شرایط لازم جهت ثبت و تاسیس شرکت سهامی عام چیست ؟

نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت بشود . شرکت تابعه ، همسر ، فرزندان صغیر وی و افراد تحت تکفل و سرپرستی یا نماینده قانونی آن ها در تاریخ ارائه مدارک حداقل ۱۰ درصد سهام شرکت به آن ها تعلق دارد . موسس کسانی اند که در راه اندازی و اداره کردن شرکت پیش قدم شده و با هم همکاری می کنند و در حقوق ایران بعد از تشکیل شرکت و تا موقعی که ثبت نشده مسئولیت موسسان همچنان باقی می ماند . طراحی و ثبت برند و علامت تجاری شما از صفر تا صد تا مرحله دریافت سند رسمی بصورت انحصاری و استعلام کاملا رایگان نام مورد نظر شما. موسسه حقوقی سفیر صلح با 12 سال تجربه در امور ثبتی شرکت‌ها و برندها از پیشگامان این عرصه است. هویت و نشانی پذیره‌نویس و قید این نکته که پذیره‌نویس متعهد است که مبلغ پرداخت نشده سهام را بر اساس مقررات اساسنامه شرکت پرداخت کند.

✔️ ثبت شرکت سهامی عام باید دارای مجوز از اداره بورس بانک مرکزی باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است . ما در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از شرکت سهامی و انواع آن نمودیم یه بیان مفهوم شرکت سهامی عام ودلایل الزام بهثبت آن همچنین مدارک ثبت این شرکت و مراحل ثبت شرکت خواهیم پرداخت . 4- 35% از مبلغ مندرج در بند 3 مذکور باید به صورت نقدی توسط موسسین تامین و در حسابی تحت عنوان ” شرکت سهامی عام در شرف تاسیس ” نزد یکی از بانک ها سپرده شود.

  • ارائه ی دو نسخه اساسنامه که توسط مجمع عمومی موسسین تصویب شده باشد.
  • در شرکت سهامی عام اظهارنامه ثبت شرکت باید به امضای موسسین برسد.
  • بدیهیست پایگاه صلح هیچ گونه مسوولیتی از بابت استفاده شما از اسناد و مشاوره های منتشر شده در سایت بر عهده نمی گیرد.
  • مابقی سرمایه از طریق فروش سهام به عموم تامین می گردد فروش سهام طی اعلامیه پذیره نویسی که دریکی از روزنامه های کثیرالانتشار چاپ می شود به عموم عرضه می گردد.

موسسان باید تعهد سرمایه از طرف پذیره نویسان و موسسان را دریافت کنند و این دریافت حتما باید قبل از تشکیل مجمع عمومی مؤسس صورت بگیرد . ذکر حداقل تعداد سهامی که هنگام پذیره نویسی باید به وسیله پذیره نویس تعهد شود و تعیین مبلغی از آن باید در پذیره نویسی نقدا پرداخت بشود . مدت زمان ثبت شرکت سهامی عام حدود 6 ماه از زمان تکمیل مدارک می باشد. ارائه اجازه نامه اصلی از مراجع مربوطه در صورتی کهثبت موضوع فعالیت شرکت سهامی عام نیاز به مجوز داشته باشد . تعداد موسسین اولیه در شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر می باشند که قابل افزایش است ولی نباید از 5 نفر کمتر شود و سن تمامی شرکا کمتر از 18 سال تمام نباشد. 2- حداقل سرمایه اولیه ، مبلغ پنج میلیون ریال است که سرمایه شرکت توسط موسسین و عموم مردم تامین می شود.

مدیر عامل شرکت نیز می‌تواند از اشخاص خارج از شرکت باشد ولی حتما باید شخص حقیقی را برای این سمت انتخاب کرد. آگهی پذیره نویسی به دلیل پیشنهاد موسسان به عموم جهت تشکیل شرکت سهامی عام بعد از این آگهی دعوت موسسان به شرکت و علاقه مندان به بانک رجوع و برگه های قرار داد سهام را امضا و مبالغ سهام را پرداخت می کند . با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام پرداخته ایم. لازم به ذکر است ، متقاضیان عزیز علاوه بر مطالعه ی این نوشتار در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال در این رابطه می توانند با کارشناسان موسسه ثبتیکال در ارتباط باشند.

شرکت سهامی عام در ثبت‌یار با هزینه ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و در مدت ۱۴ روز به ثبت می‌رسد. هر کس که از روی فهم و عقل و برخلاف پذیره نویسی سهام را بخرد ، این جرم وقتی انجام می شود که مؤسسان برای اجرای ماده ۱۶ لایحه قانونی ۱۳۴۷ بدون اینکه واقعا تعهد سهام انجام شده باشد یا کامل و صحیح باشد به تأیید آن اقدام نماید . در نتیجه پذیره نویسی به منعقد کردن قراردادی منجر می شود که برای پذیره نویسی ایجاد تعهد و ایجاد حق می کند و تعهد پذیره نویس به این منظور است که او با آوردن سرمایه ای که تعهد کرده مثل تعهدی است که یک شریک شرکت با مسئولیت محدود در شرکت با مسئولیت محدود دارد و تعهد حق او این است که عضو شرکت باشد . برخلاف آن بعضی از مولفان فرانسه این نظریه را قبول ندارند و پذیره نویسی را تعهد و یک قرارداد یک طرفه خوانده و از طرف پذیره نویسی آن را تعهد یک جانبه ای از طرف پذیره نویسان می داند که به وسیله آن اداره خود را به ورود در شرکتی که بعدا ایجاد خواهد شد ابراز می کند .

بعد از ثبت شرکت سهامی عام، سهام شرکت در سازمان فرا بورس یا سازمان بورس قابل نقل و انتقال می باشد. مدیران می بایست دارای میزان سهامی که در اساسنامه ثبت شرکت سهامی عام برای آنها قید شده، باشند واین امر ضروری است . نیازی نیست که تعداد سهام از تعداد حد نصاب در رای گیری مجمع عمومی کمتر باشد. در شرکتهای سهامی عام سرمایه شرکت همانطور که از قبل گفته شد حداقل سرمایه 5 میلیون ریال است و کمتر از آن مانع به ثبت رسیدن آن می شود این را بدانید این سرمایه به صورت نقدی یا غیر نقدی در بانک واریز می شود و مدارک آن برای ثبت به اداره ثبت شرکتها ارجاع داده می شود . بنابراین می بینیم که شرکت سهامی عام نوعی شرکت بزرگ است که اجازه دارد سهام شرکت را به عموم مردم بفروشد بنابراین مردم نیز می توانند در هنگام اعلام پذیره نویسی به شعب بانک اعلام شده مراجعه کرده و ورقه تعهد سهم را امضا نمایند و وجهی را که تعیین شده است را به حساب شرکت واریز کنند. با وجود آنكه طبق ماده forty seven قانون تجارت مصوب 1311 داره شركت سهامی عهده یك یا چند نماینده (كه از میان شركا سمت مدیری انتخاب می شدند) قرار داشت و هیچ یك از مواد قانون اخیر الذكر نیز اشاره ای هیئتی بودن مدیریت شركت سهامی نشده بود ولی عملا هیئت مدیره اداره امور شركت را بر عهده داشت.

مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی عام مورد نیاز می باشد

اگر قصد دارید تا مراحل ثبت برند تجاری را به بهترین شکل ممکن طی کنید، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که به منظور انجام این فرایند باید اقدام به جمع آوری و ارائه مدارک خاصی کنید. براساس ماده 107 قانون تجارت اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی عام باید 5 نفر باشد. این شرکت‌ها باید ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه به ثبت برسند، در غیر این صورت شرکت تشکیل ‎شده تلقی نخواهد شد ومشکلات زیادی برای موسسین در پی خواهد داشت. در این صورت هرگونه هزینه‎ای كه برای تأسیس شركت پرداخت یا تعهد شده باشد، به عهده مۆسسان خواهد بود. پذیره‎نویسی تنظیم و امضای ورقه تعهد سهم یا سهام است و امضای چنین ورقه‎ای در واقع قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجمع عمومی است.

با ثبت شرکت های سهامی عام این امکان را افراد عام فراهم میکنید تا سهم شرکت را برای فروش گذاشته و مردم عام می توانند سهام شرکت سهامی عام شما را که در بانکها برای فروش گذاشته اید خریداری و با پرداخت هزینه ی مشخص شده به شرکت از سهم شما برخوردار شوند. برای ثبت شرکت سهامی عام نیازی به کسب مجوز از دولت نمی باشد و یعنی این که همه اشخاص وفق اصل eighty one قانون اساسی ایران می شوند می توانند شرکت سهامی تشکیل بدهند. در واقع باید پس از دوره زمانی که برای پذیره نویسی مشخص می شود ظرف شش ماه اوراق، اسناد و مدارک را به اداره ثبت شرکتها برد برای اخذ آگهی ثبتی آن اقدام نمود. برای انجام موضوعاتی مانند فعالیتهای عمرانی، صنعتی، سرمایه گذاری مانند پولی و بانکی مناسب است ثبت شرکت سهامی عام انجام بدهیم. برای ثبت شرکت سهامی خاص میشه بجای 35 درصد سرمایه اولیه کل سرمایه اولیه را واریز کرد؟ که بعدا برای افزایش سرمایه هزینه های آگهی روزنامه و تغییرات پرداخت نگردد.

ثبت شرکت سهامی عام

موسسین شرکت طبق ماده ۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت ابتدا ۲۰% سرمایه شرکت را تعهد کرده و سپس ۳۵% درصد از مبلغ تعهد شده را در یکی از بانک ها در حسابی به اسم شرکت در شرف تاسیس میگذارند. سلام جناب جاودانی، برای ثبت شرکت سهامی خاص و کل شرکتها نیاز به کارت پایان خدمت نیست، بله تماس بگیرید. اما در صورت استفاده از خدمات شرکت های خدمات اداری بدین منظور همچون موسسه کاج، که پروسه ثبت شرکت سهامی خاص شما را در اسرع وقت، با دقت کامل و بدون هیچ استرسی انجام می دهند، فقط به مبلغ بالا کارمزد موسسه جهت خدمات ثبت شرکت سهامی ثبت شرکت در تهران خاص مطابق تعرفه را نیز بایستی بپردازید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ تمام پرسشهای خود را بیابید. شرکت سهامی خاص چیست، برای ثبت چه شرایطی لازم است و چه مدارکی لازم دارد، برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر باید هزینه کرد چه ویژه گی هایی دارد تماما در اینجا پاسخ داده خواهد شد. بر اساس ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که شرکت‌های سهامی عام به نسبت سایر شرکت‌ها دارند این نوع شرکت‌ها شانس بیشتر در برد مزایدات دارند و نسبت به شرکت‌های خاص هم به جهت این که دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق و بهادار هستند.

ثبت شرکت سهامی عام کامل ترین نوع شرکت سهامی است و مسلم است برای انجام امور مهمه از قبیل استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارج و تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها تشکیل می شود زیرا سرمایه ی فردی کفاف آن را نمی دهدو حتما باید ثبت شرکت سهامی عام انجام دهند. در ماده 7قانون 1347اداره ثبت شرکتها بعد اینکه اظهارنامه بالا رو مطالعه کرده و منطبق کردن اونا با قانون اجازه انتشار اعلامیه پذیره رو صادر می کند. مؤسسین در آگهی بایست مهلت زمانی مشخصی را برای پذیره­ نویسی معین سازند که طی آن اشخاص علاقه ­مند به پذیره ­نویسی به بانک مراجعه و برگ تعهد سهام را تکمیل نمایند. پذیره ­نویسان برگ تعهد سهم را در دو نسخه تکمیل و امضاء نموده و نسخه اول برگ مزبور نزد بانک نگهداری و نسخه دوم آن پس از امضاء و مهر بانک تسلیم پذیره ­نویس می­ گردد. به موجب ماده­ 15 لایحه اصلاحی « امضای ورقه­ تعهد سهم به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه­ شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام است ». حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است.

شروط ثبت شرکت های سهامی عام

به منظور بررسی این موضوع در بخش اول باید به این مسئله اشاره داشت که شرکت سهامی عام چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت سهامی عام به دسته ای از شرکت ها می گویند که دارای یک ویژگی عمده بوده و موسسین در آن بخشی از سرمایه شرکت را با فروش سهام خود به مردم تامین می کنند. این ورقه، نوشته‌ای است که تعهد پذیره‎نویسی با امضای آن ثبت تغییرات شرکت انجام می‌شود. این ورقه در دو نسخه تنظیم می‌شود و پذیره‎نویس باید هر دو را امضا کند. افراد برای اینکه در تأسیس شرکت سهامی عام مشارکت و بخشی از سهام آن را پذیره ‌نویسی کنند، باید اطلاعاتی در مورد شرکت به دست بیاورند. این اطلاعات در قالب اظهارنامه در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها ارائه می‎شود.

قانون تجارت، همانطور که در بخش مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص نیز بدان اشاره شد، شرایط و ضوابطی را برای انتخاب مدیران شرکت قرار داده است که متقاضیان ثبت شرکت سهامی خاص را ملزم به رعایت آنها می کند. بعد از پذیرش اولیه و دریافت نامه از این سازمان مراحل ثبت در سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود، مراحل ثبت سامانه‌ای شرکت سهامی عام باید در سایت اداره ثبت شرکت‌ها اطلاعات اولیه وارد شود. بر اساس قانون میزان سرمایه حداقلی 5 میلیون تومان می‌باشد ولی عملاً سرمایه بالایی را باید در ثبت شرکت سهامی عام در نظر بگیرید که 35% از 20% سهام تعهد شده از سوی موسسین باید پیش از ثبت در حساب شرکت سپرده شود. در قدم اول برای پذیره نویسی لازم است مؤسسین طرحی را با عنوان طرح اعلامیه پذیره نویسی تهیه کنند که باید به امضای همه آنها برسد.

انتخاب نوع آن به زمینۀ فعالیت کمپانی‌ها و برنامه‌های کاری آیندۀ آنها بستگی دارد. به طور مثال، یک شرکت سهامی عام می‌تواند با نام خود برای گرفتن وام اقدام کند یا صاحب دارایی‌هایی باشد. همچنین می‌تواند قراردادهایی امضا کند یا در دادگاه اقامه دعوی نماید. زمینه فعالیت شرکت‌های سهامی عام بسیار گسترده است و حوزه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد. کارخانه‌ها و صنایع مختلف، پروژه‌های عمرانی، استخراج معدن، تاسیس بانک و پتروشیمی از جمله موضوعاتی هستند که یک شرکت سهامی عام می‌تواند در آنها حضور داشته باشد.