شرکت دانش بنیان ، شرایط و هزینه‌ها به همراه قوانین و مقررات مربوطه

منظور از کالا های دسته دوم به محصولاتی اطلاق میگردد که نسبت به محصولات گروه اول از از نظر دانش فنی، تخصصی و تکنولوژیکی در رسته پایین تری قراردارند ولیکن همچنان ارزش افزوده والایی داشته و در بستر فناورانه برتر قرارداشته باشد . در واقع قانون گذار برای محصولات با دانش فنی ، تخصصی کمتر امتیازات و مزایای کمتری در نظر خواهد گرفت و این دسته شامع معافیت مالیاتی نخواهند شد. شایان ذکر است،تمدید شرکت های دانش بنیان نوپا دارای اعتبار یک ساله بوده و تنها برای یک دوره یک ساله(مجموعاَ دو سال)می تواند تمدید شود.چنانچه شرکت نتواند در مدت ۲ سال پس از تایید دانش بنیان بودن،رتبه بندی خود را به پایان برساند و یا در صورت عدول از شرایط مندرج در این آیین نامه در هر زمان دانش بنیان بودن شرکت ملغی می شود. در صورت هرگونه تخلف در استفاده از تسهیلات مربوط توسط شرکت‌های تایید شده در کارگروه؛ مطابق مجازات‌های ماده 11 قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات، با آنها برخورد می‌شود. لازم به ذکر است معرفی شرکتها به صندوق نوآوری و شکوفایی؛ ضرورتا تضمینی برای دریافت تسهیلات از صندوق نیست و باید طرح های معرفی شده از سوی شرکت‌ها؛ مورد بررسی و تایید صندوق قرار بگیرد. پس از تصویب اساسنامه، اساسنامه مصوب به ضمیمه صورت جلسه مجمع عمومی موسس به همراه اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان برای ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تحویل داده می‌شود.

  • نحوه ثبت این دسته از شرکت‌های دانش بنیان بدین شکل است که ابتدا تاسیس این شرکت توسط اعضای هیات علمی و یا توسط دانشگاه پیشنهاد می‌شود و بعد از تصویب در داخل دانشگاه، از طریق سامانه ثبت شرکت دانش‌بنیان، ثبت نهایی آن انجام می‌شود.
  • همان طور که در مقاله قبل مراحل ثبت برند را توضیح دادیم ، مراحل ثبت شرکت دانش بنیان را نیز توضیح خواهیم داد.
  • قوانین این واحدهای جدید تحقیق و توسعه عمدتاً حمایتی است و طیفی از قوانین و مقررات مختلف برای تقویت امکانات در این زمینه به کار گرفته شده است.
  • تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور، اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و …
  • پس از این مرحله موسسان از طریق روزنامه‌ای که در آن اعلامیه پذیره نویسی را منتشر نمودند، از پذیره نویسان برای شرکت در مجمع عمومی موسس دعوت به عمل می‌آورند.

موسسه حقوقی سفیر صلح، از شنبه تا چهارشنبه از ساعات 10 صبح تا 9 شب و پنج‌شنبه‌ها 10 صبح تا 6 بعدارظهر، آماده پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشد. جهت دریافت مشاوره، فرم زیر را پر کرده تا کارشناسان سفیر صلح با شما تماس بگیرند. پس از این که سرمایه شرکت تعهد شد و 35 درصد آن به صورت نقد پرداخت شد، تعداد سهام هر یک از تعهدکنندگان تعیین ثبت برند تجاری و اعلام می‌شود. پس از این مرحله موسسان از طریق روزنامه‌ای که در آن اعلامیه پذیره نویسی را منتشر نمودند، از پذیره نویسان برای شرکت در مجمع عمومی موسس دعوت به عمل می‌آورند. بدون این که تقسیم سرمایه شرکت به قطعات سهم یا سهام انجام شود، شرکا در این شرکت فقط تا میزان سرمایه خود مسئول پرداخت دیون و تعهدات شرکت می باشند.

شرکت های دانش بنیان برای ثبت رسمی باید دارای ویژگیهای زیر باشند

موسسه حقوقیفکر برتر، به لحاظ اهمیت موضوع، دیری است که خدمات خود را به متقاضیان ثبت شرکت ارائه می نماید. چنانچه قصد دارید یک شرکت دانش بنیان به ثبت برسانید، در اسرع وقت با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس بگیرید و از خدمات بی نظیر ما بهره مند شوید. شرکتهای مستقر در پارک علم و فن آوری، نیز باید مورد ارزیابی ثبت تغییرات شرکت قرار بگیرند. درصورت حاضر بودن اعضای هیات علمی درشرکتها، این امر جهت ارزیابی شرکت دانش بنیان کمک بسزایی خواهد بود. مهمترین معیار جهت قرارگیری یا عدم قرارگیری شرکتی در زمره شرکتهای دانش بنیان، این است که طرح ظرفیت اجرای ایده و طرح تجاری، تکنیکی و پژوهشی یا همان قابلیت تولید و تجاری سازی را دارا باشد.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان در رابطه با تحقق اهداف علمی و همچنین اهداف اقتصادی کشور هم کارهایی را انجام می دهد. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی که شرایط مندرج در قانون را داشته باشند و به تایید کارگروه برسند، برای ارائه طرح خود و دریافت تسهیلات طبق اساسنامه، به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر علم و فناوری‌ و بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات قانونی، نقش مهمی در رشد اقتصادی جوامع دارند، در این نوشتار با فرایند ثبت این شرکت‌ها آشنا می‌شوید. اين شركت ها و موسسات تابع قانونتجارت هستند و بايد در اداره ثبت شركت ها ثبت شو ند. قانون حمايت از اين شركت ه ا و موسساتپس از تصوي ب در مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته براي اجرا به دستگا ه ه اي اجرايي كشورابلاغ گرديده است.

مزایای قانونی برای شرکت های دانش بنیان:

البته تأییدیه شرکتهای «دانش ‌بنیان نوپا»، دارای اعتبار یک ساله بوده و تنها برای یک دوره یک ساله (مجموعا دو سال) می‌تواند تمدید شود. موسسه حقوقی فکر برتر، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ثبتی،مفتخر است در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات حقوقی و ثبتی خود را به متقاضیان محترم ارائه نماید. مدیر شرکت برای ثبت شرکت باید در خصوص مورد آخر تعهد دهد و همچنین تضمین کند که سرمایه نقدی و غیرنقدی (با تعیین قیمت) شرکای ضامن به طور واقعی تسلیم شده است. مجمع عمومی موسس با حضور شرکایی که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند، قابل تشکیل است. مجمع عمومی موسس تصویب گزارش موسسان، تصویب ارزیابی‌های انجام شده در خصوص آورده های غیرنقدی، تصویب امتیازات خاص و تصویب اساسنامه را برعهده دارد. شرکت سهامی عام برای جلب سرمایه‌های خرد جهت انجام امور مهم و پر هزینه تشکیل می‌شوند، برای تحقق این هدف بدیهی است شرکت سهامی عام باید به نحوی تشکیل شود که امکان گردآوری تعداد قابل ملاحظه‌ای از شرکا فراهم شود.

2- شرکت مجری دست کم یک پروژه « مهندسی، پیمانکاری و ساخت» باشد به شرط اینکه ده درصد قیمت قرارداد پروژه ناشی از معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید باشد. به طور ساده یعنی ایده ها و دانش فنی که منجر به تولید محصول یا خدمات شود و از نوآوری و گام ابتکاری و پژوهشی برخوردار باشد. شرکتهایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، می توانند از تسهیلات معافيت مالياتي برخوردار گردند.

نتایج بررسی کارگزاران، توسط دبیر خانه برای تصمیم گیری نهایی به کمیته ی کارشناسی ذیل کارگروه، داده می شود. در صورت تایید، شرکت متقاضی برای مدت ۲ سال مشمول حمایت های مورد نظر قانون می باشد. اما باید بدانید که دانشگاه ها و واحد های پژوهشی پس از تأیید امکان تاسیس شرکت های دانش ثبت شرکت بنیان در قوانین مالی و معاملاتی خود در هیئت امنا، می توانند شروع به تشکیل شرکت های دانش بنیان کنند. هر شرکت دانش بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضای هیئت علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضای هیئت علمی پیشنهاد میشود.

به منظور ثبت شرکت دانش بنیان باید با مراجعه به سایت ، متقاضی درصورت احراز شرایط مقرر شده در آئین نامه در بخش ” مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا”، مطابق با فرآیندها در سایت ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان مورد بررسی قرار می گیرد. پیش از آنکه در مورد مراحل ثبت شرکت دانش بنیان توضیح دهیم بگذارید شما را با این نوع ثبت شرکت آشنا کنیم. به طور کلی به شرکت یا موسسه ای که از لحاظ فنی، مالی و سیستمی پارامترهای مورد نظر آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان را دارا باشد، دانش بنیان گفته می شود. ایجاد شرکت دانش بنیان، امتیازات و مزایای بسیاری در راستای گسترش تولیدات دانش بنیان و توسعه محصولات و خدمات شرکت در پی خواهد داشت. در این صفحه نحوه دانش بنیان شدن و تاسیس شرکت دانش بنیان توضیح داده شده است. شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارایه ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر مبنای آیین نامه ی مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شوند.

در اینجا لازم است برای تکمیل ثبت نام یک سری مدارک بار گذاری شود تا مراحل ثبت اینترنتی به اتمام برسد. حفظ طرح های تولیدی و مالکیت معنوی محصولات از موارد اساسی این شرکت به حساب می آید زیرا اصولا دارایی این شرکت ها قابل لمس نمی باشد. در بخش تولید، کالاهای ارایه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند. 2- برای به دست آوردن محصول، مطالعه و تحقیق علمی زیادی توسط اعضای علمی همان شرکت انجام گرفته باشد. شرکتهای دولتی ، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از 50% از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشند مشمول حمایت های این قانون نیستند .

لذا شرکت هایی که می خواهند از خدمات شرکت دانش بنیان بهره مند باشند باید نهایتا ظرف این مدت کالاها و خدمات دانش بنیانی خود را تجاری سازی و عملیاتی کنند. قانونحمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در اواخر سال ۱۳۸۹به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، از آن زمان تا انتهای دوره ی دهم ریاست جمهوری، متولی بررسی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، وزارت علوم بود. پس از آن از دوره یازدهم ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی ارزیابی و اعطای تاییدیه دانش بنیانبه شرکت های متقاضی گردید. بنابراین جای امیدواری است که در سال‌های پیش رو شاهد افزایش تاسیس شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور و در نتیجه آن افزایش اشتغال‌زایی در این بحبوحه بحران اقتصادی باشیم. اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان دارید و یا می‌خواهید شرکت خود را دانش بنیان کنید مشاوره متخصصان مستر ثبت را از دست ندهید. بسیاری از ایده‌هایی که در آن سوی مرزها موفق می‌شوند الزاما در کشور ما موفقیت‌آمیز نیست چرا که شرایط فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی و اقتصادی ما با آن‌ها یکی نیست.

شرکت‌های تعاونی از حیث موضوع و اهداف فعالیت به دو نوع تعاونی تولید و توزیع و از لحاظ چگونگی تشکیل به دو نوع تعاونی عام و خاص تقسیم می‌شود. مدیریت این شرکت ها، به علت مسئولیت بالایی که شریک ضامن در برابر دیون شرکت دارد، بر عهده شریک ضامن است. در صورتی که شرکای ضامن متعدد باشند، مدیریت شرکت بسته به قرارداد و توافق بین آنها خواهد بود. می توانند به صورت جمعی مدیریت شرکت را بپذیرند یا یکی از این شرکا با توافق تمام آنها، به عنوان مدیر شرکت انتخاب شود.شریک مسئولیت محدود در این شرکت اجازه مدیریت ندارد اما حق نظارت دارد. این شرکت ها با استفاده از این روش می توانند از شاخص های اختصاصی جهت اخذ تسهیلات و مزایا بهره ببرند. ۵)در یک سال اخیر باید نیمی از درامد شرکت از دستاوردهای علمی و پژوهشی باشد.

به شرکتی که فاقد اظهار نامه مالیاتی می باشد و هیچ سود مالی کسب نکرده است این نوع شرکت ها عمری کمتر از سه سال دارند و کارکنان ان به تعداد کم و پاره وقت کار می کنند و اعتبار ان ها یک ساله می باشد و تنها به مدت یک سال دیگر نیر قابل تمدید است. ویژگی های شرکت های دانش بنیان بر پایه ظهور همین ایده های نو و خلاق استوار است این شرکت ها با بهره گیری از دانش افراد در ایجاد ایده های خلاق و تجاری کردن ان ها تبحر دارند. حداقل دو نفر کارمند پاره وقت داشته باشد که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد. شرکت های صنعتی هم می توانند زیر مجموعه شرکت های دانش بنیان باشند، البته اگر اهدافی مشترکی داشته باشند و در همان راستا فعالیت کنند. این شرکت‌ها می‌توانند از حمایت‌های دولتی مختلفی مانند تهسیلات کوتاه ‌مدت یا بلند مدت با بهره کم یا بدون بهره،‌ معافیت مالیاتی، معافیت عوارض گمرکی و سود بازرگانی و معافیت عوارض مالیاتی برای ۱۵ سال، بهره‌مند شوند.