ثبت انحلال شرکت

تمامی شرکت های مندرج در قانون تجارت به یکی از دو صورت ذکر شده در بالا منحل می شوند و از این حیث هیچ گونه تفاوتی بین انواع شرکت های قانونی وجود ندارد. شرکت هایی که مطابق با اصول و قواعد قانونی به ثبت رسیده باشد، فارغ از آنکه چه مدت از تشکیل، به ثبت رسیدن و فعالیت شان سپری شده باشد یا چه میزان سرمایه داشته باشند، میتوانند با رعایت قوانین و مقررات امری قانون تجارت منحل شوند. قابل ذکر است که این بند ممکن است باعث سوء استفاده برخی از شرکا دارای اکثریت سرمایه‌ و از بین رفتن حقوق سایر شرکا شود. چرا که آن‌ها می‌توانند با تهدید سایر شرکا به انحلال، نظرات و تصمیمات خودشان را در شرکت اعمال نمایند. اگر همچنان نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای حول موضوع ثبت شرکت یا انحلال شرکت دارید، می‌توانید به راحتی با کارشناسان حقوقی وینداد و مشاوران باتجربه حقوق شرکت‌های ما در ارتباط باشید.

  • پایگاه خبری اقتصادآنلاینمیباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.
  • در این حالت در صورت امضاء این دو نفر انحلال آن شرکت امکان پذیر خواهد بود و نیازی به امضاء دیگران نمیباشد.
  • در چنین فرضی، او در نفع و ضرر شریک سهیم خواهد بود؛ لیکن اگر ظرف همان مهلت عدم رضایت خود به بقای شرکت را اعلام کند، فقط در سود سهیم خواهد شد.

چنانچه هدف اصلی شرکت (موضوعی که شرکت برای آن تشکیل شده) به حقیقت پیوسته شده باشد و یا معین گردد به حقیقت پیوستن آن غیر ممکن باشد شرکت منحل می شود. به دلایل مختلفی شرکت منحل می گردد و این موارد انحلال شرکت را قانون گذار در قانون تجارت پیش بینی نموده است. تصفیه عبارت است از، خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت، اجرای تعهدات شرکت، وصول مطالبات شرکت و انجام معاملات جدید، در صورتی که برای اجرای تعهدات شرکت لازم باشد. اصطلاح شرکت سهامی عام یا خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در تمامی اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور خوانا قید شود. شرکا نمی توانند در شرکتنامه یا اساسنامه، حق مزبور را از خود سلب کنند. مع ذلک، تقاضای شریکی که انحلال شرکت را طالب است باید مبتنی بر دلیل موجهی باشد که ناشی از عمل خود او نیست، بلکه برخاسته از خطای شرکای دیگر است.

همچنین تمامی مواردی که برای دیگر کمپانی‌ها ذکر شد درباره این مجموعه‌ها نیز صدق می‌کند. ورشکستگی یا فوت تعدادی از شرکا به شکلی که تعداد اعضا از حداقل قانونی آن کمتر شود نیز شرایط پایان فعالیت‌های تجاری را برای این کمپانی‌ها به وجود می‌آورند. همچنین اگر یکی از شرکا ورشکسته شود و سهم او از درآمدهای شرکت برای پرداخت بدهی‌هایش کافی نباشد، به شرطی که تقاضای خود را حداقل شش ماه قبل به صورت رسمی به اطلاع شرکت رسانده باشد، می‌تواند از دادگاه حکم انحلال بگیرد.

شرایط و الزامات تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

در این مرحله وکیل مراحل قانونی انحلال شرکت را انجام خواهد داد. هر گاه دارایی شرکت برای پرداخت دیون آن کافی نباشد، تعیین سهم هر یک از شرکای مسئول پرداخت بدهی های شرکت، قسمتی از عملیات تصفیه را تشکیل می دهد. اگر مجمع عمومی سالیانه برای رسیدگی به حساب‎های هر یک از سال‎های مالی تا دو ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است، شکل نگرفته باشد. زمانی که شرکت دچار بدهی شود و در معرض ورشکستگی قرار بگیرد به طوری که صاحبان شرکت توانایی پرداخت وجوه را نداشته باشند، قاعدتاً شرکت در مرز انحلال می‌باشد. در صورتی که از بین شرکای شرکت، تنها یک شریک بماند و سایرین خارج شوند شرکت منحل می‌شود.

مجله حقوقی وکیل دات کام در تلاش است تا با مطالب خود جواب تمامی سوالات حقوقی شما را در زمینه های مختلف به صورت کامل بدهد همچینین شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی، حضوری و آنلاین این مرکز با قیمت ثابت و بالاترین کیفیت بهرمند شوید. اعلام نمایند تا موضوع انحلال شرکت بصورت رسمی به ثبت برسد که به این فرآیند در اصطلاح ثبت انحلال شرکت گفته می‌شود. در صورت فوت یا محجور شدن یکی از شرکا و قید این امر در اساسنامه.

وکیل امور مالیاتی در مشهد

دلیل اختیاری انحلال شرکت تنها زمانی صورت میگیرد که شرکا تصمیم به توقث شرکت بگیرند و به دلیل کمبود بودجه و ناتوانی در اداره شرکت تصمیم به انحلال آن می گیرند. لازم به ذکر است که منحل شدن شرکت هم مثل بقیه تصمیم های اجرایی در یک نهاد به تفاهم و تصمیم تمامی شرکا نیازمند می باشد. انحلال شرکتهای تضامنی ، ممکن است به علل متفاوتی رخ دهد.این علل به دو دسته علل عام انحلال و علل خاص انحلال شرکت تضامنی قابل تقسیم می باشند که در ادامه به بررسی این علل پرداخته می شود. اصطلاح انحلال شرکت، به زمانی اشاره دارد که شرکت تصمیم می‌‌‌گیرد فعالیت خود را به انجام عملیات تصفیه، یعنی اجرای تعهدات ناتمام، پرداخت بدهی‌‌‌ها و در نهایت تقسیم اموال باقی مانده شرکت بین شرکا، محدود کند. در زمان انتفای تعدد شرکا و تعلق تمام سرمایه به یک شریک، شرکت خود به خود منحل خواهد شد و مراجعه به دادگاه برای صدور حکم انحلال اون لازم نمی باشد.

1-وقتی‌که یک شرکت ماموریت یا موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده و به اتمام رساند و دیگر محلی برای فعالیت شرکت وجود نداشته باشد و یا انجام آن غیرممکن شده باشد. اگر شرکت سهامی عام در طول مدت 1 سال که از تشکیل و ثبت آن گذشته است هیچ گونه فعالیتی در زمینه موضوعی که در حیطه ی آن به ثبت رسیده باشد فعالیتی نداشته باشد . اگر سهامدارانی که بیش از نیمی از سهام شرکت را دارا باشند رأی به انحلال شرکت سهامی عام دهند .

به همین دلیل، قانون گذار در این نوع دعاوی، مرور زمان کوتاهی را پیش بینی کرده است. در صورتیکه هیئت مدیره شرکت بدعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می تواند ثبت شرکت در تهران را از دادگاه صلاحدید درخواست کند. فرقی ندارد که انحلال شرکت با مسئولیت محدود باشد یا انحلال شرکت سهامی خاص یا شرکت دیگری.

همچنین شرکا می‌توانند با مراجعه به دادگاه، درخواست انحلال شرکت را مطرح کنند. البته باید اشاره کرد که باقی شرکا می‌توانند با خرید سهم‌الشرکه این فرد و یا جایگزین کردن شرکای جدید به فعالیت خود ادامه دهند. مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود عبارت‌اند از صورت‌جلسه انحلال شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات و شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه در صورتی که از خارج از اعضای مجموعه انتخاب شده باشد.