تفاوت سهام با نام و بی نام در شرکت سهامی

چنانچه پس از گذشت سه سال، ابرازکننده سهم محکوم شود یا اصولا سندی به دادگاه ابراز نکند، دادگاه حکم بر بطلان سهام بی نام را صادر می کند. در این شرایط ذی نفع می تواند مجددا سهم بی نام جدید را از شرکت مطالبه کند. در حال حاضر و در سال 99 فقط با تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا می توانید یک شرکت سهامی خاص ثبت کنید، نیاز به کارت پایان خدمت ندارید و نداشتن مدرک تحصیلی مانعی برای ثبت نیست.

  • (ماده۳۹ ل.ق) برابر ماده۳۰ ل.ق نقل و انتقال گواهینامه موقت سهم نیز پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم، با قبض و اقباض انجام می‎گیرد.
  • نام شرکت نباید با شئونات و قوانین انقلاب اسلامی ایران در تضاد باشد، همچنین از به کار بردن نام های تکراری که قبلاً به ثبت رسیده اند خودداری نمایید.
  • برخلاف تبدیل سهام بی نام، چنانچه دارندگان سهام با نام در مهلت تعیین شده جهت تبدیل سهام خود به شرکت مراجعه نکنند سهامشان باقی مانده و ابطال نمی شود، زیرا هویت این سهامداران برای شرکت مشخص است.
  • زیرا اشخاص ثالث و مراجع اداری و مالیاتی به محض انتقال سهام ، خریدار را جانشین و قائم مقام فروشنده از حیث کلیه دیون و تعهدات می داندد و قراردادهای عادی منعقده بین خریدار و فروشنده به لحاظ تحدید یا نفی مسئولیت خریدار نسبت به آن ها ارزش و اثری ندارد.

دارنده هر سند در وجه حامل مالک و برای مطالبه وجه آن محق به شمار می رود به جز انکه خلاف آن ثابت شود. اسناد در وجه حامل که قانونگذار سهام بی نام را نیز یکی از انواع آن دانسته است از نظر مقررات مبارزه با پولشویی در نظام های اقتصادی کنونی جهان، مورد حساسیت و محدودیت قرار دارند. از جمله ویژگی‌های یک سند در وجه حامل، آن است که نام و مشخصات دارنده سند در آن قید نشود همانند چک در وجه حامل که روی آن نوشته می شود “در وجه حامل” و نامی از دارنده چک، برده نمی شود. این ماده، بیان داشته است که سهم بی نام باید به صورت سند در وجه حامل، صادر شود. به عبارت دیگر، سند در وجه حامل، یعنی سندی که هرکس آن سند را در دست دارد مالک آن سند و مالک حقوق و اموال موضوع آن سند شناخته می شود. تمامی امور ثبتی و اداری خود را با اطمینان خاطر، به متخصصان متعهد و کاردان ثبت شرکت کارا بسپارید.

2 – اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تأدیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد .‌ اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیهسهامدارانرسیده باشد. هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن تأدیه گردیده و صورت‌ تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی کهسهامممتازه وجود داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه‌منعکس شده باشد . با سلام، دوست عزیز مواردی که فرمودید نیاز به چندین مجوز مختلف دارد و مهمترین آن مجوز خیریه می باشد که باید از نیروی انتظامی وزارت کشور یا بهزیستی بسته به نوع فعالیت اخذ گردد و فرآیندش به همین راحتی نیست، لطف کنید تماس بگیرید.

نقل و انتقال سهام از طریق مجمع عمومی فوق العاده کاملاً قانونی هست. مطابق با بند ۷ از ماده قانونی مذکور در بند قبلی، سهام کنترلی حداقل سهامی است که دارنده آن نیاز دارد تا بوسیله آن بتواند اکثریت اعضاء هیات مدیره شرکت را انتخاب نماید تا از این طریق هدایت و کنترل شرکت را به اشخاصی که خودش می خواهد بسپارد. کلمه سهام مخصوص شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام است و در سایر شرکت ها مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و غیره، بجای آن از عبارت “سهم الشرکه” استفاده می شود. در واقع کل سرمایه شرکت به قطعات سهام تقسیم می شود و جمع مبلغ اسمی سهام در شرکت سهامی، معرف سرمایه شرکت فوق است.

جلسه در ساعت ………… خاتمه یافته و به آقا/خانم …………………………… (احدی از سهامداران یا اعضاء هیئت مدیره با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت) وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه تبدیل سهام و پرداخت حق الثبت و امضاء دفاتر ثبت اقدام نماید. اگر سهام دار مدیون شود سهم وی در شرکت سهامی به ازای دیون؛ قابل توقیف و بازداشت و سپس فروش از طرق مزایده است. چنانچه شرکت مدیون شود سرمایه ثبت شده در قبال دیون قابل توقیف و بازداشت است.

تبدیل سهام بی نام به سهام بانام در شرکت های سهامی

نقل و انتقال سهام بی نام با قبض و اقباض ( ستاندن مال و دادن بهای آن) انجام می شود. گواهینامه موقت سهام بی نام در حکم سهام بی نام است و از نظر مالیات مشمول قوانین و مقررات سهام بی نام است. تا زمانی که تمام مبلغ اسمی سهام پرداخت نشده باشد، صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام غیر قانونی و ممنوع است. انتقال سهم بینام با قبض و اقباض (تحویل دادن و تحویل گرفتن است و نیاز به ثبت انتقال در دفتر سهام نیست ولی انتقال سهام با نام، مستلزم ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت است و طبق ماده ۴۱ لایحه اصلاحی نقل و انتقال سهام بانام و بینام به موافقت مدیران و صاحبان سهام نیاز ندارد.

همکاران ما در شرکت ثبت کاج پروسه ثبت شرکت سهامی خاص شما را تسهیل و در اسرع وقت به انجام می رسانند. تبصره 2 ماده 24 لایحه اصلاحی قانون تجارت میگوید که درصورتیکه برای برخی از سهام شرکت با رعایت مقررات این قانون، شرکا مزایایی قائل شوند، اینگونه سهام را سهام ممتاز می نامند. زمانیکه انتقال سهام انجام شد و در دفاتر سهام شرکت به ثبت رسید حالت قانونی پیدا می کند و شرکت باید این انتقال را از طریق تنظیم صورت جلسه ی انتقال سهام به اداره ی ثبت شرکت ها اطلاع دهد . زمانی که انتقال سند در دفاتر سهام شرکت به ثبت رسیده باشد یعنی از نظر شرکت و شخص ثالث مورد قبول است و حالت قانونی دارد .در مواقعی که خود شخص نتواند ثبت تغییرات شرکت برای انتقال سهام حضور داشته باشد این انتقال توسط وکیل او انجام می شود که در این شرایط باید شماره ی ثبت وکالت نامه در دفاتر سهام شرکت قید شود . مسلم است در صورتی مراجعه دارندگان سهام بی نام ورقه سهم آن ها باطل شده و شرکت باید سهام جدیدی بانام صادر کند و سپس در مورد شرکت های سهامی عام باید سهام مزبور را در بورس اوراق بهادار و در صورتی که در بورس پذیرفته نشود و یا این که سهام مربوط به شرکت های سهامی خاص باشد از طریق حراج فروخته شود. سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

مبلغ اسمی سهام چیست؟

ب) نام و مشخصات دارنده سهم نیز باید در ورقه سهم بانام نوشته شود. سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل، تنظیم و ملک دارنده آن شناخته می‌شود مگر خلاف آن ثابت گردد. سهم موسس ، سهم به معنای واقعی نیست ، بلکه امتیازی است که به موجب آن، دارنده سهم از میزان مشخصی از منافع شرکت در طول حیات آن و یا پس از انحلال شرکت بهره مند می گردد.

مقررات ارث عمدتا آمره و الزام آور بوده و هیچ عهد و پیمانی ، خواه به شکل قراردادهای معمول و یا اساسنامه شرکت ، نمی تواند مقررات مزبور را از اثر تهی سازد . بنابراین ، نمی توان در اساسنامه انتقال مالکیت از طریق ارث را منوط به رضایت دیگر سهامداران و یا موافقت مدیران نمود. با این حال ، به نظر می رسد با تمسک به مفهوم مخالف ماده 41 مورد بحث ، بتوان به موجب اساسنامه امکان انحلال شرکت از سوی هر یک از سهامداران یا دارندگان بخش معینی از سهام را در صورت ورود قهری سهامداران ، به رسمیت شناخت.

در ماده ۴۰ قانون تجارت کشور سهام با نام را این‌طور معرفی کرده است که سهامی است که مالک آن مشخص بوده و معین است. این نوع سهام جزو دارایی‌های شخصی است که سهام را دارد و سهام در دفتر سهام شرکت ثبت برند مذکور به نام وی به ثبت رسیده است. هزینه ثبت یک شرکت سهامی خاص بستگی به این موضوع دارد که شما خودتان ان را انجام می دهید یا از خدمات مراکز و شرکت های حقوقی فعال در این زمینه استفاده می کنید.

سهام با نام چیست

برابر ماده ۴۷ لایحه قانونی، به منظور تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام، مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت منتشر شده و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهم داده می‌شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. منظور از سهام بانام این است که نام صاحب سهام (خریدار سهم) بر روی ورقه سهام درج می‌شود و درنتیجه قابلیت نقل و انتقال تنها از طریق معاوضه امکان‌پذیر می‌گردد. فرضاً اگر شخص الف خریدار سهام باشد ثبت شرکت در تهران تحت هیچ شرایطی شخص نمی‌تواند اقدام به فروش سهام نماید. اما سهام بی‌نام اصطلاحاً در وجه حامل صادرشده و هر فردی که برگه سهام را در اختیار داشته باشد می‌تواند اقدام به فروش سهام نماید. لازم به ذکر است که تمامی سهام مورد معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران بانام می‌باشد. سهام شرکت سهامی خاص قابل نقل و انتقال عمومی نیست، اما سهامداران می توانند سهامشان در شرکت را با موافقت بقیه سهام داران و مدیران به دیگری منتقل کنند .

» جرم عدم ثبت ازدواج و مجازات آن

در متن مقاله تعریف شد که شرکت سهامی خاص چگونه به وجود می آید همچنین قوانین حاکم بر آن و نحوه تشکیل یا شکل گیری آن به چه صورت است اما هر شرکتی که تاسیس می شود ممکن است بر اثر عوامل و موارد مختلف منحل گردد که در اینجا به موارد انحلال شرکت سهامی خاص می پردازیم . باید به این نکته اشاره کرد که سهامی که جهت تعویض با اوراق قرضه به افراد ارائه می‌شود و صادر می‌گردد گفت که این گونه سهام ، بانام بوده و نقل و انتقال آن‌ها در دفاتر شرکت ثبت نخواهد شد، مگر وقتی که تعویض ورقه در مواعد اوراق قرضه با سهم احراز شود. به عبارتی امضای اساسنامه به معنای تعهد سرمایه گذار موسس شرکت برای تامین کلیه سهام و تایید کتبی سمت مدیران و بازرسان شرکت است. با امضای اساسنامه گام اول برای تشکیل شرکت سهامی خاص برداشته می شود. به طور معمول شرکت هایی که اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص می کنند شرکتهای عمرانی، تولیدی، نفت یا پتروشیمی، شرکت های بورس و یا شرکت های دولتی هستند. در صورت انتخاب گزینه اول با مراجعه به سامانه و دریافت و تکمیل فرم های مربوطه تنها هزینه های دولتی و دفتری و درج آگهی در روزنامه رسمی را می پردازید و پرداخت هزینه دیگری لازم نیست.

نام شرکت نباید با شئونات و قوانین انقلاب اسلامی ایران در تضاد باشد، همچنین از به کار بردن نام های تکراری که قبلاً به ثبت رسیده اند خودداری نمایید. سهام بی‎نام به‎صورت سند در وجه حامل تنظیم می‎‎شود و مالک این‎گونه سهام شخصی است که آن را در اختیار دارد. توصیه میکنیم که حتماً مجمع عمومی تشکیل بدین و اساسنامه رو اصلاح کنین. هر شرکت برای انجام فعالیت‌های تجاری و کسب درآمد در ابتدا باید سرمایه‌ای داشته باشد. حداقل مبلغ این سرمایه از پنج میلیون ریال شروع می‌شود و حداکثری برای آن تعریف نشده است.

همان طور که گذشت ، انتقال سهم بی نام به قبض و اقباض است و نیاز به ثبت انتقال در دفتر سهام نیست. سرمایه ثبت شده شرکت که دربرگیرنده معادل ریالی ارزش سهام است متعلق به شخصیت حقوقی شرکت و اجزای این سرمایه به صورت سهم متعلق به شخص سهام دار است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله اوراق قرضه در شرکت های سهامی مراجعه نمایید. ۹) رعایت مهلتی به میزان حداقل ۶ ماه برای تبدیل سهام بی نام به بانام الزامی میباشد. حقوق صاحب سهم بی نام ناشی از ورقه سهم است که به صرف قبض و اقباض قابل انتقال به دیگری است و هیچگونه تشریفات دیگری برای اعتبار انتقال آن ضرورت نداررد. فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و مکانی دارم که میخواهم شرکتی ثبت کنم که در زمینه کشاورزی (خدمات کشاورزی، فروشگاه و بسته بندی و ….) و هم در زمینه غیرکشاورزی ( کافی نت، تورگردشگری و زیارتی و …) فعالیت کنم.