محدودیت در واگذاری سهم الشرکه

سهام جزو حقوق مالی به حساب میاد و حکم مال منقول داره که هم به صورت قهری و هم اختیاری و قراردادی قابل نقل و انتقال است. صلاحیت انتقال سهام با توجه به اساسنامه شرکت هم با مجمع عمومی عادی یا فوق العاده است ، هم با هیئت مدیره. قانون تجارت در مورد شرکت با مسئولیت محدود فقط در مقام بیان اسباب انحلال در بند ” د ” ماده 114 فوت یکی از شرکا را در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد موجب انحلال شرکت دانسته است. بنابراین در صورت سکوت اساسنامه فوت شریک تاثیری در حیات شرکت و نحوه اداره شرکت ندارد.

  • 4) قرارهائي كه قرارداد ارفاقي را موقتاً موقوف يا قبول موقتي مطالبات متنازع‌فيه را مقرر ميدارد.
  • چهار شریک ۲۵ هزار تومان و یک شریک ۲۰هزار تومان آورده دارند.
  • 19 – تعيين آغاز و پايان سال مالي شركت و موعد تنظيم ترازنامه و حساب سود و زيان و تسليم آن به بازرسان و به مجمع عمومي سالانه.
  • 12 – ذكر شماره و مشخصات حساب بانكي كه مبلغ نقدي سهام مورد تعهد بايد به آنحساب پرداخت شود و تعيين مهلتي كه طي آن اشخاص‌ذيعلاقه ميتوانند براي پذيره‌نويسي و پرداخت مبلغ نقدي ببانك مراجعه كنند.
  • ‌سرقت – خيانت در امانت – كلاهبرداري – جنحه‌هائي كه بموجب قانون در حكم خيانت در امانت يا كلاهبرداري شناخته شده است – اختلاس – ‌تدليس – تصرف غير قانوني در اموال عمومي.

سهامداران شرکت زرین معدن آسیا (سهامی عام) در آستانه برگزاری مجمع عادی سالیانه نوبت دوم این شرکت نسبت به تعیین اعضای جدید هیات مدیره و انتخاب مدیران کارآمد مطابق با ماده 102 و 103 قانون اصلاحی قانون تجارت از سوی یکی از سهامداران عمده فراخوانده شدند. ثبت برند تجاری در صورتیکه هدف شخصی که حکم به نفع او صادر شده برای انتقال سهام بعد از انحلال دست یابی به اموالی است که به سهامدار بعد یا درحین تصفیه منتقل میشه، باشه. با توجه به قوانین موجود در اداره ثبت شرکتها نقل و انتقل سهام بعد از انحلال با ابهاماتی مواجه است.

شرکت با مسئولیت محدود در قانون تجارت دارای چه خصوصیاتی می باشد ؟

از همین رو این قالب برای تشکیل شرکتی با تعداد قابل توجهی از شرکاء مناسب است. در شرکت با مسئولیت محدود،حداقل سرمایه یک میلیون ریال می باشد. اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد، تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکا به عمل خواهد آمد. در قانون تجارت مصوب اردیبهشت 1311 و مقررات اساسنامه خود خواهند بود. شد و از لحاظ مقررات انحلال مشمول قانون تجارت مصوب اردیبهشت 1311 خواهند‌بود. تماماً تأدیه نشود شرکت نمی‌تواند به شرکت سهامی عام‌تبدیل گردد.

ماده 102 قانون تجارت

به عقیده دکتر اسکینی، صنعت نمی تواند به عنوان آورده در شرکت بامسئولیت محدود پذیرفته شود مگر در شرکت های خانوادگی و فعالیت صنعتگران و امثال آن. هم چنین ایشان عقیده دارند، آورده های غیرنقد مانند تعهد به کار را می توان در شرکت بامسئولیت محدود پذیرفت و این آورده های غیرنقد مانند تعهد به کار را می توان در شرکت با مسئولیت محدود پذیرفت و این آورده فقط در تسلیم سود موثر می باشد و نه در حقوق طلبکاران ، زیرا طلبکاران نمی توانند کار را به عنوان آورده توقیف کنند. در شرکت بامسئولیت محدود تمام سرمایه می تواند نقد یا غیرنقد باشد.

‌د) در صورت فوت يا محجوريت يكي از شركاءِ ضامن مشروط بر اينكه انحلال شركت در اين موارد در اساسنامه تصريح شده باشد. ‌هر شرطي كه برخلاف اين ترتيب باشد در مقابل اشخاص ثالث كان‌ لم‌ يكن خواهد بود. ‌اگر موافق اساسنامه بايد سال بسال بحساب شركت رسيدگي شود فسخ در موقع ختم محاسبه ساليانه بعمل مي‌آيد. ج) در صورتي كه يكي از شركاء بدلائلي انحلال شركت را ثبت شرکت در تهران از محكمه تقاضا نمايد و محكمه آن دلائل را موجّه دانسته و حكم بانحلال بدهد. 1 – هر كس برخلاف حقيقت مدعي وقوع تعهد ابتياع سهام يا تأديه قيمت سهام شده يا وقوع تعهد و يا تأدية را كه واقعيت ندارد اعلام يا جعلياتي‌ منتشر كند كه به اين وسايل ديگري را وادار بتعهد خريد سهام يا تأديه قيمت سهام نمايد اعم از اينكه عمليات مذكور مؤثر شده يا نشده باشد.

اولین اثر انتقال سهم الشرکه ایجاد حق مالکیت برای منتقل الیه نسبت به سهم الشرکه انتقال دهنده یا متوفی است. مع ذلک کسی که سهم الشرکه به او منتقل می شود، همان اندازه حق دارد که شریک انتقال دهنده یا متوفی داشته است. به همین دلیل، هرگاه شریک انتقال دهنده یا متوفی دارای حق معیوبی بوده باشد، عیب حق او به منتقل الیه نیز منتقل می شود.

تغییر روش سهام عدالت

ج – مركز اصلي شركت و در صورتيكه شركت شعبي داشته باشد نشاني شعب آن. ‌صورت مزبور بايد متضمن تقويم كليه اموال منقول و غير منقول شركت بوده بتأييد كارشناس رسمي وزارت دادگستري رسيده باشد. 2 – در صورتيكه ثبت تغییرات شركت براي مدت معين تشكيل گرديده و آنمدت منقضي شده باشد مگر اينكه مدت قبل از انقضاء تمديد شده باشد. 1 – وقتيكه شركت موضوعي را كه براي آن تشكيل شده است انجام داده يا انجام آن غير ممكن شده باشد.

1 – اساسنامه‌اي كه براي شركت سهامي عام تنظيم شده و بتصويب مجمع عمومي فوق‌العاده رسيده است. 2 – در صورتيكه برخلاف ماده 213 به انتقال دارائي شركت مبادرت كنند يا بدون رعايت حقوق بستانكاران و موضوع كردن قروضي كه هنوز‌موعد تأديه آن نرسيده دارائي شركت را بين صاحبان سهام تقسيم نمايند. 6 – در صورتيكه پس از اعلام ختم تصفيه وجوهي را كه باقيمانده است در حساب مخصوصي در يكي از بانكهاي ايراني توديع ننمايند و‌صورت اسامي بستانكاران و صاحبان سهامي را كه حقوق خود را استيفاء نكرده‌اند بآن بانك تسليم نكرده مراتب را طي آگهي ختم تصفيه باطلاع‌ اشخاص ذينفع نرسانند.

‌شركاء سهامي كساني هستند كه سرمايه آنها بصورت سهام يا قطعات سهام متساوي‌القيمه در آمده و مسئوليت آنها تا ميزان همان سرماية است كه در ‌شركت دارند. ‌هر گاه وجهي برخلاف حكم فوق تأديه گرديد شريك با مسئوليت محدود تا معادل وجه دريافتي مسئول تعهدات شركت است مگر در مورديكه با ‌حسن نيت و باعتبار بيلان مرتبي وجهي گرفته باشد. ب) در صورت تصميم عدة از شركاء كه سهم‌ الشركه آنها بيش از نصف سرمايه شركت باشد.

مشاهده کلیه قوانین مرتبط با برچسب ” ماده 102 قانون تجارت “

ماده 107- هر یک از شرکاء به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود مگر این که اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد. با این وجود تغییر تابعیت شرکت با مسئولیت محدود فقط با اتفاق آرا به موجب ماده a hundred and ten ق.ت امکان پذیر است. افزون بر آن به موجب ماده ninety seven نیز در شرکت نامه باید صراحتاً قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است و هر شرکت که برخلاف این ماده تشکیل شود باطل و از درجه اعتبار ساقط است. محاورات مزبور، راجع به موردی است که شریک به انتقال تمام سهم الشرکه خود مبادرت نماید.

2 – هركس با خدعه و نيرنگ خود را دارنده سهم يا قطعات سهم معرفي كند و يا باينطريق در اخذ رأي در مجمع عمومي صاحبان سهام شركت‌نمايد اعم از آنكه اينكار را شخصاً يا توسط ديگري انجام دهد. 1 – صورت جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده كه افزايش سرمايه را تصويب نموده يا اجازه آنرا به هيئت مديره داده است و در صورت اخير‌صورت جلسه هيئت مديره كه افزايش سرمايه را مورد تصويب قرار داده است. با لحاظ نمودن اين امر كه در امور حقوقي امكان تفسير موسع مواد قانوني وجود دارد و از مفهوم مخالف ماده 103 قانون تجارت اين موضوع احراز نمي گردد كه اگر انتقال به موجب سند رسمي نبود موافقت با انتقال باطل بوده و يا عدم امكان الزام به ايفاي تعهد قراردادي مبني بر تنظيم سند رسمي وجود ندارد. اينجانب اما با نظر دكتر اسكيني مخالفم، زيرا در حقوق اسلامي سند در مقام اثبات حق است نه موجد حق و فقط كاشف از وقوع عمل حقوقي در عالم خارج مي باشد.و موجد حق بودن تنها در اسناد تجاري از قبيل برات و سفته و چك در برابر دارنده با حسن نيت مي باشد. با توجه به اينكه در پرونده مورد نظر موافقت با انتقال توسط دارندگان eighty % از one hundred pc سهام شركت حاصل گرديده و اكثريت مورد نظر با اين موضوع در زمان انعقاد صورت جلسه موافق بوده اند و با توجه به تعداد شركا تشريفاتي در خصوص اتخاذ تصميم نياز نبوده خواسته الزام به تنظيم سند رسمي انتقال فاقد اشكال مي باشد.

برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، دو شرط در نظر گرفته شده است. تشریفات نخست به موجب ماده 102 قانون تجارت(سهم الشرکه شرکا نمی تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با اسم یا بی اسم و غیره درآید. در تبصره 2 ماده 143 قانون مالیات های مستقیم بیان شده، از هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکت ها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد ارزش اسمی آن ها وصول می شه. از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بردرآمد انتقال فوق الذکر مطالبه نمی شه.

ممکن است سهام سهامداران به دلایل مختلفی در برابر دیون بازداشت و متوقف شده باشد، بعد از بازداشت هم شرکت منحل بشود، در این رابطه برای اجرای حکم دادگاه شخصی که حکم به نفع او صادر شده درخواست واگذاری سهام می کند، ولی بعضی از اداره های ثبت انتقال سهام بعد از انحلال را غیر قابل ثبت می دانند. طبق ماده 42 لایحه اصلاحی قانون تجارت هر شرکتی سهامی می تونه طبق اساسنامه و تا زمانیکه شرکت منحل نشده، با تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران، سهام ممتاز در نظر بگیره. امتیازات سهام ممتاز و نحوه استفاده از آن باید به وضوح تعیین بشه. هرگونه تغییر در امتیازات این سهام باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسه آنهم با موافقت دارندگان نصف بعلاوه یک سهام ممتاز.

four – شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی سهام جدید و مرجع صدور آن. مبلغی را که باید پرداخته شود تأدیه و رسید دریافت خواهند کرد. 3 – مرکز اصلی شرکت و در صورتی که شرکت شعبی داشته باشد نشانی شعب آن.