انحلال شرکت و اقدامات بعد از انحلال دقیقا چه مراحلی دارد؟

۲- در صورتی که هیات مدیره شرکت به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می شود ، نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد .هر ذینفع می تواند ،انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند. هر آنچه باید از ثبت شرکت سهامی خاص بدانیم؛ مراحل، هزینه وشرایطشرکت سهامی خاص از شرکت‌های بازرگانی پرطرفدار بوده در این مقاله به نحوه ثبت آن، مراحل و مدارک مورد نیاز و همچنین میزان هزینه لازم برای ثبت آن می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که صورت جلسه ثبت شرکت در تهران باید توسط تمامی شرکا و همچنین مدیر تصفیه امضا شود. در شرکت‌های با مسئولیت محدود، در صورتی که مجموع سهام دو نفر از اعضا بیشتر از 50% درصد کل سهام شرکا باشد، امضا دو نفر مذکور جهت انحلال شرکت کفایت می‌کند. انحلال در شرکت‌های سهامی با توجه به توضیحات ماده ۱۹۹ و ۲۰۱ قانون تجارت، معمولا با سه منشاء متفاوت اتفاق می‌افتد. یا به صورت قهری (اجباری) یا به تشخیص مجمع عمومی (اختیاری) و یا بر مبنای تصمیمات مجمع و حکم دادگاه صورت می‌گیرد.

طراحی و ثبت برند و علامت تجاری شما از صفر تا صد تا مرحله دریافت سند رسمی بصورت انحصاری و استعلام کاملا رایگان نام مورد نظر شما. ذکر این نکته ضروری است که در هیچ موردی انحلال مربوط به شخص شرکا نیست چرا که در این نوع شرکت، شخصیت شرکا دخالتی ندارد. شرکت‌های منحل شده با مراجعه به مراکز پلمپ باید برگه‌ی پلمپ را اخذ نمایند.

صدور کلیه گواهینامه های ایزو با کد قابل استعلام و حداقل زمان ممکن با توجه به فعالیت شما و ارسال مشاور و استقرار سیستم ایزوی مربوطه. در صورتی که هدفی که به همان دلیل شرکت تشکیل شده است به انجام نرسیده باشد و یا در کل دسترسی به آن هدف امکان پذیر نباشد. در صورتی که شرکا پس از رسیدن تاریخ انقضا شرکت تمایلی برای تمدید شرکت نداشته باشند. شما حداکثر تا 5 سال می تونید عدم فعالیت برای موسسه اعلام کنید اما بعد از اون باید تکلیفش رو مشخص کنید یا شروع به فعالیت بکنید یا منحل کنید، پس اگر تو بازه 5 ساله هستید یا منحل کنید یا به طریقی اعلام فعالیت کنید که موسسه رو نگه دارید.

برای این کار توسط سامانه اداره ثبت، به متقاضی اطلاع داده می‌شود که به اداره ثبت مراجعه نموده و با پرداخت هزینه‌های لازم، انحلال شرکت را ثبت نماید. پس یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه انحلال شرکت، مبلغی است که به اداره ثبت پرداخت می‌گردد. اکنون که تمامی اطلاعات در مورد انحلال شرکت را در اختیار شما خوانندگان محترم قرار داده‌ایم؛ باید به این نکته اشاره کنیم که مجموعه ثبت‌یار می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تغییرات شرکت شما را به ثبت برساند. کارشناسان ثبت‌یار در تمامی مراحل ثبت و تنظیم صورتجلسه در کنار شما هستند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان مجموعه ثبت‌یار، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

از وظایف مدیران تصفیه می‌توان به دریافت مطالبات شرکت، تقسیم دارایی شرکت، اجرای تعهدات و خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت اشاره نمود. برای اینکه از درخواست اشخاص ذی‌نفع برای انحلال جلوگیری کنید، سعی کنید همیشه شرایط ذکر شده در این ماده را برای شرکت خود حفظ کنید. مثلا دائما فعالیت داشته باشید، مجامع عمومی را به موقع تشکیل دهید، سمت هیئت مدیره و مدیرعامل را برای طولانی مدت خالی نگذراید. ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت ثبت برند تجاری را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است. انحلال شرکت در اغلب شرکت‌های تجاری در اختیار انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است.

علل انحلال و تصفیه شرکت

هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد ، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات قانونی سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده همراه سایر مدارک لازم به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌ شود و اداره فوق اقدام به ثبت انحلال شرکت می‌نماید. هرگاه بر اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیئت مدیره مکلف است طبق ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع بقاء یا انحلال شرکت مورد شور و رأی واقع شود. در صورتی که انحلال شرکت به ثبت برسد باید با پرداخت مالیات مقرر برای مدت زمانی که فعالیت نموده و مالیات مربوطه را پرداخت نکرده است از اداره مالیات، اظهارنامه مالیاتی دریافت کند.

© کپی رایت – تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه ثبتی ذهن ناب است. لطفا جهت تغییرات شخصیت حقوقی خود فرم زیر را تکیمل و ارسال فرمائید. مدیرتصفیه توسط همان مرجعی که وی را انتخاب نموده قابل عزل می باشد.

  • وقتی شرکتی می‌خواهد منحل شود، در واقع باید به فعالیت‌هایش پایان بدهد و همچنین عملیات تصفیه را پیگیری نماید؛ یعنی بدهی‌هایش را بپردازد و مبالغ باقی‌مانده را بین شرکا تقسیم کند.
  • در شرکت‌های سهامی و با مسئولیت محدود در صورتی این اجازه به مدیران تصفیه داده می‌شود که در اساسنامه یا مجمع عمومی این حق به آنها داده شده باشد.
  • برای شرکت های خارجی و شعب آن ها در ایران و هم چنین برای شرکت های تعاونی، انحلال توسط دستگاه های مربوطه که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند، انجام می شود.
  • مدیر/ مدیران تصفیه اقرار به دریافت کلیه اموال دارایی ها و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را نمود.
  • مدت ماموریت مدیران تصفیه حداکثر دو سال می باشد ، تمدید مهلت فوق با ذکر دلایل و توجیهات از جانب مدیر یا مدیران تصفیه به مجمع عمومی سهام داران و تصویب آنان بلا مانع است .

مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه امور ورشکستگی می تواند اقدام به انعقاد قرار داد و انجام معاملات برای پرداخت بدهی کنند و این معاملات کاملا نافذ است. پس از تصمیم گیری در مجمع عمومی شرکت همان مجمع باید اقدام به تعیین میر تصفیه نماید. دلیل اختیاری تغییرات شرکت تنها زمانی صورت میگیرد که شرکا تصمیم به توقث شرکت بگیرند و به دلیل کمبود بودجه و ناتوانی در اداره شرکت تصمیم به انحلال آن می گیرند. اخرین نسخه روزنامه رسمی که آگهی های مربوط به شرکت را در آن منتشر می کنید باید ارائه دهید. وقتی که انحلال انجام می شود سمت ها لغو شده و تنها مدیر تصفیه رسیدگی به امور را بر عهده دارد.

انحلال شرکت با توجه به تصمیمات مجمع عمومی عادی

1- کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد. انحلال در لغت به معنای از میان رفتن و برچیدن یک اداره یا بنگاه است. این اصطلاح به معنای از بین رفتن یک موسسه رسمی یا غیررسمی به کار می رود. گاهی شرایط ایجاب می کند که این شخصیت حقوقی از بین برود و به اصطلاح منحل شود. در این بخش به این شرایط و نحوه نگرش قانون گذار بدان ها پرداخته خواهد شد.

روزنامه کثیر الانتشار دعوت از بستانکاران شرکت منحل شده که بایستی سه نوبت چاپ شود ، نوبت اول مورخه ۱۵ بهمن چاپ شده است. نوبت بعدی یعنی ۱۵ اسفند مصادف با جمعه شده و به ناچار مجبوریم روز بعد یعنی شنبه ۱۶ اسفند نوبت دوم را چاپ کنیم. حال به نظر شما نوبت سوم را با فاصله یک ماه از نوبت دوم یعنی ۱۶ فروردین چاپ کنیم یا بهتره ۱۵ فروردین چاپ کنیم ؟ باتشکر.

انحلال شرکت

هم چنین در شرکت های با مسئولیت محدود، شرکایی که بیش از نیمی از سرمایه و سهام را در اختیار دارند و تصمیم به انحلال شرکت گرفته اند دیگر موافقت دیگر شرکاء ضروری نمی باشد. در صورتی که تمامی شرکاء در مجمع عمومی فوق العاده حضور نداشته و جلسه با حضور اکثریت آن ها برگزار شده است باید اصل روزنامه کثیرالانتشاری که تشریفات دعوت را در آن چاپ کرده اید، ارائه شود. روند کار به این صورت است که براساس ماده 209 لایحه اصلاح قانون تجارت، شما باید این کار را همراه با اطلاعاتی نظیر اسامی مدیران تصفیه شرکت و نشانی آن ها، حداکثر در طی 5 روز به مرجع مربوطه اعلام نمایید. ثبت انحلال شرکت از مرحله تنظیم صورتجلسه تا درج آگهی در روزنامه رسمی حدودا 10 الی 15 روز کاری زمانبر خواهد بود. در ابتدا باید تعریفی از مجمع عمومی بیان کنیم، مجمع عمومی یعنی سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه ای تشکیل دهند. توجه داشته باشید که در صورت موافقت این مجمع یک شرکت می تواند منحل شود، لازم به ذکر است که در این حالت می توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

هم چنین شما موظف هستید تا قبل از درخواست انحلال شرکت خود تمام بدهی های خود به خزانه داری دولت، اعم از مالیات های متعلقه را پرداخت نمایید و تمامی اسناد و مدارک های مالی و حسابداری خود را بایگانی کرده و در نگهداری آنها کوشا باشید. چرا که بعد از انحلال شرکت در صورت داشتن شکایتی می توانید از این مدارک استفاده نمایید. برای همه سهامداران، بازرسان و مدیر تصفیه لازم است که کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی را ارائه دهید.