ثبت شرکت تعاونی؛ مدارک، مراحل و شرایط ثبت آن

تعداد اعضای علی البدل نیز باید یک سوم تعداد اعضای اصلی باشد. 3- اداره کل اداره تعاون بعد از وصول تقاضای تشکیل تعاونی و بررسی طرح پیشنهادی در مدت زمان حداکثر 5 روز نظر مثبت یا منفی خود را به هیات مؤسس اعلام و در صورت موافقت ، نمونه اساسنامه و فرمهای مورد نیاز را در اختیار نماینده هیات موسس قرار خواهد داد. شرکتی است که عضویت در آن برای قشر خاصی می باشد مثل دانشجویان ، زنان ، وکلای دادگستری و … و شرکت موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و از این نظرمحدودیتی برای عضویت وجود ندارد و درنتیجه سهام آن صرفا به افراد واجد شرایط واگذار می شود .

  • سرمایه هر شرکت تعاونی به صورت سهام در می آید و مقدار و نوع هر سهم بر اساس اساسنامه تعیین می شود.
  • بر اساس دستورالعمل شرکت‌های تعاونی مصوبه وزارت کار و رفاه اجتماعی، حداقل تعداد اعضا برای تشکیل شرکت تعاونی، 7 نفر است.
  • فرم ثبت شرکت تکمیل میگردد ، که سمتها در آن مشخص میگردد ، مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، ناسب رییس هیات مدیره ، عضو هیات مدیره ، بازرس اصلی و بازرس علی البدل همگی مشخص میشود .
  • برای الباقی مبلغ می توانید از وزارتخانه مربوطه، سازمان ها یا شرکت های دیگر برای تامین مبلغ، وام بدون بهره دریافت کرد.
  • اگر موضوع فعالیت شرکت، مجوز لازم دارد برای فعالیت به مراجع مربوطه مراجعه نمایند.

در ادامه مراحل ثبت شرکت تعاونی هیات موسس پس از دریافت موافقت‌نامه 2 ماه فرصت دارد اقدامات لازم را انجام داده و مجمع عمومی عادی تشکیل دهد. این نوع شرکت ها از اعضاء حقیقی و حقوقی تشکیل می شود که اهداف آن ها برای بهبود بخشیدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی می باشد. همانطور که در مقاله های قبلی نیز به این موضوع اشاره داشتیم هر نوع شرکت شرایط و مراحل مخصوص به خود را داشته و برای ثبت شرکت مورد نظر حتماً در رابطه با آن باید تحقیقاتی از قبل انجام دهید.

اهداف شرکت های تعاونی

در انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضاء در زمان ثبت شرکت و دوران فعالیت باید طبق طرح تأسیس و تغییرات بعدی آن بوده و رعایت موارد زیر الزامی است. در صورت عدم امکان حضور هر یک از اعضاء، عضو می تواند یا نماینده تام الاختیار خود را کتباً برای حضور در مجمع به هیأت مؤسس معرفی نماید. در هر حال یک نفر نمی‌تواند همزمان وکالت یا نمایندگی بیش از یک عضو ( در تعاونیهای بزرگ دو عضو ) را عهده دار باشد. اگر مراحل ثبت شرکت تعاونی گام به گام طی شوند، می‌توان اطمینان داشت که تاسیس تعاونی بدون اتلاف وقت و بدون تکرار این روند به انجام می‌رسد.

انواع شرکت تعاونی :

با توجه به سرمایه ذکر شده در طرح، مبلغ واریزی هر عضو مشخص و به آنان اعلام گردد تا نسبت به واریز مبلغ حداقل یک سوم سهام خریداری شده اقدام نمایند. و در زمان تشکیل اولین مجمع تعاونی فیش مربوط به واریز مبلغ فوق را به مجمع عمومی ارائه دهند. برای راه اندازی شرکت تعاونی باید از هزینه ثبت شرکت مطلع باشید. این موضوع باعث می شود که با علم و آگاهی بیشتری برای کار خود اقدام کنید. برای ثبت شرکت تعاونی هم باید از هزینه هایی که این کار برای شما به دنبال دارد، به خوبی مطلع باشید.

شامل اعضای شرکت تعاونی است که به دو صورت عادی و فوق العاده برگزار می‌شود. در قانون تعاون جمهوری اسلامی ایران فصل پنجم به 2 نوع شرکت تعاونی نام برده شده است تعاونی توزیعی و تولیدی. این قانون حاوی نکات جدید نو تازه ای در خصوص تعاونی ها بود ولی با این حال این شرکتها را ملزم به تبعیت از قانون مذکور نمی کرد و به آنها اجازه می داد که همجنان اگر خواستند بتوانند مطابق قانون تجارت تشکیل شوند. تعاونی‌های تولید شامل تعاونی‌های مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری و پرورش و غیره می‌باشند. تعاونی‌های توزیع شامل تعاونی‌هایی می‌شوند که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهار چوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می‌نمایند. عضویت در این شرکت ها برای گروه خاصی از افراد آزاد است مانند کارگران، کارمندان، کشاورزان، دانشجویان، ایثارگران، زنان، مشاغل خاص و نظایر اینها.

از جمله این موضوعات تعاونی‌های تولید، اعتبارات رایگان خدمات تعاونی و گروه‌های حرفه ای، تعاونی‌های کشاورزی، دام، دامپروری، شیلات، پرورش و صید ماهی، تعاونی‌های معدن قابل ذکر هستند. شرکتهای تعاونی چه تولیدی و چه توزیعی برای هدفی خاص و کم هزینه بین افراد حقیقی که به صورت یکسان سهام دار هستند تشکیل میشود . اهداف مذکور این ماده باید رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد عملی شود. بعد از انحلال سه نفر جهت امر تصفیه ظرف مدت یک ماه انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی می گردند.

فهرست نام و نام خانوادگی و انشانی اعضا نخستین هیات مدیره شرکت تعاونی و مشخصات بازرسین. مجوز های لازم را از اداره کل تعاونی شهر مورد نظر خود دریافت کرده و مدارک لازم را ارائه دهید. در باب قسمت اخیر، که تشکیل شرکت را براساس «مقررات مخصوص که براساس تراضی شرکا باشد» پذیرفته است، باید متذکر شد که این مقررات ثبت شرکت در تهران نباید مخالف با قانون شرکت ‌های تعاونی مصوب ۱۳۳۴ و دیگر قوانین مرتبط باشد. بدیهی است در ثبت تعاونی اعضا تعاونی موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و از این نظر محدودیتی برای عضویت وجود ندارد. در صورتی که یکی از اعضا فوت کند وراث متوفی اگر شرایط لازم را داشته باشند عضو شرکت محسوب می شوند.

شرکت های تعاونی نهاد های مردم مداری هستند که به دنبال احساس نیازی در بخشی از زندگی اعضاء شکل می گیرند. با توجه به اینکه هدف اصلی این تعاونی ها کمک به آبادانی و مرتفع شدن قسمتی از نیاز جامعه ای عام و یا خاص می باشد به شدن مورد حمایت دولت می باشند و به همین دلیل شرایط تاسیس این تعاونی ها تسهیل شده است . کمک های مالی بلاعوض موسسات دولتی و یا با درصد های بسیار کم و با اقساط طولانی مدت گواه حمایت دولت از این بخش می باشد. بازرس یکی از اصلی ترین رکن های ثبت شرکت تعاونی می باشد که توسط مجمع انتخاب می شود و مسئولیت نظارت کامل بر هیات مدیره را دارد تا آنها تصمیمات اشتباهی برای شرکت نگیرند و تمامی کارهای آنها بر اساس اساسنامه و قوانین تجاری باشد.