به شرکتهای پیمانکار یا مشاور تعلق می گیرد.

فهرست رشته های دانشگاهی به تفکیک زمینه مرتبط یا غیر مرتبط در هر یک از رشته های پیمانکاری در انتهای این گفتار اقتصاد شهروند ارائه شده است. اگر اطلاعات رشته دانشگاهی شما در این فهرست نیست، کمیته فنی تشخیص صلاحیت پیمانکاران دفتر امور مشاوران پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گیری می کند. مشاوران یا مهندسین مشاوره به دو گروه مشاوران حقیقی و حقوقی تقسیم می­شوند که رتبه مشاوران هم برای شخصیت­ های حقیقی و هم حقوقی قابل اخذ است.

سرمایه گذاران با در نظر گرفتن رتبه بندی شرکت‌ها و توانمندی فنی و مالی آنها می‌توانند در انتخاب شرکت مناسب برای اجرای پروژه خود تصمیم بهتری بگیرند. هر شرکت‌ پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی و عقد قرارداد با سازمانهای دولتی باید دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری باشد . بهره مندی از مشاوره ی دپارتمان تخصصی اخذ رتبه ی ایلیا .2.تکمیل مدارک. آغاز فعالیت اخذ رتبه را می توان از مراحل ابتدایی اخذ رتبه پیمانکاران دانست . برای شرکت های تازه تاسیس که سابقه کاری ندارند، حداکثر می توان تقاضای رتبه ۵ پیمانگاری در یک یا دو رشته ارائه داد.

خدمات حقوقی

اگر تغییری در سهام شرکت ایجاد شده، صورتجلسه مربوط به جلسه­ی سهامدارها که به توسط اعضا امضا شده باشد . 1- عدم سوء پیشینه شرکت که منجر به محدودیت جهت انجام پروژه ها باشد. قبل از واگذاری کار به هر شرکت یا شخصی، قرارداد منعقد نموده و در خصوص هزینه و مدت زمان انجام کار استعلام نمایید. منظور از تخصص این است که یک یا چند شاخه از علوم و فنون به لحاظ علمی و اجرایی، در یک زمینه کاری قرار گرفته باشند. در صورتی که شرکت این دو مرحله را بگذراند، هنوز چند مورد قانون در مورد گرید شرکت وجود دارد که باید رعایت شده باشند.

رتبه بندی پیمانکاران

شرکت های متقاضی دریافت گواهی صلاحیت پیمانکاری، بایستی مدیرعامل و دو سوم اعضاء هیات مدیره آن ها، مدرک دانشگاهی کارشناسی قابل استعلام داشته و امتیاز هر یک از مدیران و کارکنان، صرفا در یک رشته لحاظ می شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در مورد شرکت‌های مشاور نیز برای ارتقا از پایه ۳ به پایه ۱ مبلغ ریالی پروژه‌های انجام شده در ۱۵ سال اخیر، نیروی فنی و مهندسی، اظهارنامه مالیاتی، امکانات فنی و نرم‌افزاری ملاک است. هنگامی که پیمانکاران پیشنهاد خود را برای گرفتن یک پروژه اعلام می‌کند، کارفرما به قیمت پیشنهادی، سابقه کار و میزان توانایی فنی آن‌ها توجه ثبت برند تجاری می‌کند تا متوجه شود که پیمانکار برای این پروژه مناسب است. در این احراز صلاحیت، میزان توانایی فنی را با رتبه بندی می‌سنجند و به همین خاطر است که شرکت‌های پیمانکاری را بین عدد ۱ تا ۵ رتبه‌بندی می‌کنند. لذا هر گونه اشتباه سهوی و یا سپردن کار به افراد غیر فنی در مورد بررسی و کارشناسی پرونده و محاسبات درست قرارداد ها و امتیاز های مربوطه موجب طولانی تر شدن مراحل اخذ ، تمدید و ارتقاء رتبه بندی و حتی تنزل در پایه های گذشته آن شرکت می گردد. سنجش صلاحیت شرکت ها با معیاری یکسان توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با رتبه بندی شرکت ها انجام می شود.

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی کارتوگرافی

یک مهندس که دارای ۷ سال سابقه بیمه رد شده از یک شرکت دارای رتبه باشد، باید حضور داشته باشد. رتبه مشاور گواهینامه است که بر اساس مقررات آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران (دفتر نظام فنی اجرایی ) به منظور اعلام صلاحیت مشاور از سوی سازمان برای ارائه خدمات مشاور صادر می شود. ارتقاء رتبه در شرکت های پیمانکاری به طور مثال از رتبه 5 به رتبه 1 با بررسی و ارزیابی مبلغ ریالی پروژه های انجام شده ( در 15 سال اخیر ) توسط نیروهای فنی و مهندسی انجام می پذیرد. حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط با رشته پیمانکاری داشته باشند و حداقل مدرک آن‌ها لیسانس باشد و این مدرک را ارائه کنند. شرکت‌های پیمانکاری برای تعیین رتبه به نیروی انسانی متخصص آن شرکت،‌کارهای انجام شده و توان مالی آن شرکت توجه می‌شود و برای شرکت‌های مشاور به امکانات فنی و نرم افزاری و نیروی فنی و مهندسی آن توجه می‌شود.

تغییر در حوزه تعریف رشته های ماده آئین نامه و اصلاح جداول آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

اخذ رتبه و رتبه بندی شرکتها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود و در واقع بر اساس استانداردها و آیین نامه های موجود این سازمان به شرکتهای پیمانکار یا مشاور تعلق می گیرد. در نظام طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران و نظام رتبه بندی آنان، تحصیلات اعضای هیات مدیره یا کارشناسان امتیاز آور، فاکتور مهمی است که در کسب پایه و رتبه و گرید، موثر می باشد. امتیاز مدیران و کارکنان، حاصل جمع امتیاز تحصیلات و ضرب تجربه هیات مدیره و کارکنان یا مدیرعامل در نجربه سنواتی است. هر شرکت پیمانکاری ابنیه یا تاسیسات یا آب جهت اخذ پروژه از نهادها و سازمانها ی دولتی می بایستی گوهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت نماید.

نکته ی حائز اهمیت دوم این است که اشخاصی حقیقی و حقوقی دیگر چزو پیمانکاران نیستند. نکات مهمی که برای تعیین این دسته بندی ها باید به آن توجه شود این است که اگر شرکتی باشد که تمامی سهام آن متعلق به افرادی حقیقی یا حقوقی در نوع اول باشد ، خود این شرکت در نوع یا دسته ی اول جای می گیرد. پیمانکاران حقیقی یا حقوقی که تمامی سهام شرکت آنها به طور کامل به شخصی حقیقی و ایرانی تعلق دارد ثبت تغییرات . ابتدا توسطلینک ثبت نام در منوهای اصلی سایت فرم عضویت را تکمیل نمایید و سپس آگهی خود را بعد از مطالعه قوانین توسط لینک درج آگهی ثبت نمایید. جهت کسب اطلاعات در مورد تفاوت آگهی های ویژه و رایگان ، لیست قیمت ها و تخفیف ها به صفحه تعرفه در منوهای اصلی سایت رجوع نمایید. متقاضی تعیین صلاحیت حرفه ای، بایستی مشمول ممنوعیت های اصل چهل و نهم و صد و چهل و یکم قانون اساسی نباشد.

در فرمول بالا، S، امتیاز صلاحیت، Ce، ضریب ارزشیابی و E امتیاز تخصص و تجربه و P نیز امتیاز توان مالی است. در ماده ۱۰ آیین نامه آمده است که ضریب ارزشیابی، رقمی است که توسط آن، ضوابط و دستورالعمل های ارزشیابی، تعیین می شود. رتبه بندی یک شرکت برای کسب موفقیت آن در مناقصه های داخلی و خارجی تاثیر گذار می باشد. از دیگر مزایای این نوع رتبه بندی ها این است که به شرکت این اجازه را می دهد تا با مراکز دولتی بتواند قرارداد ببندد و همچنین در موفقیت در اخذ تسهیلات از بانکها و موسسات مالی تثیرگذار است.

نکته مهمی که درباره تمدید رتبه یک شرکت وجود دارد این است که این کار فقط می تواند دو دفعه انجام شود و بعد از آن، شرکت باید برای رتبه دیگری اقدام کند یا به طور کلی رتبه اش را از دست بدهد. اگر بخواهیم رتبه بندی را در چند جمله کلی خلاصه کنیم به این نتیجه می رسیم که رتبه بندی نوعی مقیاس است که توسط آن کارفرماها می توانند از خوب بودن کار شرکت های مختلف مطمئن شوند. بنده ثبت شرکت دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران رشته سازه های هیدرولیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با ۲۵ سال سابقه هستم. ولی اگر این شرکت در زمینه ای که شما قصد گرفتن رتبه دارید، پروژه داشته باشد با کلی تبصره شاید بتوان سابقه بیمه شما را قابل استناد کرد. هر گونه ثبت شرکت با موضوع جذب سرمایه و فعالیت در بورس نیاز به مجوز از سازمان بورس داشته و بدون مجوز امکان ثبت وجود ندارد.