تدوین مدل کیفیت مستندسازی حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی زمینه بنیان Developing A Model For Audit Documentation Quality Primarily Based On Grounded Principle Approach

یکی از انتقاداتی دیگری که به ارزیابی مدیران مدارس وارد شده این بوده است که بازخوردهای چندان مفیدی برای مدیران در جهت بهبود مهارت­ها یا توسعه فراهم نمی­کنند . همچنین بر طبق ماده ۵۸۷ قانون تجارت، حمایت از اسم تجاری موکول به این است که اسم مزبور قبلا به ثبت رسیده باشد. این در حالی است که طبق بند آخر قسمت ۳ ماده ۷ مکرر قانون قرارداد اتحادیه پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی نام تجارتی بدون آن که الزامی به تسلیم اظهارنامه، یا ثبت آن باشد در کلیه ممالک عضو اتحادیه مورد حمایت قرار خواهد گرفت چه جزء علامت کارخانه یا تجارتی باشد یا نباشد». و این امر و همچنین فقدان بانک اطلاعاتی در خصوص نام های تجارتی، کارشناسان اداره ثبت علامت تجاری را در رابطه با اجرای بندهای (ه) و (و) ماده ۳۲ قانون مصوب ۱۳۸۶ مواجه با اشکال جدی کرده است.

1-کسانی که علامت تجارتی (ثبت برند) اجباری در روی محصولی که اجبارا باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند . 3-هر کس محصولی به معرض فروش گذاشته یا به فروش برساند که در روی آن محصول علامت مجعول و یا علامتی (ثبت برند) باشد متعلق به غیره که صاحب علامت اجازه استعمال آن را ندانده. نسبت به حق انتقال علامت (ثبت برند) و همچنینی اجازه استفاده از علامت و استفاده چند شخص از علامت تسهیلاتی در نظر گرفته شده استت. 1-تاریخ وصول اظهارنامه ثبت برند و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه. از لحاظ اینکه علامت (ثبت برند) انتخاب شده دارای صفات لازم برای امتیاز و تشخیص محصول می باشد.

در صورتیکه مصرف کننده از نوع کالا و خدمات رضایت داشته باشد خواهان مصرف مجدد آن خواهد بود. ثبت برند از جهت کسب وفاداری مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است.ثبت برند در میانهبا توجه به رقابت میان صاحبان مشاغل اهمیت می یابد. صاحبان مشاغل با ثبت برند علاه بر رقابت سالم می توانند تنوع کالایی خود را بالا برده و با بسته بندی های مناسب محصولات خود را عرضه نمایند تا مصرف کنندگان در صورت نیاز ثبت تغییرات بتوانند مجدد از آن محصول خرید نمایند، علاوه بر این باثبت برند در میانهامکان توسعه کسب و کار نیز فراهم می گردد. نکته دیگری که در ثبت برند باید در نظر گرفت طبقه بندی علائم تجاری می باشد.محصولات و خدمات از حیث نوع و زمینه فعالیت به طبقات خاصی تقسیم می شوند که در زمان ثبت به این دسته ها توجه می شود.در حقیقت در زمان ثبت برند ، علامت تجاری مذبور میبایست در طبقه خاصی به ثبت برسد.

این هزینه وقتی است که شما خودتان بدون هیچ وکیلی و بدون واگذاری کار به یک موسسه ثبتی خودتان انجام دهید. اگر کشور شما عضو سیستم مادرید است و علامت تجاری شما در کشور شما ثبت شده یا تقاضای ثبت آن تسلیم شده است، می توانید از سیستم مادرید (که توسط وایپو اجرا می شود) برای ثبت علامت تجاری در بیش از ۷۰ کشور که در این سیستم عضو هستند استفاده کنید. اگر علامت شما با طرح یا نوع خاص حروف ثبت شده است، مطمئن شوید علامت تجاری شما به همان صورتی استفاده شود که به ثبت رسیده است. کاربرد آنرا از نزدیک پایش کنید چون برای وجهه محصولات شما این امر بسیار حیاتی است. همچنین اجتناب از استفاده از علامت تجاری بصورت یک فعل یا اسم نیز بسیار مهم است چون ممکن است مصرف کنندگان تصور کنند علامت شما واژه ای عام است. ثبت علایم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد.

مستند موازين كيفي استفاده كنندگان

تجدید ثبت با تادیه همان حقوق و مخارجی به عمل می اید که برای ثبت علامت (ثبت برند) مقرر است. علایمی(ثبت برند) هستند که متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشند و برای تشخیص و تمایز محصول یک موسسه بکار می روند مانند ژیلت ، فرد ، آزمایش ، پیرایش و غیره. قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری و برند برای نخستین بار در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۸ تصویب شد و به طور موقت به مدت پنج سال از ماه مه 2008 به اجرا درآمد.

مقالات ثبت برند

الف ـ ارزيابي كيفي مشاوران، بايد در مهلت مقرر در استعلامهاي ارزيابي انجام شود. ب ـ حداقل زمان لازم براي تكميل استعلام ارزيابي و تحويل آن، از آخرين روز توزيع استعلامها، براي ارزيابي كيفي دو هفته مي‌باشد. ث ـ نتايج ارزيابي كيفي مشاوران و فهرست كوتاه در رشته و پايه مربوط به مدت دو سال از تاريخ صورتجلسه ارزيابي كيفي معتبر است. ث ـ چنانچه مشاور در طول اجراي پروژه براساس اعمال مهندسي ارزش, برآورد پروژه را کاهش دهد, يک درصد از ميزان کاهش به عنوان پاداش به وي پرداخت مي‌شود. 7ـ تحقق مسئوليت مدني مشاوران در قبال صحت و کيفيت کارها و خدمات از طريق ايجاد پوششهاي بيمه‌اي و يا ساير روشها براي تضمين خدمات.

ماده 138 در خصوص کل تغییرات علامت می‌باشد، ضمنآ به تبصره‌ها توجه نمائید. ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد. به عبارت دیگر در ماده یاد شده اگرچه قانونگذار بر خلاف علائم جمعی از علائم تاییدی مطلبی ذکر نکرده است لیکن با توجه به توضیحی که از علائم تاییدی را تحت پوشش قرار می دهد. ۴-هر کس که استاندارهای کیفی مربوط به علامت ثبت شرکت تاییدی را دارا باشد می تواند از این علامت استفاده کند بدون اینکه عضویت در اتحادیه و…. شرط باشد در حالیکه در علامت جمعی یک کلوپ تشکیل می گردد و استفاده کنندگان از این علامت باید عضویت در این کلوپ و اتحادیه را که مالک علامت است بپذیرند . شباهت میان این دو نوع علائم به حدی است که در برخی از نظام های داخلی از علامت تاییدی در قالب علامت جمعی حمایت به عمل می آورند.

هر حرف یا حروف،کلمه، عکس، شکل، رنگ،برچسب یا ترکیبی از آن ها که برای تشخیص و معرفی کالاها وخدمات بکار رود، علامت تجاری یا برند محسوب می‌شود.در بعضی از کشور ها ثبت برند محدودیتی ندارد.یعنی علاوه بر گزینه های گفته شده حتی با صوت یا مزه یا بو و خیلی چیزهای دیگر می توانند علامت تجاری خود را به ثبت برسانند. اما با این حال بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان برند قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند واجازه ثبت برندهایی را می‌دهند که قابل یا مشاهده باشند یا بتوان آن ها را به صورت گرافیکی نشان داد. با مطالعه وضعیت موجـود در مدارس کشورمان مشخص می‌شود که یکی از مشکلات نظام آموزش‌وپرورش نامناسب بودن کیفیت کار مدیران مدارس است. واقعیت‌ها نـشان می‌دهد کـه مقررات و ضوابط عملکرد مدیران آموزش در ایران کلی و مبهم است و پاسخ‌گوی نظام آموزش‌وپرورش نیست و اکثریت مدیران فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم هستند که این ناشی از عدم تبحر کافی مدیران و کمبود دانـش به‌روز و مهـارت آنان است که باعث ناکارآمدی مدارس می‌شود. چنان چه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد. به طور مثال اگر نام شرکت تجارت بامداد البرز ثبت شده در بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد، دیگر نام بامداد به تنهایی به متقاضی دیگر داده نمیشود هرچند که نام مذکور به تنهایی ثبت نشده باشد.

پنجاه برابر مالیات متوسط سالانه یا هفتاد برابر بیمه تأمین اجتماعی قطعی یا علی الحساب پرداخت شده. پنج مناقصه گر در کارهای پیمانکاری در صورت استفاده از فهرست بهای پایه منتشر شده توسط سازمان. انجام مقدمات لازم برای اجرای تعهدات موضوع مناقصه، مانند تهیه و تصویب مطالعات، نقشه ها، فهرست مقادیر و نظایر آنها. اين استاندارد برای حسابرسی صورتهای مالی كه دوره مالی آن از اول فروردين 1386 و پس از آن شروع می‌شود، لازم ‌الاجراست. اين كه آيا مستندات انتخاب شده براي بررسي، كار انجام شده در ارتباط با قضاوتهاي عمده را منعكس و نتايج به دست آمده را پشتيباني مي‌كند يا خير. انجام مشورت مناسب درمورد موضوعات حاوي اختلاف نظر يا ساير‌موضوعات پيچيده يا بحث انگيز و نتايج به دست ‌آمده از اين‌ مشورتها.

ثبت برند

ب‌ ـ قرارداد با برنده‌ اول‌ در مهلت‌ پيش‌بيني‌ شده‌ در اسناد، منعقد خواهد شد. چنانچه‌ برنده‌ اول‌ از انعقاد قرارداد امتناع‌ نمايد و يا ضمانت‌ انجام‌ تعهدات‌ را ارائه‌ ننمايد، تضمين‌ مناقصه‌ وي‌ ضبط‌ و قرارداد با برنده‌ دوم‌ منعقد مي‌گردد. درصورت‌ امتناع‌ نفر دوم‌، تضمين‌ وي‌ نيز ضبط‌ و مناقصه‌ تجديد خواهد شد. ب‌ ـ توضيـحات‌ و پـاسـخ‌ بـه‌ پرسش‌هاي‌ مناقصه‌گران‌ و همچنين‌ درصورت‌ تشكيل ‌« جلسه‌ توضيح‌ اسناد»، رونوشت‌ صورتجلسه‌ آن‌ مطابق‌ ماده‌ اين‌ قانون‌ به‌ طوريكسان‌ براي‌ همه‌ شركت‌كنندگان‌ مناقصه‌گر ارسال‌ خواهد شد. كنندگان‌ در مناقصه‌، اسناد مناقصه‌ و پيشنهادهاي‌ خود را بايد در پاكت‌هاي‌ جداگانه‌ لاك‌ و مهر شده‌ شامل‌ تضمين‌ (پاكت‌ الف‌)، پيشنهاد فني‌ بازرگاني‌(پاكت‌ ب‌) و پيشنهاد قيمت‌ (پاكت‌ ج‌) بگذارند و همه‌ پاكت‌ها را در لفاف‌ مناسب‌ و لاك‌ و مهر شده‌ قرار دهند.

  • این هزینه ها با در نظر گرفتن ثبت برند برای شخص حقیقی و یا ثبت برند برای شخص حقوقی متفاوت می باشد.
  • درصورت لزوم، مدير مسئول كار به اعضاي گروه حسابرسي اطلاع مي‌دهد كه آنها مي‌توانند موضوعات مورد اختلاف نظر را به گونه‌اي مناسب و بدون ‌نگراني از پيآمد آن به ‌اطلاع مدير مسئول كار يا ساير افراد درون مؤسسه برسانند.
  • نگرانی عمده در این زمینه چگونگی تعیین مبلغ حق‌الزحمه حسابرسی و امکان کاهش عمده آن توسط حسابرس به منظور تصاحب قرارداد حسابرسی و افزایش آن در سنوات آینده بوده و از این پدیده به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر نقض استقلال حسابرس و در نتیجه، کیفیت حسابرسی یاد می‌شود (عزیزخانی و آقابیگی، 1392).
  • اين امر سبب می‌شود كه موضوعات عمده، در حد رضايت مدير مسئول كار و پيش از صدور گزارش حل و فصل گردد.

علامت مشهور (ثبت برند) در کلیه کشورهای عضو اتحادیه مورد حمایت قرار می گیرند. اعضای اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه از لحاظ حقوق مالکیت صنعتی از همان مزایای استفاده می کنند که اتباع آن کشور دارا می باشند به شرط آنکه شرایط و تشریفاتی را که برای اتباع کشور در نظر گرفته شده است رعایت نمایند. 4- نوع مال التجاره و یا محصول و طبقات محصولی که علامت (ثبت برند) برای تشخیص آن بکار می رود.

این جواز از سمت اداره صنعت و معدن ارایه می شود و معاف از مالیات است و مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن بسیار آسان است و تنها به مدارک شناسایی شما نیاز دارد. پس از اخذ این مجوز شما می توانید نسبت به ثبت برند خود اقدام نمایید. با گذر زمان نامهای دامنه به علامت شناسائی هویت کسب و کارها تبدیل شده اند و بدین ترتیب با علائم تجاری تعارض پیدا کرده اند. اغلب، قوانین ملی یا دادگاهها ثبت علامت ثبت برند تجاری متعلق به شرکت یا شخص ثالث بعنوان نام دامنه را نقض حقوق علائم تجاری تلقی می کنند که عموما” سرقت اینترنتی نامیده می شود. اگر چنین موردی روی دهد، کسب و کار شما نه تنها مجبور خواهد شد نام دامنه را باطل یا منتقل کند بلکه ممکن است مجبور شود خسارت یا جریمه ای سنگین بپردازد. بنابراین، انتخاب نام دامنه که علامت تجاری شرکت دیگری نباشد و بویژه علامت تجاری مشهور نباشد موضوعی بسیار مهم است.

انواع برند

در صورت وجود عناصر تصويري در علامت، رعايت طبقه‌بندي مربوط الزامي و به عهده مرجع ثبت است. متقاضي بايد اظهارنامه ثبت علامت را به صورت حضوري يا با پست سفارشي و يا در چارچوب ماده 167 اين آيين‌نامه به مرجع ثبت تسليم نمايد. تبصره- در صورتي كه اسناد ضميمه اظهارنامه و ساير اسناد مربوط به زبان ديگري غير از فارسي باشد، ارائه اصل مدارك مورد نياز همراه با ترجمه عادي كامل آن الزامي است. مرجع ثبت در صورت لزوم مي‌تواند در جريان بررسي اظهارنامه، ترجمه رسمي مدارك مذكور را مطالبه كند. در اظهارنامه ثبت علامت جمعي‌، ضمن اشاره به جمعي بودن علامت‌، نسخه‌اي از ضوابط و شرايط استفاده از آن نيز ضميمه مي‌شود. مالك علامت جمعي ثبت شده‌، بايد اداره مالكيت صنعتي را از هرگونه تغيير در ضوابط و شرايط مذكور در صدر اين ماده مطلع كند.

علاوه بر هزینه های واریزی برای ثبت برند چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور نیز هزینه دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن محاسبه می شود. متقاضي بايد ظرف مدت 30 روز پس از اعلام كتبي مرجع ثبت مبني بر تأييد نهايي علامت، نسبت به پرداخت هزينه‌هاي ثبت علامت و انتشار آگهي موضوع ماده 129 اين آيين‌نامه اقدام نمايد. در صورت عدم پرداخت هزينه‌ها در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه كان لم يكن تلقي مي‌گردد. در صورت رد اظهارنامه ثبت علامت به استناد بندهاي (الف) و (ب) ماده 30 و ماده 32 قانون، مرجع ثبت ملزم است دلايل رد را كتباً به متقاضي ابلاغ نمايد. متقاضي مي‌تواند تا قبل از انتشار آگهي موضوع ماده 120 اين آيين‌نامه ضمن درخواست كتبي از مرجع ثبت نسبت به اصلاح نشاني، تغيير نماينده قانوني و كاهش كالاها و خدمات موضوع علامت اقدام نمايد. اعمال اين اصلاح منوط به پرداخت هزينه مقرر در جدول هزينه‌ها خواهد بود.