ورشکستگی در حقوق تجارت بین الملل

اما اگر هزینه پرداخت دستمزد به وکیل برای شما بالاست و یا بنا به هر دلیلی دسترسی به وکیل خود ندارید ما به شما کمک می کنیم تا خودتان به تنهایی دادخواست مطالبه خسارت را تنظیم نمایید. معمولاً دادستان در مواردی این کار را میکند که حجم بدهی و تعداد طلبکاران بسیار زیاد باشد. تاجر باید در هنگام ارائه صورتحساب های خود به دادگاه تمامی آنها را تاریخ بزند و امضاء کند. در هیچ یک از قوانین مربوطه به نوع دعوای ورشکستگی که مالی یا غیر مالی است اشاره نشده و بنابراین رویه ی قضایی ورشکستگی مبتنی بر دعوای غیر مالی بوده و بنابراین هزینه های آن معادل دعاوی غیر مالی محسوب می شود.

  • الف) انحلال شرکت بستگی به آن دارد که یک نفر از شرکا تقاضای رسمی انحلال آن هم از دادگاه بنماید.
  • مجازات آن نیز عبارتست از غیر از محرومیت‌های ورشکستگی عادی، به مجازات ۱ تا ۵ سال حبس تعزیری ممکن است محکوم شود و در صورتی که مجازات حبس وی بیش از ۳ سال حبس باشد از حقوق اجتماعی نیز محروم می‌شود.
  • در این صورت میتوان تاجر را از حقوق قانونی برای تجارت تا سال ها و حتی تا پایان عمر محروم نمود.
  • در غیر این صورت ، تاریخ صدور حکم ورشکستگی، تاریخ توقف تاجر محسوب می گردد.
  • پس از آن، شرکت از سوابق اداره مالیات نیز حذف می شود و شماره مالیات و مالیات بر ارزش افزوده شرکت دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • تاجر مبالغ زیادی از سرمایه خود را صرف معاملاتی کند که در عرف تجارتی موهوم بوده و یا سودآوری معاملات مذکور منوط به اتفاق محض باشد.

ملاحظه می شود ماده 1 مذکور با مقررات کشورهای فوق در مورد رسیدگی به دعاوی ورشکستگی هماهنگی دارد و مالا قانون حاکم مقر دادگاه با قانون حاکم در کشورهای یاد شده منطبق است و مساله تعارض قوانین مطرح نمی شود. 2ـ در حقوق فرانسه ـ ماده 1 قانون 565ـ13 ژوئیه 1967 با اصلاحات بعدی با توجه به مواد 96 و 104 همان قانون، ورشکستگی را علاوه بر تجار، به شرکتهای غیر تجارتی نیز که موضوع آنها جنبه اقتصادی دارد (به استثناء استانداری ـ شهرداری ـ بخشداری و سایر موسسات عمومی) تسری داده است. در حقوق ایران برای رفع مشکلات ناشی از ورشکستگی بین الملل تجارتی نصوص قابل توجهی وجود ندارد و رویه قضائی نیز بر مبنای اصول کلی حقوق بین الملل خصوصی در مقام حل مشکلات مزبور بر نیامده است.

خاتمه ورشکستگی

در یکی از قوانینی تجارت عنوان شده است که در صورت اینکه شرکت تضامنی به یکی از شرکتهای سهام عام یا خاص تبدیل شود باید این تبدیل در زمان حیات شرکت تضامنی صورت گیرد. در بعضی از کشورها بعد از اینکه شرکت تضامنی انحلال یافت می تواند در زمان تصفیه شدن با شرکت دیگر ادغام گردد. ممکن است تشکیل و مراحل ثبت شرکت در مدت زمان معینی تشکیل شده باشد و مدت آن به پایان رسیده باشد. هنگامی که ثبت شرکت در جهت موضوع فعالیتی تشکیل گردید ولی در انجام آن فعالیت ناتوان باشد. در برخی از مواقع دلایل منحصر به شریک و یا اعضای شرکت باشد در نتیجه دادگاه می تواند به تقاضای دیگر اعضای شرکت به جای انحلال حکم به اخراج نمودن شرکا دستور دهد. برای رفع این مشکل در ماده پیشنهادی عدم توانائی پرداخت جایگزین توقف از ادای دین گردیده است.

مدارک مورد نیاز برای اعلام ورشکستگی

کارت بازرگانی یکی از معتبرترین مدارک قانونی برای انجام امور تجاری است، هر چند تجار و بازرگانان به خوبی می‌دانند کارت بازرگانی چیست؛ اما برای یادآوری و افزایش اطلاعات به طور مفصل درباره این که کارت بازرگانی چیست، چه مزایای… مدیران باید صورتحساب دارایی هایی که برای رسیدگی به دادگاه ارائه می دهند، دارای امضای مدیران و تاریخ داشته باشند. اعاده اعتبار تجاری اشخاص ذیل، منوط به آن است که آن ها ابتدا از حیث جزایی، اعاده حیثیت کنند. حداکثر خسارت تاخیر تادیه دوازده سال در سال تعیین شده است و از لحاظ مدت، محدودیتی در بین نیست. ۲) معاملاتی که شخص در دوره ی توقف کرده باشد، باطل شناخته می شود و وجهه و اعتبار قانونی ندارد. در برخی از موارد نیز ممکن است تاجر برای آن که از دیون خود فرار کند و تعهداتش را انجام ندهد، دارایی هایش را مخفی کند و یا به افراد دیگر منتقل کند و به علاوه اسناد مالی را نابود می کند تا امکان دسترسی دولت به آن وجود نداشته باشد و سپس اعلام ورشکستگی می کند.

نمونه حکم ورشکستگی

برابر ماده مذکور در صورتی که هر تاجر یا شرکت تجارتی نتواند دیون خود را درموعد مقرر پرداخت نماید ورشکسته محسوب می شود و قانونگذار ورشکستگی را به غیر تاجر و حتی شرکت غیر تجارتی توسعه نداده است. دراین ماده اصل صحت معاملات تاجر قبل از توقف به لحاظ ثبات معاملات مورد توجه بود و فقط تحت شرایط مندرج در ماده قابل فسخ می باشد درعین حال به طرف معامله امکان داده می شود که قبل از صدور حکم فسخ معامله از دادگاه تفاوت قیمت را پرداخت نموده و از فسخ معامله جلوگیری نماید. براساس ماده 427 تا ماده 432 قانون تجارت، در حکمی که به موجب آن ورشکستگی تاجر اعلان می‌شود، محکمه یک نفر را به سمت عضو ناظر معین خواهد کرد.

تاجر در این دوران می تواند هبه یا وصیت یا بخششی به خویش را قبول یا رد نماید اما چنانچه قبول نماید اموالی که به مالکیت وی در می آیند در لیست اموال وی قرار می گیرند و مدیر تصفیه وظیفه اداره آنها را برعهده می گیرد. اگر نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تجاری و یا وکیل شرکت، مشاوره حقوقی آنلاین،تلفنی و یا مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری دارید، حتما با گروه وکلای وکیل پرس تماس بگیرید. مورد بعدی، انقضای مدت اعتبار شرکت است مگر مجمع عمومی فوق‌العاده، آن را تمدید کرده باشد (بند ۲ ماده ۱۹۹). البته باید گفت که انحلال شرکت به سبب انقضای مدت به ندرت پیش می‌‌‌آید. به این دلیل که در اساسنامه‌‌‌ها مدت شرکت به صورت نامحدود قید می‌‌‌شود و این قید نیز در حقوق ما بدون اشکال است.

گروه وکلای پارسا مجموعه ای متشکل از وکلای پایه یک دادگستری مجرب و مسئول و تحصیل کرده در برترین دانشگاهای کشور است، که بیش از ده سال در زمینه های مختلف حقوقی فعالیت موفق داشته اند. و مطالبات آنها و همچنین اسنادی که بابت طلب هایشان تنظیم شده است با تعیین خط خوردگی ها و خراشیدگی و فاصله های بین سطرها در صورت جلسه ای قید می شود و پس از آن قابل تغییر نمی باشد. تا نسبت به میزان تعیین مطالباتشان اعتراض نمایند و همین حق نیز برای کسی که ورشکسته است محفوظ می باشد. اگر شرکتی که ورشکسته شده است تضامنی یا مختلط یا سهامی باشد، محل اقامت شرکا نیز باید در پرونده ثبت شود.

بله هم خود تاجر می تواند اعتراض نماید هم سایر طلبکاران البته طلبکاری که طلب او تشخیص یا طلب او جزو صورت حساب دارایی منظور شده است. از تاریخ اعلام توقف، به بدهی های شما خسارت تاخیر تعلق ثبت شرکت نمی گیرد در خصوص سوال دوم قرارداد بین شما و بانک باید بررسی گردد. یکی دیگر از انواع ورشکستگی، ورشکستگی به تقصیر است که خود به دو نوع ورشکستگی به تقصیر اجباری و اختیاری تقسیم می شود.

به عبارت دیگر در این مواقع، اداره کلیه امور مالی تاجراعم از منقول و غیر منقول، چه از پیش در دارایی تاجر باشد و چه پس از صدور حکم ورشکستگی به اموال تاجر اضافه گردد، بر عهده مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه قرار می گیرد. به محض صدور حکم ورشکستگی تاجر ورشکسته از تصرف در کلیه اموال و حقوق مالی خویش محروم می گردد و چنانچه معاملاتی نماید ، معاملات مزبور باطل است. ورشکستگی باید به موجب حکم دادگاه اعلام شود و تا زمانی که دادگاه حکم ورشکستگی را صادر نکرده، ورشکستگی تاجر ثابت نمی‌شود. دادگاه عمومی محل اقامت تاجر صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد. اعلام ورشکستگی بر حسب تقاضای یک یا چند نفر از طلبکاران یا به تقاضای دادستان یا حتی اظهار خود تاجر صورت می‌گیرد.

چنانکه تصمیمات مدیر تصفیه در خصوص تشخیص مطالبات طلبکاران پس از انجام تشریفات قانونی از طرف هر طلبکار و تاجر ورشکسته قابل اعتراض است (مستفاد از مواد ٤٣٠ و ٤٣١ و ٤٦٤ ق.ت.). وقتی مجمع طلبکاران با توجه به اکثریت عددی (نصف به علاوه یک طلبکاران) و اکثریت مبلغی (دارندگان سه چهارم از مطالبات) تشکیل گردید. موضوع قراردد ارفاقی که هدف آن کمک و همراهیو ارفاق به ورشکسته می باشد بین تاجر تغییرات شرکت ورشکسته و طلبکاران وی با شرایط پیش بینی شده در قانون منعقد می گردد. در جلسه مزبور مدیر تصفیه گزارش خود را ارائه می دهد و سپس تاجر ورشکسته نظریاتی در مورد دیون و ادامه کار تجارتی خود و امکانات پرداخت قروض خود به اطلاع حضار می رساند. در صورتی که اکثریت لازم در خصوص انعقاد قرارداد ارفاقی حاصل شد عمل ورشکستگی درهمین جا خاتمه پیدا نموده و تاجر به کار تجارتی خود ادامه می دهد.

ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد. 1- صورت کلیه اموال منقول و غیرمنقول با اسناد و مدارک مربوطه و قید تعداد و مقدار و بهاء آن ها . ( امور حسبه و کلیه اختیاراتی که در سایر قوانین به عهده دادستان عمومی بوده به جز اختیاراتی که به موجب این قانون به روسای محاکم تفویض شده است به رئیس دادگستری شهرستان و استان محل می شود ). طراحی و ثبت برند و علامت تجاری شما از صفر تا صد تا مرحله دریافت سند رسمی بصورت انحصاری و استعلام کاملا رایگان نام مورد نظر شما. مشاورین آگاه ثبت پس از عقد قرارداد تا زمان ثبت شرکت و چاپ در روزنامه رسمی پیگیر پرونده و پاسخگوی شما خواهند بود. 3) نمایندگان و کارمندان تجارتخانه چون به حساب خود عمل تجاری انجام نمی دهند تاجر شناخته نشده و مشمول مقررات ورشکستگی نمی شوند.

در واقع زمانی که شخص یا شرکت نتواند بدهی های خود را پرداخت کند یا به بیانی دیگر دارایی های او از مبلغ بدهی هایش کمتر است، می توان گفت که ورشکسته شده است. البته گاهی ممکن است که دارایی هایش بیشتر باشد ولی به دلیل در رهن بودن یا در گردش بودن آنها، نتواند از آن دارایی ها بابت پرداخت بدهی هایش استفاده کند، به چنین وضعیتی ورشکستگی می گویند و چنانچه این وضعیت بیشتر از سه روز طی شود مدیران وظیفه دارند که با رعایت قوانین اعلام ثبت برند تجاری ورشکستگی کنند. اعاده اعتبار حقیقی و واقعی منوط به پرداخت کلیه دیون به همراه متفرعات و هزینه‌های متعلقه از طرف تاجر ورشکسته می‌باشد. در این صورت چنانچه تاجر ورشکسته شود، پرداخت سند تجاری مزبور نسبت به تاجر حال می گردد و بایستی آن را پرداخت نماید. ب)) اظهارنامه موضوع ماده (۱۱۶) ق.م.م، که از تکالیف مدیران تصفیه می‌باشد و بایستی ظرف شش ماه از تاریخ انحلال به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق نیز پرداخت گردد.

به دلیل تاجر بودن شرکت‌ها، احکامی که بر تجار حاکم است بر شرکت‌های تجاری نیز حاکم می‌شود. یکی از مسائل حاکم بر شرکت‌های تجاری به دلیل تاجر بودن، مسائل مربوط به ورشکستگي شرکت‌های تجاری است. اگر تاجر، با هدف سوء استفاده به‌عمد خود را ورشکسته کند، ورشکستگی به تقلب رخ‌داده که فرد ورشکسته نیز مجرم شناخته می‌‍شود. طلبکاران با ورشکستگان صلح می‌کنند تا به حداقل مطالبات خود مثلاً پرداخت 50 درصد بدهی توسط ورشکسته دست یابند. به توضیح ورشکستگي چیست؟ انواع ورشکستگی از جمله ورشکستگی به تقصیر و مجازات مرتبط با هر یک می‌پردازیم. در پایان به پرسش‌ و‌ پاسخ‌های مهم در زمینه ورشکستگي می‌پردازیم.

ورشکستگی در اصطلاح حقوق تجارت، حالت تاجری است که از پرداخت دیون خود متوقف شود؛ یعنی نتواند تعهدات تجاری خود را عملی کند. مطابق ماده 415 قانون تجارت، با اظهار خود تاجر یا توسط اعلام طلبکاران وی و یا توسط دادستان (مدعی‌العموم) ورشکستگی به دادگاه اعلام می‌شود. باید توجه داشت که ورشکستگی مخصوص تجار می‌باشد خواه حقیقی یا حقوقی باشند. افرادی مثل اشخاص صغیر یا محجور که از نظر قانون برای انجام فعالیت تجاری اهلیت ندارند نمی‌توانند اعلام ورشکستگی نمایند.