شخصیت حقوقی اشخاص حکمی و انواع ان در حقوق افغانستان

از این رو صرف نظر از تحلیل ماده 220 ق.ت، هر فعالیتی تحت عنوان شخصیت حقوقی تجاری که خارج از قالب‌های ماده 20 مذکور باشد را نمی‌توان تحت عنوان شخصیت حقوقی تجاری به شمار آورد. اداره ثبت شرکت‌ها از ثبت شخصیت حقوقی تجاری که همان شرکت تجاری می‌باشد جز در قالب‌های مقرر در ماده 20 قانون تجارت خودداری کرده است. به عبارت دیگر، شرایط خود را از مرجع توسط منطقه از فعالیت و یا تخصص تعیین می شود.

انواع اشخاص حقوقی

بنابراین به استناد ماده ی 2 لایحه ی اصلاحی قانون تجارت ،بازرگانی تلقی می شوند. از دیگر مزایای تجار این است که با استفاده از کارت بازرگانی از امکاناتی برخوردار می شوند که اشخاص عادی به آن دسترسی ندارند. استفاده از مزایای ثبت سفارش واردات و صادرات کالا و استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی ناظر به صادرات و واردات و همچنین حق استفاده از حمایت های ارزی دولت و غیره برخی از این مزایا است. به عبارت دیگر، تاجر عمدتا با اعتبار خود که به مرور کسب کرده است خریدهای عمده را انجام می دهد و پس از مدت مناسبی و پس از فروش کالا بهای آن را به تامین کننده کالا پرداخت می کند. ثانیا تاجر از اصلی به نام اصل سرعت در تجارت بهره مند است که از نتایج آن آزادی ادله است؛ بنابراین برخلاف اشخاص غیر تاجر و دعاوی غیرتجاری که برای اثبات هر دعوا ادله معینی وجود دارد تاجر از آزادی ادله برخوردار است و در روابط تجار می تواند از هر دلیلی برای اثبات ادعای خود استفاده کند. منظور از امور تجارتی اموری است که قانونگذار آنها را ذاتا تجاری میداند.

عده ای شرکت هایی مانند کنسرسیوم و قراردادهای مشارکت مدنی را که به امر تجارت می­پردازند شامل این دسته از شرکت ها دانسته و آنها را تضامنی تلقی کرده­اند، اما برخی دیگر، مشارکت های مدنی را از شمول مادۀ 220 قانون تجارت خارج دانسته­اند. از مادۀ 220 قانون تجارت تفاسیر مختلفی به عمل آمده است، اما نگارنده با آن تفسیری موافق است که بر اساس آن شرکت های موضوع این ماده صرفاً از حیث مسئولیت در قبال اشخاص ثالث در حکم شرکت تضامنی هستند و ثبت شرکت الا مزایای شرکت تضامنی ، به ویژه شخصیتی حقوقی، را ندارند. در این پژوهه بر آنیم با توجه به مواد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، ضوابط عام لازم برای مسئولیت کیفری کلیه اشخاص حقوقی و ضوابط خاص مسئولیت کیفری هر دسته از اشخاص حقوقی را موردبررسی قرار دهیم. بعضی از حقوق دان ها این دسته بندی را نپذیرفته و معتقدند که اشخاص حقوقی عملاً استقلالی از خود ندارند و این اشخاص حقیقی هستند که به اشخاص حقوقی جان داده و آن را زنده می کنند.

در همان زمان آن را بسیاری از بحث در جامعه علمی در مورد وجود چنین نهاد انجام، به عنوان یک جامعه و یا یک ملت است. به طور معمول، این طبقه اجتماعی عمل از طریق سازمان های خاص، که به نوبه خود، افراد مستقل از روابط قانونی است. در نظریه های حقوقی و نقش مهمی در سازمان به عنوان یک روابط حزب را اشغال کند.

بنابراین جرایم تعزیری و قتل و صدمات بدنی عمدی و غیر‌عمدی جرایمی ‌هستند که می‌توان اشخاص حقوقی را به ارتکاب آن‌ها محکوم نمود. بدیهی است در محدوده جرایم تعزیری هم باید به ماهیت اشخاص حقوقی توجه کرد، چه‌بسا بعضی جرایم به علت ماهیت فردمدارانه­شان با ماهیت اشخاص حقوقی سازگار نبوده و قابل انتساب به آن‌ها نباشند. مثل جرایم ضد حقوق و تکالیف خانوادگی مذکور در فصل نوزدهم قانون مجازات اسلامی ‌مصوب 1375 که ماهیتی فردمدارانه دارند. همان‌طور که گفتیم به‌دلیل پیچیدگی‌های روابط موجود در جامعه و سازمان‌های مختلف درباره اشخاص حقوقی و حقیقی نظرات گوناگونی وجود دارد ولی در هرصورت هردو شخصیت در جامعه خود دارای وظایفی مشخصی هستند که درصورت سرپیچی از آن‎ها براساس قوانین مجازات و یا جریمه می‌شوند. 1.هر گاه شخصیت حقوقی را واجد مسئولیت جزایی بدانیم، موجب می شود که اشخاص حقیقی عضو شخصیت حقوقی یا سهام­داران آن در انتخاب نمایندگان و مدیران شخص حقوقی دقت کافی مبذول نمایند و آنها را تحت نظارت خود در آورند تا مبادا با نقص قوانینی که تاثیردر اقتصاد دارد موجبات اختلال در اقتصاد کشور را را فراهم نماید .

به عنوان مثال، تا sixteen سال، هر یک از ما جزئی است که منع ورود به روابط خاص است. این واقعیت به طور کامل در 18 سال تغییر می کند، زمانی که یک فرد می شود، در واقع، رشد در ایالات زمینه های قانونی. تعامل بین چند – اگر ما موقعیت تعریف کلاسیک، رابطه حقوقی در نظر افراد از قانون، که به دلیل هر شی از واقعیت ناشی می شود. در واقع، اجرای فوری رابطه حقوقی مستلزم ظاهر از قدرت از احزاب، به عنوان مثال، حقوق و وظایف خاص.

تعریف شخص حقوقی

تشکیل این مؤسسات بر اساس مقررات قانونی آئین نامه مربوط به تشکیل موسسه حقوقی، ثبت و اداره می شود. مشهورترین وکیل اصفهان می گوید ممکن است که شخص حقوقی مرتبط با حقوق عمومی باشد که به آن ها اشخاص حقوق عمومی نیز می گویند. بدون شک و تردید دولت یک شخص حقوقی عمومی است، از دیگر نمونه های شخص حقوقی عمومی نیز می توان به شهرداری ها و سازمان های عمومی که قانون به آن ها استقلال مالی و اداری داده، اشاره کرد. وکیل حقوقی به عنوان مثال چند نمونه از این سازمان های عمومی را نام می برد؛ مجلس شورای اسلامی، سازمان ثبت احوال کشور، دانشگاه تهران، سازمان آب منطقه ای و شرکت ملی نفت و … . بنا بر گفته های بهترین وکیل اصفهان در حقوق جدید اشخاص حقوقی به دو دسته ی اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی تقسیم می شوند. فقط اشخاص حقوقی و اشخاص فیزیکی – شرکت کنندگان در روابط مدنی است، و جامعه مجموعه ای از شهروندان یک ایالت خاص است.

  • اشخاص حقوقي حقوق عمومي نيازي به ثبت ندارند ليكن اشخاص حقوقي حقوق خصوصي تأسيسشان منوط به ثبت است.
  • در این بخش به طور مفصل مراحل و شرایط ثبت شرکت حقوقی را شرح می دهیم.
  • شخص حقوقی به ماهیت وجودی اعتباری اطلاق می‌شود که انسان نیست اما مستقلاً طرف حق یا تعهد واقع شود.
  • البته لازم به ذکر است که امکان دارد ثبت شدن بعضی از اشخاص حقوقی حقوق عمومی به موجب قانون خاصی لازم باشد.
  • به عبارت دیگر ممکن است هدف اصلی از ایجاد شخصیت حقوقی، امور حرفه ای، فرهنگی، علمی و آموزشی و عام المنفعه باشد.

اشخاص حقوقی به مجموعه افرادی می گویند که دور هم جمع شده و با شخصیتی جدید و مستقل نهادی را تأسیس می کنند. کلیه سازمان ها، شرکت ها، نهاد ها و ارگان های دیگر در تعریف شخصیت حقوقی می گنجد. در واقع مفهوم شخصیت حقوقی یک شخصیت فرضی است که در قالب یک نهاد، چند نفر از اشخاص حقیقی را دور یکدیگر جمع می کند. شخص حقیقی به هر یک از افراد انسانی اطلاق می‌شود که دارای حقوق و مسئولیت‌های مشخصی در جامعه می‌باشد. شخص حقوقی به یک نهاد، مؤسسه، شرکت یا سازمان اطلاق می‌شود که برای آن نیز حقوق و مسئولیت‌های قانونی لحاظ گردیده‌است. به طور کلی می توان چنین گفت که چنانچه سرمایه شخص حقوقی متعلق به دولت یا شهرداری باشد و یا این که هدف و فعالیت این اشخاص در راستای اهداف و فعالیت های عمومی باشد، شخص حقوقی حقوق عمومی محسوب خواهند شد.

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی بین المللی منشور شایگان است. شخص حقوقی منحل می­شود یا امول شخص حقوقی را مصادره می­کنند، ممنوعیت فعالیت شخص حقوقی از فعالیت های اجتماعی یا شغلی -ممنوعیت دائم از فعالیت شغلی یا اجتماعی. و آن کليه اقدامات و اعمالى است که به‌منظور حفظ حاکميت و تأمين منافع و مصالح عمومى و اجتماعى اعمال مى‌گردد؛ ثبت برند تجاری و ديگرى تصدى و اقدام و اعمالى است که دولت و هر يک از ارگان‌هاى وابسته به آن به‌منظور دادن خدمت لازم به اتباع کشور انجام مى‌دهند. اشخاص حقوقى خصوصى نوع اول داراى اهداف و مقاصد غيرتجارتى مى‌باشند. اشخاص حقوقى داراى اهليت تمتع و استيفاء بوده از حقوق و تکاليف خود بهره‌مند و برخوردار هستند و مى‌توانند حقوق خود را اعمال نمايند.

اهلیت تمتع و اهلیت استیفا برای اشخاص حقوقی:

از نظر حقوق خصوصی شخصیت های حقوقی تجاری برابر ضوابط و مقررات در مراجع ذیصلاح باید به ثبت برسند و شخصیت حقوقی آن‌ها جنبه قانونی به خود بگیرد. شرایط و چگونگی و نحوه ثبت این نوع شرکت ها بر اساس قوانین مختلف و آئین‌نامه‌های مربوطه مشخص شده است. در ماده 143 قانون مجازات اسلامی ثبت تغییرات شرکت ‌ایران، ضابطه پذیرش مسئولیت کیفری به‌صورت کلی ذکرشده و جرایمی ‌که توسط این اشخاص قابل ارتکاب است، احصاء نشده و ظاهراً قاعده مسئولیت کیفری عام موردپذیرش قرارگرفته است. لکن با بررسی عمیق‌تر می‌توان برخی از جرایم را از شمول جرایم قابل ارتکاب توسط اشخاص حقوقی جدا کرد.

مزایا و معایب ثبت برند

درباره بیت کوین Bitcoin پول آنلاین – پول الکترونیکی – پول دیجیتالی یا بهتر است بگوییم بیت کوین، جدیدترین ایده در راستای درآمد الکترونیکی و تجارت آنلاین با واحد بیت می باشد.تعریف بیت کوین بیت کوین / Bitcoin یک واحد پول رمزنگاری ش… مناقصه چیست؟ پروسه مناقصه فایده برگزاری مناقصه‌ها این است که از طریق آن، کارفرماها می توانند در فضای رقابتی ایجاد شده به بهترین پیمانکاران دسترسی پیدا کنند. ممنوعیت از دعوت عمومی‌‌ برای افزایش سرمایه به ‌طور دائم یا حداکثر به مدت پنج سال. تمامی حقوق این پایگاه اینترنتی متعلق به موسسه طرح نوین اندیشه می باشد.

در مادۀ 20 قانون تجارت انواع شرکت های تجاری در هشت قسم بر شمرده شده است، در مواد دیگر قانون تجارت و سایر قوانین به گونه­های دیگری از شرکت تجاری اشاره شده که هر چند ویژگی های خاصی دارند، اما از لحاظ ماهیت به یکی از هشت نوع ذکر شده در مادۀ 20 بر می گردد. اما مراد از شخص حقوقی شرکت یا موسسه است که پس از طی مراحل قانونی به ثبت می‌رسد و با انحلال آن شرکت، شخصیت آنها نیز خاتمه می‌یابد و خصوصیاتی مختص خود همچون نام، تاریخ ثبت، شماره ثبت، کد شناسایی و نظیر این ها را دارند. بر اساس قانون تنها شخص می تواند صاحب حق و تکلیف باشد و در قانون 2 نوع شخصیت با عناوین حقیقی و حقوقی وجود دارد و در بسیاری رسیدها و فرم ها اداری این 2 عنوان دیده می شوند که هر کدام مفهوم، حقوق و مسئولیت های مربوط به خود را در انواع اقدامات و قراردادها دارند. یعنی در هر مورد باید مشخص گردد که شخص حقوقی، تشکیلات غیر تجاری است یا شرکت تجارتی. این که شخص حقوقی ایجاد شده با نام انجمن و مؤسسه ی غیر تجارتی ثبت شده است یا نه، مؤثر در تاجر بودن یا نبودن آن شخص حقوقی نیست و باید ماهیت حقوقی او را با توجه به اساسنامه اش معین کرد. الف- مؤسسات عمومی دولتی که تعریف آن‌ها در ماده 2 «قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386» آمده است، مانند سازمان‌های مذکور در قانون اساسی.

پست شد در : misc