تغییر در مدت فعالیت شرکت

حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت تعاونی هفت نفر است که دو سوم آنها باید در حرفه‌ای مشغول باشند که در موضوع شرکت مشخص شده است. گفتنی است که در شرکت‌های تعاونی ممکن است اعضا سرمایه‌های یکسانی نداشته باشند، اما در تصمیم‌گیری‌ها هر یک از آنها یک رای با ارزش برابر دارند. طبق قانون، شرکت تعاونی هنگامی تشکیل می‌شود که حداقل یک‌سوم سرمایه آن تأدیه و بخش غیرنقدی آن تقویم (قیمت‌گذاری) و تسلیم شده باشد. انجام هر نوع تغییر درباره موضوع شرکت جزء صلاحیت های مجمع عمومی فوق العاده می باشد. در زمان تغییر و یا الحاث موضوع باید توجه کنید که موضوع شرکت به مجوز نیاز دازد یا خیر.

ماده۱۸- درصورت لغو عضويت به سبب فوت,استعفا,انحلال و اخراج, ارزش سهام عضو براساس …………………. محاسبه و پس از منظورنمودن سايرحقوق و مطالبات وي,به ديون تعاوني تبديل ميشود و پس از كسربدهي وي به تعاوني , به او يا ورثه اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسويه حساب خواهدشد. تبصره-اعضا مكلفند ظرف مدتي كه مجمع عمومي عادي تعيين مي كند و از دوسال تجاوز نخواهد كرد مبلغ پرداخت نشده سهام خودرا تأديه نمايند. ماده۸- هريك از اعضاي تعاوني بايد حداقل معادل يك‌سوم مبلغ اسمي سهامي راكه خريداري نموده, درموقع تأسيس تعاوني پرداخت كند.

بنابراین، کامل کردن روند قانونی ثبت انواع شرکت‌ها در ایران مستلزم در نظر گرفتن تمام این هزینه‌های جانبی است. سرانجام، همان طور که پیشتر گفتیم، ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت، انتشار تغییراتی را که در وضعیتِ شرکتِ ثبت شده ایجاد می شود، ضروری دانسته است. از جمله نکاتی که باید در انتخاب نام شرکت رعایت شود این است که نام انتخاب شده نباید کوچک‌ترین تشابهی با نام شرکت و یا موسسه دیگری که قبلاً به ثبت رسیده و یا حتی به ثبت نرسیده ولی توسط کارشناسان تعیین نام اداره ثبت شرکت‌ها برای شرکت دیگر تائید شده داشته باشد. گفتنی است که منظور از ارائه مدارک تحصیلی، به معنی تحصیل در دانشگاه نیست و مدرک سیکل یا دیپلم نیز جزو مدارک تحصیلی هستند.

هیئت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب جهت مدیریت عملیات تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا از خارج تعاونی برای مدت دوسال به عنوان مدیرعامل آن تعاونی انتخاب کند که زیرنطر هیئت مدیره انجام وظیفه نماید. وظایف و اختیارات و حقوق و مزایای مدیرعامل طبق آئین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید. تبصره 1- بازرس یا بازرسان موظفند گزارش وجامعی راجع به وضع تعاونی به مجمع عمومی ثبت شرکت عادی تسلیم نمایند . گزارش بازرس باید لاقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عادی جهت مراجعه صاحبان سهام در مرکز تعاونی آماده باشد . در صورتیکه تعاونی بازرسان متعدد داشته باشد هر یک می توانند به تنهایی خود را انجام دهند لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه کنند در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش ذکر خواهند کرد. ماده 34- نخستین وهیات مدیره تعاونی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ جلسه مجمع عمومی عادی برای ثبت در مراجع ذیصلاح اقدام کند.

ماده ۴- پس از شمارش آرا، صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین مهروموم (پلمب) می‌شود و همراه نسخه‌ی چاپی، صورت‌جلسه‌ی الکترونیکی نتیجه‌ی انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه‌ی انتخابیه ارسال می‌شود. ماده ۲- در انتخابات الکترونیکی، پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری، شمارش آرا با دستور نماینده‌ی فرماندار و نماینده‌ی هیئت‌نظارت، با امضای الکترونیکی آن‌ها توسط دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود. ماده ۷۴- اعتبارنامۀ منتخبین به دستور وزارت‌كشور و با مهر و امضای اعضای هیئت‌اجرایی و هیئت‌نظارت در پنج نسخه (یك نسخه برای شورای نگهبان) ظرف مدت چهل‌وهشت ساعت تنظیم و صادر می‌گردد. ماده ۷۳- صدور اعتبارنامۀ منتخبین موكول به عدم‌ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان می‌باشد و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را دربارۀ انتخابات اعلام می‌نماید و وزارت‌كشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.

تمدید مدت شرکت تعاونی به عهده کدام مرجع است

1- مجمع عمومی عادی در نوبت اول با حضور اکثریت اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آنها رسمیت می‌یابد. تبصره3-درخصوص تغییر مواد اساسنامه در مجمع عمومی فوق العاده، آگهی دعوت بایستی متضمن شماره مواد یا موضوع آنها باشد. در مواردی که تعاونی، مجمع عمومی فوق العاده را برای تطبیق اساسنامه با قانون و اصلاحات بعدی آن تشکیل می‌دهد، ذکر عبارت «تطبیق اساسنامه با قانون یا اصلاحات» کافی است اما چنانچه تصمیم بر تغییر مواد دیگری از اساسنامه نیز باشد، باید آن موارد در آگهی دعوت آورده شود. ماده8-در تعاونی‌هایی که دارای بیش از یکصد عضو می‌باشند، انتشار آگهی دعوت الزاماً از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشاری که در مجمع عمومی عادی تعیین گردیده، صورت می‌گیرد. ماده7-دعوت مجمع عمومی باید به طریقی که دراساسنامه تعاونی قید شده صورت گیرد.هرتعاونی مکلف است حداقل یکی ازروشهای انتشار آگهی در جراید کثیرالانتشار یا محلّی و یا دعوتنامه کتبی [با اخذ رسید و یا پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام شده عضو به تعاونی] یا هر دو روش را انتخاب و در اساسنامه قید نماید. تبصره 6– نحوه تشکیل و فعالیت مرکز داوری اتاق تعاون بر اساس آیین نامه ای است که به تصویب مجمع عمومی اتاق تعاون ایران می رسد.

ماده 15 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

یکی از اشخاص دارای سمت در شرکت و یا وکیل رسمی شرکت ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و جهت اخذ نامه از اداره مذکور خطاب به اداره ثبت شرکت ها اقدام نماید سپس با در دست داشتن این نامه و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نسبت به اخذ لیست مربوط اقدام دهند. ثبت تغییرات سپس محل آموزشگاه را تعیین کرده و اگر در گروه سنی کودک و نوجوان باشد به آموزش وپرورش و اگر در گروه سنی بزرگسال باشد به وزارت ارشاد برای اخذ مجوز مراجعه می کنید. در نهایت با تأیید مکان آموزشگاه و پرکردن چند فرم مربوطه بین سه تا شش ماه بعد پروانه فعالیت تان صادر می شود.

در جلسه مجمع ابتدا یک رئیس، یک منشی و دو ناظر از میان اعضاء انتخاب خواهند شد. در تعاونی‌های دارای 500 عضو و بیشتر تعداد هیأت رئیسه 7 نفر شامل رئیس، نائب رئیس، منشی و four ناظر می‌باشد. 2- قبل از انقضاء مدت تصدی اعضای هیأت مدیره یا بازرسان؛ برای تشکیل مجمع عمومی با دستور انتخاب اعضای مذکور. تبصره– صورتجلسات مجامع عمومی فوق‌ العاده تعاونیهای ادغام شده منظم به مدارک مربوط باید حداکثر ظرف مدت دو هفته برای ثبت به اداره ‌ثبت شرکتها تسلیم شده و خلاصه تصمیمات به اطلاع کلیه اعضاء و بستانکاران برسد.

سایر‌وظایف و اختیارات مربوط به هیأت مدیره مذکور در فصل ششم در مورد هیأت مدیره اتحادیه نیز مجری خواهد بود. ماده 33- مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی جهت انجام وظیفه قانونی خود تشکیل می‌شود. ‌تبصره – تشخیص موارد فوق بنا به پیشنهاد هر یک از ‌هیأت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی خواهد بود. 28- ارسال اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان سال متکی به دفاتر قانونی شرکت تعاونی، حداکثر تا آخر تیرماه هر سال به حوزه مالیاتی مربوط و پرداخت مالیات متعلقه از وظایف هیات مدیره است. 10- تعیین نماینده از بین اعضاء شرکت تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی اتحادیه های تعاونی و شرکت هایی که شرکت تعاونی در آن عضویت و مشارکت دارد. ماده 43- هیأت مدیره موظف است به منظورخرید زمین ،مراتب را با آگهی مشتمل بر مکان و ابعاد و سایر مشخصات زمین مورد نظر ، برآورد تعدادواحد های مسکونی و مساحت زیر بنای مجاز با تعیین مهلت حداقل 15 روزه اعلام و برای خرید زمین مورد نظر و تهیه نقشه ها و اخذ پروانه ساختمان از آنها درخواست واریز وجه به حساب تعاونی نماید .

مهمترین دلایل ختم تصفیه شرکت چه می باشد؟

نوبت بعدی یعنی ۱۵ اسفند مصادف با جمعه شده و به ناچار مجبوریم روز بعد یعنی شنبه ۱۶ اسفند نوبت دوم را چاپ کنیم. حال به نظر شما نوبت سوم را با فاصله یک ماه از نوبت دوم یعنی ۱۶ فروردین چاپ کنیم یا بهتره ۱۵ فروردین چاپ کنیم ؟ باتشکر. اول باید به کار تصفیه شرکت پرداخته شود، بعد از آن در صورتی که سرمایه‌ای باقی ماند، میان شرکا تقسیم بشود. همچنین در مورد شرکت‌های تعاونی و شعب و نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران، بوسیله دستگاه‌های متولی و تصمیم گیرنده، شرکت منحل می‌گردد.

  • ۶ – عدم سابقه محکومیت ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر.
  • طبق قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی خاص، از تاریخ برگزاری مجمع عمومی صرفاً ۵ روز فرصت دارید تا انحلال شرکت را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانید، اما در مورد انواع شرکت‌های دیگر مانند شرکت با مسئولیت محدود و غیره، هیچگونه محدودیت زمانی‌ای وجود ندارد.
  • الف – درصورتیكه عضو نسبت به انجام تعهدات خود با تعاونی اقدام ننماید ، تعاونی می تواند با تصویب هیأت مدیره پس از دو بار اخطار كتبی به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از دومین اخطار نسبت به فسخ یكطرفه قرارداد فی مابین درپروژه ذیربط اقدام نماید .
  • 1ـ سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیونهای اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن از هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی ‌به ‌عنوان ناظر.

ماده ۷- در اجرای تبصره«۱» ماده‌واحدۀ قانون مذكور، داوطلبان مشمول این تبصره می‌توانند حداكثر ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت ابلاغ، موضوع تبصره «۲» ماده (۵۲) قانون مزبور[۲]، درخواست تغییر حوزۀ انتخابیۀ خود را به وزارت‌كشور یا مركز حوزۀ انتخابیه تسلیم نمایند. ماده ۵- شورای نگهبان نظر خود را درخصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلب، موضوع تبصره «۱» ماده‌واحدۀ قانون مزبور، در مهلتی به وزارت‌كشور اعلام خواهد كرد تا درصورتی‌كه صلاحیت داوطلبی در مراحل ‌قبلی تأیید شده است و اكنون رد شده است‌، بتواند براساس مصوبۀ مجمع تشخیص مصلحت نظام [۱]‌ درخواست رسیدگی مجدد نماید. ماده ۴- هیئت‌نظارت استان موظف است حداكثر ظرف دو روز پس از دریافت صورت‌جلسۀ رسیدگی به صلاحیت داوطلب از هیئت‌اجرایی، با كسب نظر از هیئت‌مركزی نظارت، نظر خود را درخصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلب طی صورت‌جلسه‌ای به هیئت‌اجرایی اعلام نماید. ۴ (اصلاحی ۱۳/ ۱۱/ ۱۳۷۸)- اعضای شعبه باید ترتیبی اتخاذ نمایند كه كار شمارش تعرفه‌های صادرشده و برگ‌های رأیِ داخل صندوق با حضور نمایندۀ هیئت‌نظارت و نمایندۀ فرماندار یا بخشدار و بازرس وزارت‌كشور انجام شده و دراین‌باره مراقبت‌های لازم را به‌عمل آورند. قسمت‌های ویژۀ نظارت برای تحویل به هیئت‌نظارت مربوط، تحویل ناظر شعبه می‌گردد. ۳- نمایندۀ هیئت‌نظارت بر حوزۀ انتخابیه در صورت مشاهدۀ تخلف یا اعمال‌نفوذ، موظف است مراتب را به اعضای شعبه و نمایندۀ فرماندار یا بخشدار تذكر دهد و آنان ضمن بررسی موضوع، باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأموران انتظامی حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورت‌جلسه نمایند و همراه خاطی تحویل مقامات قضایی دهند.

ماده ۲۸- فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه‌های انتخابیه موظف‌اند بلافاصله پس از دریافت صورت‌جلسۀ رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، نتیجۀ آن را به هیئت‌نظارت استان و ستاد انتخابات كشور اعلام و یك نسخه از صورت‌جلسه را به‌ضمیمۀ اسناد و مدارك به هیئت‌نظارت استان و یك نسخه از آن را به ستاد انتخابات كشور با سریع‌ترین وسیله ارسال نمایند. قانون فوق مشتمل‌بر ماده‌واحده و یك تبصره در جلسۀ علنی روز سه‌شنبه مورخ هفدهم دی‌ماه یك‌هزاروسیصدوهفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۷/ ۱۰/ ۱۳۷۰ به‌تأیید شورای نگهبان رسیده است. تبصره ۴- هزینۀ احتمالی ناشی از اجرای این قانون از محل اعتبارات پیش‌بینی‌شده ثبت برند برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی تأمین خواهد شد. ماده ۶۸- هیئت‌های اجرایی مراكز حوزه‌های انتخابیه موظف‌اند از تاریخ تشكیل هیئت‌اجرایی تا دو روز پس از اعلام نتیجۀ اخذ رأی انتخابات، شكایات واصله را بپذیرند و حداكثر ظرف هفت روز از تاریخ دریافت شكایات، در جلسۀ مشترك هیئت‌های اجرایی و نظارت حوزۀ انتخابیه به آن‌ها رسیدگی نمایند. ماده ۵۴- در مواردی كه طبق گزارش‌ها و شكایات و اعتراضات واصله برای شورای نگهبان معلوم گردد كه اعضای هیئت‌های نظارت از قوانین و مقررات تخلف نموده‌اند، شورای نگهبان موظف است حسب مورد و متناسب با تخلفات انجام‌شده برخورد قانونی نماید.