انحلال و تصفیه

سال ninety three شرکتی مسئولیت محدود با پدرم در محل مسکونی ایشان ثبت کردم تا پروژه خاصی رو بگیریم. شرکت کد اقتصادی می خواست منتهی اداره مالیات می گفت برای کد اقتصادی شما باید مکان تجاری با کد رهگیری و قولنامه رسمی داشته باشید. این مجمع می‌تواند با اکثریت آراء افراد حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده شرکت منحل می‌گردد. از آنجا که یکی از پر متقاضی ترین نوع شرکت ها در ایران، شرکت سهامی خاص است و به تبع آن یکی از ثبت شرکت بیشترین موارد انحلال شرکت ها به شرکت سهامی خاص تعلق دارد، ما در این مقاله به موارد انحلال این نوع شرکت می پردازیم. همچنین یکی از مسائلی که در میزان هزینه‌ها تاثیر گذار است حضور تمامی سهامداران و شرکاء در مجمع عمومی شرکت یا غیبت یک یا چند نفر از ایشان است که همین مسائل در هزینه نهایی کار تاثیر میگذارد. یعنی بدون آنکه رضایت و تصمیم شرکا و اشخاص شرکت در این مورد دخیل باشد، شرکت اجبارا و به حکم قانون منحل شده محسوب میگردد.

  • امر تصفیه با مدیران شرکت است مگر آن که اساسنامه شرکت یا مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که رای به انحلال می‌دهد ترتیب دیگری‌مقرر داشته باشد.
  • در صورتی که به هر علت مدیر تصفیه تعیین نشده باشد یا تعیین شده ولی به وظایف خود عمل نکند هر ذینفع حق دارد تعیین مدیر‌تصفیه را از دادگاه بخواهد در مواردی نیز که انحلال شرکت به موجب حکم دادگاه صورت می‌گیرد مدیر تصفیه را دادگاه ضمن صدور حکم انحلال‌شرکت تعیین خواهد نمود.
  • دلیل موجه ممکن است هر چیزی باشد و تعیین دلایل مشخص امکان پذیر نیست و بسته به موقعیت و با نظر دادگاه تعیین می‌شود.

اگر به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد، پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. در اجرای این وظایف، مدیران تصفیه می‌توانند در صورت نیاز معاملات جدیدی برای شرکت انجام دهند. همچنین حق دارند از طرف شرکت اقامه دعوا کنند؛ دعاوی مربوط به شرکت را با اجازه مجمع عمومی یا اساسنامه، به صلح خاتمه دهند و یا به داوری ارجاع دهند. وجود حداقل شرکا (دو نفر) هم لازمه تشکیل و هم لازمه بقای شرکت میباشد، شرکت با مسئولیت محدود زمانی تشکیل میشود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد .

روزنامه رسمی که مربوط به ثبت شرکت و ثبت آخرین تغییرات است را باید ارائه دهید. هنگامی که مدیر تصفیه انتخاب می شود، اعضاء و هیات مدیره دیگر اختیار و وظیفه ای در شرکت ندارند. مدیر تصفیه به عنوان نماینده شرکت برای انجام امور مربوطه، انتخاب می گردد. ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. اصل صورت جلسه ی انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد. قانون گذار در اجرای این وظایف، به متصدی تصفیه اختیار داده است که به شخصه علیه اشخاص ثالث اقامه دعوا کند و یا برای این امر وکیل انتخاب کند و دعاوی را با اجازه شرکای ضامن به صلح خاتمه داده یا به داوری ارجاع دهد.

آیا شرکتی که زیان دیده می‌تواند با انحلال اعلام ورشکستگی نماید؟

قانون گذار در ماده ۱۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، دلایل انحلال شرکت‌های سهامی خاص را بدین صورت عنوان کرده است. که در همین رابطه با ارسال اظهارنامه از صاحبان سهام اعضای هیات مدیره و مدیر عامل تقاضای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام جهت شور و رای بابت انحلال یا بقای شرکت دعوت به عمل می نماید که تا این لحظه هیات مدیره برخلاف قانون به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت نمی نمایند. انحلال یک شرکتمبحث دشوار و پیچیده نیست، اما از قوانین بخصوصی تبعیت می کند که لازم است پیش از اعلام انحلال شرکت از آن ها مطلع باشید. در این مقاله به بررسی علل انحلال یک شرکت، روش های انحلال ، انحلال شرکت سهامی خاص و انحلال با مسئولیت محدود خواهیم پرداخت. زمانی رای مجمع عمومی فوق العاده دارای اعتبار می باشد که در جلسه رسمی و با اکثریت دو سوم آرا حاضر در آن تصمیم گیری شده باشد.صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده به همراه مدارک دیگر که لازم می باشد به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود و اداره مزبور به منظور منحل نمودن شرکت مبادرت می نماید.

تعیین نمودن نفع و یا ضرر بودن هر سهم از اعضای شرکت بر عهده مدیر و یا مدیر عامل تصفیه می باشد. در مورد فسخ یکی از شرکاء، در این مورد باید کلیه مطالبی که تحت عنوان فسخ، از شروط حق استفاده و طرز جلوگیری شرکاء بیان شده است در نظر داشته باشند. این اظهارنامه باید توسط همه صاحبان سهام امضا شود و با مهر شرکت مهر شود. درآمد ناشی از فروش اموال شرکت برای پرداخت بدهی‌ها و انجام پروسه انحلال. این درآمد برای انتفاع و سودآوری نبوده و برای دادن بدهی و دیون بوده است.

انحلال شرکت از طریق دادگاه

این کار از طریق درج آگهی در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار انجام می گردد. مبنای قاعده بالا، در مورد شرکت، تکلیف شرکاست به همکاری برای رسیدن به هدف مشخص شده در قرارداد که اگر به دلیلی این نوع همکاری میسر نباشد ثبت برند باید این گونه تلقی کرد که شرکتی وجود ندارد. چرا که به نوعی سوء استفاده از اختیارات است و لذا ، سهامداران متضرر بایستی بتوانند با مراجعه به دادگاه از عملی شدن انحلال جلوگیری نموده و یا مطالبه زیان نمایند .

چگونگی ثبت موسسه زیبایی

ولی در صورت اعلام عدم رضایت در منافع حاصله در مدت مزبور شریک خواهد بود و نسبت به ضرر آن مدت سهیم نخواهد بود. البته در شرکت مختلط غیر سهامی، فوت یا حجر شریک با مسئولیت محدود، سبب انحلال شرکت نمی باشد و فقط فوت یا حجر شریک ضامن است که موجب انحلال شرکت می گردد. پس از تنظیم صورتجلسه (که تنظیم صورتجلسه و ورود اطلاعات انحلال شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها در موسسه مشهور یک روزه انجام می‌شود) و امضاء صورتجلسه توسط سهامداران و شرکاء، حدوداً بین ۵ الی ۷ روز کاری زمان می‌برد تا انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

کارشناس مربوطه پرونده شما را بررسی می کند، در صورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد و مدارک کامل باشد. سامانه اداره ثبت شرکت ها به شما اعلام می کند که باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید. تنها موردی که موجبات انحلال قهری شرکت سهامی را فراهم می آورد، ورشکستکی است که در بند سوم از ماده ۱۹۹ لایحه آمده است. در این خصوص نیازی به حکم دادگاه نمی باشد و شرکت به محض ورشگستگی، منحل شده تلقی خواهد شد. انحلال شرکت در صورت ورشکستگی تابع مقررات مربوط به ورشکستگی می باشد که در جای خود مورد بررسی قرار گرفته است.

منحل کردن شرکت بدون تصفیه زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت بخواهد تجزیه شود یا دو یا چند شرکت بخواهند در یکدیگر ادغام شوند. آیاتی چند از کلام ا… مجید فرائت و پس از عرض خیر مقدم به حاضرین نسبت به تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات زیر اتخاذ تصمیم شد. 2-وقتی که شرکت برای مدت ثبت تغییرات شرکت معینی، مثلاً بیست سال تشکیل شده و مدت منقضی شده باشد. در این حالت در صورت امضاء این دو نفر انحلال آن شرکت امکان پذیر خواهد بود و نیازی به امضاء دیگران نمیباشد. حتی اگر منشا این بدهی­ها مربوط به زمان قبل از ورود وی به شرکت باشد و یا حتی اگر اسم شرکت تغییر کرده باشد.

اگر مدیران شرکت به توافقی نرسند که یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه منصوب کنند و یا شرایط شرکت به‌گونه‌ای باشد که ترجیح دهند چند نفر را به عنوان مدیر تصفیه تعیین نمایند، می‌توانند به جای مدیر تصفیه، هیات تصفیه‌ای متشکل از چند نفر را تعیین نمایند. تمام بدهی های قانونی یک شرکت بعد از انحلال به عهده شخصی که برای تصفیه معرفی می شود، می باشد. برای همه سهامداران، بازرسان و مدیر تصفیه لازم است که کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی را ارائه دهید.

در فرض دوم، هر معامله کننده ای می تواند فقط به شریکی مراجعه کند که با او معامله کرده است؛ در حالی که در فرض اول، معامله کنندگان با هر شریک حق مراجعه به همه شرکا را خواهند داشت که متضامناً مسئول پرداخت دیون شرکت اند. اگرچه شیوه اخراج و نحوه برخورد با شرکا ی اخراجی با سکوت برگزار شده لکن منطقا بایستی سهم شریک یاشرکا اخراجی از آنچه که در صورت انحلال دریافت می داشته اند به آنها پرداخت گردد . وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد. از آنجا که قرارداد تشکیل شرکت توسط تمام شرکا منعقد شده است، بنابراین خودشان هم می‌توانند از این قرارداد با توافق همه شرکا صرف نظر کنند. این در حالی است که انحلال شرکت می تواند قبل از اتمام انقضاء شرکت نیز صورت بگیرد . در ابتدا طلب طلبکاران پرداخت می گردد و سپس مابقی وجوه باقی مانده بین سهام داران به نسبت سهام شان تقسیم می گردد .

به علاوه، صرف توقف فعالیت شرکت، موجب انحلال قهری آن نیست، مگر آنکه توقف نتیجه اتمام مقصودی باشد که شرکت برای آن تشکیل شده است و یا نتیجه تلف کامل دارایی شرکت باشد. این نکته را که رویه قضایی فرانسه بیان کرده در حقوق ما نیز باید پذیرفت؛ چه بند یک ماده ninety three قانون تجارت، ناظر به موردی است که فعالیتی که شرکت برای آن ایجاد شده کاملاً انجام شده باشد و توقف فعالیت شرکت به هر علت دیگری، موجب انحلال شرکت نمی شود. انحلال شرکت به طور داوطلبانه ، بدون مداخله دادگاه یا بدون ورود به روند ورشکستگی ، طبیعی ترین و کم هزینه ترین روش پایان دادن به حیات شرکت سهامی به شمار می آید .تنها مرجع دارای صلاحیت در این خصوص ، مجمع عمومی فوق العاده است .