این موضوع علاوه بر مفید بودنش حساس است و ثبت آن نیازمند مجوز است. کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسین موسسه باید فرم مشخصات فردی خود را تکمیل کنند. برای تعیین سمت افراد موسسه، باید جلسه هیات مدیره برگزار شود. یکی از الزامات این جلسه آن است که تعداد افراد باید فرد و حداقل ۳ نفر باشد. پس از رای گیری و تعیین سمت اعضای اصلی هیات مدیره، آنها باید فرم صورتجلسه را در ۳ نسخه پرکرده و امضاء نمایند.
دارای مدرک دیپلم کامل متوسطه بوده و ۵ سال سابقه کار موثر در در امور تبلیغات را داشته باشد(به تایید کمیته سازمانهای تبلیغاتی) و یا اینکه دارای مدرک تحصیلی معادل با لیسانس باشد. سرمایه این موسسات لزوما نباید از طریق شریکان موسسه تامین شود. ثبت تغییرات شرکت ادارههای دولتی، افراد خیر و … هم قادر هستند تا بعضی از سرمایه آنها را تعهد نموده و تامین کنند. البته باید متذکر شد که این تعهد در سرمایه فقط برای کمک و یاری نمودن این موسسات میباشد و به معنای شریک شدن در سرمایه شرکت نخواهد بود.
هزینه ثبت موسسه از طریق اداره ثبت شرکتها
تبصره- عناوینی مانند سازمان که اختصاص به تشکیلات و ساختار دولتی و نهادهای حاکمیتی داشته باشد، نمیتواند در نامگذاری تشکل به کار گرفته شود. ظرف یک ماه از تاریخ دریافت درخواست تاسیس تشکل، نسبت به بررسی درخواست اقدام و در صورتی که درخواست ارایهشده مغایرتی ثبت شرکت در تهران با شرایط تاسیس تشکل در چارچوب مفاد این آییننامه، نداشته باشد اجازه تاسیس تشکل را صادر کنند. تبصره ۲- محدوده جغرافیایی فعالیت تشکل محلی موضوع ماده (۲۱) یک روستا یا محله شهری است. در این مرحله باید ۵ نام به ترتیب اولویت برای موسسه خود انتخاب نمایید.
ثبت تغییرات موسسات نیز باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی شوند و تا پیش از انتشار این آگهیها، استناد به آن تغییرات در مقابل اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود. گفتنی است که انتخاب روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی تغییرات موسسه در آن منتشر میشود اختیاری است و اجباری به درج شدن نام آن در اساسنامه وجود ندارد. طی کردن تمام مراحل ثبت موسسات غیر تجاری در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ روز کاری زمان میبرد. اگر مراحل کار گام به گام طی شوند، میتوان اطمینان داشت که ثبت قانونی موسسه بدون اتلاف وقت و بدون تکرار این روند به انجام میرسد. پس از فرستادن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکتها، باید منتظر تأیید آنها بود. کارشناسان این مرکز تمام مدارک ارسالی را با دقت بررسی مینمایند و تمام اظهارنامهها و ضمائم آن را مطالعه میکنند.
تثبیت مکان اجرای دوره تا پایان همان دوره ضروری است و در صورت انتقال هنرجویان بزرگسال از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایان دوره مقدور خواهد بود. کانون ها ، انجمن ها ، بنیادها و سایر مراکز فرهنگی و هنری که مجوز لازم را با درج فعالیتهای آموزشی در اساسنامه خود ازدفتر توسعه و مشارکت های فرهنگی و هنری دریافت نموده اند. تنظیم اساسنامه جهت ثبت شرکت در تهران ” دو نسخه “و امضا تمام صفحات آن توسط شرکا. لازم به ذکر است که هزینه ثبت موسسه غیرتجاری به صورت پلکانی و بعد از انجام پرونده و تکمیل مدارک ثبت موسسه غیرتجاری از متقاضی اخذ می گردد.
موسسات انتفاعی
کلیه اعضای موسسه باید در مجمع عمومی شرکت کنند و با رای گیری، اعضای اصلی، اعضای علیالبدل و بازرسین موسسه را مشخص کنند. پس از انتخاب این افراد باید نسبت به تکمیل فرم صورتجلسه مجمع اقدام کنند. یکی از مسائل و چالشهایی که افراد با آن مواجه هستند موضوع ثبت موسسه خیریه و سازمان مردم نهاد و بررسی اساسنامه در بهزیستی است. هزینه ثبت موسسه بالا نیست احتمالا منظور شما گرفتن مجوز ها هست که ما مجوز خیریه نمی گیریم باید شرایط این کار رو داشته باشید برای مجوز اقدام کنید بعد از گرفتن مجوز این کار رو به ما بسپارید.
- حال باید بدانیم بهتر است نامی انتخاب شود که ذهن را به سمت نیکوکاری نزدیک کند.
- در این صورت حداقل دو نفر با این شرایط لازم است تا بتوانند نسبت به ثبت این موسسات اقدام نمایند.
- همان طور که از نام این سازمان ها پیداست، بودجه ی سازمان های مردم نهاد، از راه کمک های مردمی و وقف و در مواردی هم با کمک سازمان های دولتی، دولت یا ترکیبی از این روش ها تامین می شود.
ثبت موسسه حسابداری که توسط اشخاص دارای صلاحیت امکانپذیر می باشد با حداقل مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال سرمایه و حداقل دو شریک امکان ثبت دارد. موسسات حسابداری اصولاً انتفاعی و جهت کسب سود تاسیس می شوند. سپس اعضای اصلی و علی البدل وبازرسین به تکمیل و امضای فرم صورتجلسه مجمع عمومی می پردازند. کپی مدارک شناسایی و تحصیلی مدیر عامل به همراه کارت پایان خدمت او برای اخذ مجوز لازم است. مجوزتوسط اداره ارشاد محل سکونت مدیر عامل و تنها به تقاضای او و به نام او به صدور می رسد.
برای ثبت موسسه های انتفاعی باید ابتدا مجوز های لازم از سازمان های مربوطه اخذ شود. بدون وجود این مجوز های رسمی امکان ثبت موسسه و در نتیجه فعالیت آن وجود ندارد. موسسات خیریه در گروه موسسات غیرانتفاعی قرار گرفته و هیئت مدیره و اعضای آن ثبت برند هیچگونه منفعت مالی از آنها دریافت نمی کنند. هر گونه ارائه فعالیت در زمینه مشاوره تحصیلی و روانشناسی نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه داشته و گروه و تیم هایی که قصد ارائه خدمات در این حوزه را دارند می توانند نسبت به ثبت موسسه اقدام نمایند.
تنظیم اساسنامه ثبت موسسات غیر تجاری مهمترین مرحله ثبت قانونی آن است. تمام اطلاعات مجموعه باید به طور دقیق در اساسنامه ذکر شود. تابعیت تشکیلات، دارندگان حق امضا و وظایف اعضا نیز در همین سند مشخص میشود. همچنین حداقل تعداد شرکا برای موسسات غیر تجاری دو نفر است.
سرمایه نقدی موسسات غیر تجاری که به صورت نقدی می باشد می بایست توسط شرکاء در حساب موسسه تامین گردد و یا سرمایه نقدی را به حساب صندوق موسسه که توسط اقرار نامه نماینده موسسه تائید گردیده است تامین گردد. سرمایه موسسات توسط افراد خیر، ادارت دولتی و شرکت های خصوصی و یا ملی و بین المللی نیز می توانند بخشی از سرمایه آن را متعهد گردند و این تعهد در سرمایه موسسه صرفاً به منظور یاری رساندن به آن بوده و هیچگونه نقشی در شراکت در سرمایه ندارد. موسساتی که جهت آموزش افراد بالای ۱۸ سال فعالیت دارند و می بایست مجوز خود را از وزارت علوم و تحقیقات اخذ نمایند. موسساتی که جهت آموزش افراد زیر ۱۸ سال فعالیت دارند و می بایست مجوز خود را از آموزش و پرورش اخذ نمایند. موسسات داوری که موسسه کاملاً حقوقی می باشد تحت نظارت حداقل ۲ وکیل دادگستری امکانپذیر می باشد. موسسات داوری اصولاً انتفاعی و جهت کسب سود تاسیس می گردند.