دلایل رد دفاتر قانونی

حساب موقت بر اساس سود و زیان سال جاری بسته شده و آخرین روز سال مالی، معیار سند بستن حساب های موقت است. حساب هایی که مربوط به مراکز هزینه تولیدی، باید به بهای تمام شده بسته شود. یعنی در شرکت تولید، قبل از آن که به صورت سیستمی، بستن حساب موقت انتخاب گردد، بایستی حساب های مرتبط با مرکز هزینه تولیدی، تعیین تکلیف شود. ماده 8- کارتها یا اوراق چاپ شده که با دست تکمیل می شوند, سیستم کارتی و اوراق چاپ شده که توسط ماشینهای حسابگر مکانیکی یا الکترونیکی تهیه می شوند برحسب مورد سیستمهای مکانیکی یا الکترونیکی نامیده می شوند.

نگهداری دفاتر قانونی و سندهای حسابداری سال مالیاتی را از حالت نرم افزاری مکانیزه و یا الکترونیکی به روش سنتی و دستی یا برعکس تغییر دهیم و قبلش اعلام نکرده باشیم رد دفاتر می شود. دفاتر قانونی ثبت شرکت مودیان باید پلمپ‌شده باشد؛ زیرا اگر به هر دلیلی دفاتر قانونی از پلمپ خارج شوند ممیزان مالیاتی به آن رسیدگی نمی‌کنند. در این حالت حتی ثبت رویدادهای مالی سازمان با شماره‌گذاری فایده‌ای ندارد.

اگر مشخص شود که بخشی از دفاتر به منظور سوء استفاده مودی، پاک شده است، دفتر رد می شود. بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی ، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نماید. در این صورت متقاضیان می بایست با ورود به سامانه وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نمایند. پس از طی مراحل ذکر شده ، وارد صفحه ی تایید صحت اطلاعات خواهید شد. مانند نام ، نام خانوادگی ، نام پدر ، تاریخ تولد و …وارد نمایید و در انتها با کلیک بر روی گزینه ی گام بعدی وارد مرحله ی بعدی شوید.

موارد رد دفاتر قانونی

هر اشتباهی منجر به خسارت های جبران ناپذیر برای مودی مالیاتی خواهد شد. رد دفاتر قانونی موجب علی الراس بوده و مودی مالیاتی را از بسیاری از بخشودگی ها و معافیت ها محروم می کنند. دفاتر قانون باید حرفه ای و درست تنظیم شود تا ضریب رد آن توسط ممیزان مالیاتی کاهش یافته و شرکت/موسسه از تسهیلاتی که به موجب قانون برای ارائه دهنده دفاتر قبول شده تخصیص یافته (مثلا ۵ درصد معافیت مالیاتی برای قبولی ۳ سال متوالی دفاتر قانونی شرکت) بهره مند شود. موارد مهم رد دفاتر قانونی در فصل پنجم آیین نامه تحریر دفاتر قانونی آمده است که ما در این مطلب برای شما آنها را ذکر خواهیم کرد. ماده 4- مودیان موضوع این آیین¬نامه مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را برای هر سال مالیاتی ( بصورت انفرادی یا مشارکت ) در موعد مقرر قانونی بصورت الکترونیکی از طریق درگاه¬های الکترونیکی سازمان تسلیم نمایند. سازمان می¬تواند در مواردی که مقتضی بداند تسلیم اظهارنامه غیر الکترونیکی را بپذیرد.

رد دفاتر قانونی

جریمه ۲۰ درصدی مالیات دهنده می گردد و در صورتیکه که دفاتر را ارائه دهند ولی دفاتر رد گردد معادل ۱۰ درصد جریمه خواهند شد. اگر مالیات بتواند ثابت کند فعالیت مالی وجود داشته که در دفتر ثبت نشده باشد. تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه قید نموده اید ارسال نماید. در این پیگیری ثبت تغییرات شرکت مرحله ، با مشخص نمودن عضو هیات مدیره، سمت اشخاص هیات مدیره ،مدت سمت محدود/نامحدود و تاریخ شروع سمت را در سیستم وارد کنید. در گام بعدی بر اساس اطلاعات وارد شده به کاربران شماره پیگیری داده می شود. پس از این مرحله وارد مرحله تکمیل ” اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده ” میشوید.

عدم ارائه دفاتر روزنامه و دفتر کل باعث جریمه ۲۰ درصدی مالیات دهنده می گردد . تغییر روش نگهداری دفاتر، اسناد حسابداری از ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی. عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی بااطلاعات موجود در سیستم ­های ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) و یا سامانه ثبت بر خط معاملات در مورداشخاصی که از سیستم­های مذکور استفاده و یا مکلف به استفاده از سامانه یاد شده می ­باشند. رد دفاتر قانونی ، مشمول جرایمی از جمله علی الراس، محرومیت از بخشودگی و معافیت های مالیاتی می شود. اگر یک یا چند رویداد مالی در دفاتر قانونی ثبت نشود و عدم ثبت، توسط ممیزان، احراز شود، موجب رد این اسناد قانونی خواهد شد.

  • عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی با اطلاعات موجود در سیستم های ماشینی ( مکانیزه- الکترونیکی)، در مورد اشخاصی که از سیستم های مذکور استفاده می نمایند.
  • 6- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی بااطلاعات موجود در سیستم­های ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) و یا سامانه ثبت برخط معاملات در مورد اشخاصی که از سیستم­های مذکور استفاده و یا مکلف به استفاده از سامانه یادشده می­باشند.”
  • اگر برخی از رویداد های مالی توسط ممیزان، احراز شود و در دفاتر ثبت نشده باشد، موجب رد خواهد بود.
  • در صورتی که صاحبان کسب و کار، دفاتر قانونی را در موعد مقرر به سازمان امورمالیاتی ارائه ندهند، جریمه ای معادل 20% مالیات را باید پرداخت کنند.
  • مودیان موظفند در اظهارنامه مالیاتی خود تعداد و نوع دفاتری که برای سال مالیاتی مورد رسیدگی پلمپ کرده اند و نیر کلیه دفاتر نانویس موجود ثبت و پلمپ شده سالهای قبل را ذکر نمایند و ممیزین مالیاتی مکلفند پس از اطمینان از اینکه دفاتر قانونی مودی منحصر به دفاتر ابرازی است اقدام به رسیدگی نمایند.

عدم ثبت خلاصه عملیات شعب یا شعباتی که مودی در نقاط مختلف دارد، موجب رد دفاتر قانونی می‌شود. باتوجه‌به ماده 14 آیین‌نامه تحریر دفاتر قانونی، ثبت خلاصه عملیات شعب در دفاتر پلمپ الزامی است. با مطالعه مقاله انواع دوایر و شعب می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. نگهداری، تنظیم و پلمپ دفاتر قانونی و زمان ارائه به اداره مالیات از اقدامات مهم شرکت‌ها پس از تأسیس است. اگر توسط بازرسان مالیاتی رد دفاتر قانونی بنا به دلایلی از جمله خارج کردن دفاتر از پلمپ، سفید گذاشتن صفحات، عدم درج رویدادهای مالی، بستانکاری حساب‌های بانکی و … انجام شود، موجب اعمال جریمه 20 درصدی از مالیات متعلقه خواهد شد.

11- ثبت دفاتر ضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ ثبت هیچگونه فعالیت مالی و پولی صورت نگرفته باشد، مجاز است. تبصره 2- در دو سال اول شروع فعالیت صاحبان مشاغل به استثناء مودیانی که بر اساس نوع فعالیت در گروه اول قرار می گیرند، انتخاب گروه و انجام تکالیف قانونی مربوط به انتخاب مودی خواهد بود. دفاتر روزنامه و کل بنام دفاتر قانونی موسسات شناخته میشن که در باب نحوه اخذ دفاتر و پلمپ انها توضیح مبسوط داده خواهد شد . شایع ترین اشتباه در ثبت دفتر روزنامه درج شماره سند در قسمت شماره دفتر روزنامه است ، که ردگیري در دفاتر کل را مشکل میکند و دوم جمع و نقل صفحات دفاتر است که باید با دقت انجام شده و با جمع کل در سیستم برابر باشد …. 11-در صورتی که مودیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده 169 ق.م.م استفاده ننمایند . 10-اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در صورتی که نسبت به اصلاح ان طبق مقررات تبصره ماده 11 این ایین نامه اقدام نشده باشد .

ارائه خدمات تخصصی حسابداری، حسابرسی و مالیاتی در استان قم

در سال 1400 هم به تبعیت از موارد قانونی سال های گذشته، یکی از ابتدایی ترین کارها پس از ثبت شرکت، انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر می باشد. این دفاتر در واقع به دلیل اینکه تمامی صفحات آن در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شود، به این نام مشهور شده اند.دفاتر پلمپ به دو صورت دفتر کل و دفتر روزنامه و در انواع 50، a hundred و 150 برگ موجود است. مودیان مذکور بایستی هر ۹۰ روز یک بار، خلاصه عملیات ثبت شده در نرم افزار های حسابداری خود را حداکثر تا ۱۰ روز پس از پایان این ۹۰ روز، به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم کنند. گزارش معاملات فصلی هم از جمله مواردی است که از طریق سامانه گزارش معاملات فصلی الکترونیکی بر اساس کد کاربری و رمز عبور مودی، به اداره دارایی اعلام می شود.

این امر باعث شده تا حسابدار های با تجربه، با دقت بسیار بیشتری نسبت به سال قبل، امور مربوط به پلمپ دفاتر قانونی خود را انجام دهند. دلیل این حساسیت برایسال پیش رو این است که به عقیده بسیاری،سازمان امور مالیاتی منتظر فرصتی برای ایجاد مشکل و کسب درآمد برای خود و دولت از طریق مالیات است. پلمپ دفاتر 1400 به دلیل عدم آگاهی از موارد قانونی در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات جدید سال 1400 برای حسابداری اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی(شرکت ها) است . در این سال که کووید 19 بر همه فعالیت های اقتصادیسایه افکنده، دولت چنان وانمود می کند که تمام توان خود را برای سهولت کسب و کارها در همه گروه های شغلی به کار گرفته است. اما از طرفی دیگر کسری بودجه و شرایط نا به سامان اقتصادیباعث ابهامات فراوانی در سال 1400 شده است.

پس از ارسال مدارک می توانند از طریق سامانه ارائه درخواست وضعیت تقاضای خود را بررسی و مشاهده نمایند . عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نا نویس. در صورتی که دفاتر ارائه شده نزد مراجع ذیربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد. قانونگذار برای دفاتر تجاری اهمیت خاصی قائل شده و این دفاتر بین تجار از سندیت برخوردار است.

قادر است نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد ومدارک اعلام نمایند. در اجرای این بند، سازمان می¬تواند به منظور بررسی انجام وظایف محوله از ظرفیت علمی و تخصصی اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی استفاده نماید. ۸- عدم ارایه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نانویس. ۱- در صورتی که دفاتر ارایه شده نزد مراجع ذی ربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد. اگر دفاتر ارائه شده از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.

برای شرکتی که دارای شعبه یا شعب گوناگون می‌باشد ضروریست که فعالیت‌ها و رویدادهای مالی خود را به صورت سالانه یا ماهانه در دفاتر قانونی موجود در شعبه خود ثبت نمایند. در صورت عدم ارائه دفاتر دیگر شعب، دفاتر شرکت نیز رد خواهند شد. ⬅اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 آیین نامه تحریر دفاتر اقدام نشده باشد. 2- مودیانی که دفاتر دستی نگهداری می¬نمایند، مکلفند برای هر سال مالیاتی فقط از دفاتری که طی سال مالیاتی قبل نزد مراجع قانونی ذی ربط ثبت شده استفاده نمایند. در مواردی که دفاتر ثبت شده مذکور در هر سال برای ثبت عملیات مالی مودیان تا پایان سال مالیاتی کفایت ننماید، مجاز به استفاده از دفاتر ثبت شده طی همان سال می¬باشند. تبصره – در اجرای مقررات تبصره ماده ۹۷ ق.م.م مفاد این فصل به مدت ۳ سال و صرفا در ادارات امور مالیاتی بصورت کامل اجرا نشده ، جاری می باشد.

حتی اگر یک یا چند برگ از دفاتر پلمپ کنده یا پاره شده باشد، آن دفتر مورد رسیدگی اداره مالیات نمی‌گیرد؛ بنابراین فقدان یک یا چند برگ دفاتر پلمپ شده موجب رد دفاتر قانونی می‌شود. سفید ماندن بیش از حد دفاتر و یا سفید ماندن تمام صفحات دفاتر نیز از دلایلی است که باعث رد دفاتر قانونی می­شود. البته سفید ماندن تنها در دو ثبت برند تجاری صورت است که رد دفاتر قانونی را به دنبال ندارد. اگر سفید بودن دفاتر به خاطر ثبت تراز افتتاحی باشد یا سفید ماندن ذیل صفحات دفاتر در آخر روز یا هفته و ماه به شرطی که اسناد شماره ردیف داشته باشند و قسمت سفید را با خط بسته شود. استفاده از یک دفتر برای ثبت رویدادهای مالی چند سال متوالی باعث رد دفاتر قانونی می گردد .