ثبت مؤسسه غیرتجاری

مؤسسه نمیتواند از دارائی،عایدات ومنافع حاصله به مقاصد ومنافع شخصی مؤسسین،اعضاء،هیئت مدیره،مسؤلین ،کارکنان،کمک دهندگان یا اقارب آنها به شکل مستقیم یا غیر مستقیم استفاده نماید. با سلام و روز خوش ؛خیر دوست عزیز،برای ثبت موسسه غیر تجاری نیازی به ارائه تقاضانامه نمی باشد. با سلام و احترام 5 نام به ترتیب اولویت درسامانه ثبت شرکتها وارد می کنید.

به این معنا که شما زمان ثبت یک موسسه مشخص می کنید که فعالیت شما تنها محدود به یک رشته است (مثلا موسیقی) و یا اینکه می توانید چند فعالیت مختلف را در کنار هم مدیریت کنید. نماینده قانونی موسسات غیر تجاری غیردولتی باید برای اخذ پروانه تأسیس به ادارات بهزیستی شهرستان محل مؤسسه مراجعه و مدارک خود را طبق مفاد آئین نامه تکمیل کرده و ارائه دهد. بهزیستی شهرستان ظرف مدت 3 روز اقدامات لازم را برای اخذ استعلام لازم ثبت تغییرات از سایر مراجع انجام می‌دهد و پس از دریافت پاسخ های لازم مدارک را ظرف مدت 7 روز به دبیرخانه کمیسیون ماده26 استانی ارسال می‌کند. پس از آن ظرف مدت 5 روز دبیرخانه کمیسیون ماده26 استانی مدارک متقاضیان را بررسی کرده و مدارک لازم را برای اعلام نظر در خصوص صلاحیت فردی اعضای مؤسسه به حراست استان ارجاع می‌دهد. یکی دیگر از موارد مورد نیاز تعیین تصدی اعضای موسسه می باشد که به همین منظور صورتجلسه هیات مدیره تنظیم می گردد.

5- به وسیله درخواست کنندگان تاسیس و راه اندازی موسسه کامل می گردد و سه رونوشت اساسنامه را به امضا می رسانند. در این مرحله باید ۵ نام به ترتیب اولویت برای موسسه خود انتخاب نمایید. کارشناس نام‌های انتخابی را بررسی می‌کند ثبت برند تجاری و در‌صورتی که هیچ یک از نام‌ها تایید نشود، باید مجددا انتخاب کنید. یک نسخه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکا الزامی است. ارائه کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی الزامی است.

به گونه ای از معیار گذاری به منظور ضمانت وضعیت و مقدار پیمان کاران و مدیران اداره های ممتاز در ارائه خدمات و دفاع از حقوق مستفیدان گرید بندی شرکت می گویند. انتخاب بازرس در موسسات غیرتجاری، اجباری نبوده و اختیاری است. برخی از موسسات هستند که هدف از تشکیل آنها، جلب منافع و تقسیم آن سود میان اعضا نیست.

ماده ۲۸- کارگروه ‏موضوع‏ ماده (۲۳) پس‏ از دریافت مدارک موضوع ماده (۲۷) نسبت ‏به بررسی درخواست اقدام و ضمن احراز غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی بودن درخواست‏دهنده و عدم مغایرت فعالیت‌ اعلام‏شده با قوانین و مقررات ایران تصمیم‏گیری می‏کند. ماده ۱۵- پس از صدور اجازه تاسیس تشکل، هیئت موسس آن باید ظرف یک ماه مطابق اساسنامه خود نسبت به استقرار ارکان تشکل اقدام و اساسنامه و صورتجلسه مربوط به استقرار ارکان را تنظیم و برای تایید به دبیرخانه شورای ذی‏ربط ارائه کند. در شرایط انحلال موسسه حضور و امضای تمامی اعضای هیات مدیره ضروری است. ثبت موسسه می‌تواند تحت عناوینی مانند انجمن، کانون، بنگاه و امثال آن صورت گیرد، اما استفاده از عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد، ممنوع است.

رئیس هیات مدیره باید فرم مقررات عمومی را امضاء نماید. قبل از دریافت پروانه باید صلاحیت هیات مدیره و مدیر عامل محرز شود. در ایران موسسه های خیریه مسئولیت های مختلفی دارند از جمله ارائه خدمات مختلف به خانواده های بی بضاعت، زنان بی سرپرست، کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست و بسیاری اقشار آسیب پذیر دیگر. فرم مقررات عمومی موسسه باید توسط رئیس هیات مدیره امضا شود.

هزینه ثبت موسسه از طریق «پنجره واحد فیزیکی کسب و کار»تهران

اعضای برای یک دوره دو ساله از طرف ادارات ذیربط معرفی و بیش از یک دوره تمدید شده نمیتواند. بمنظور حل اختلافات ناشی از تطبیق احکام این قانون بین موسسات و ادارات دولتی و اتخاذ تصامیم در زمینه کمیسیون حل اختلافات ایجاد میگردد. در صورتیکه موسسه از جانب کمیسیون عالی ارزیابی در مغایرت با منافع عامه ، نقض احکام این قانون نافذه تثبیت گردد.

مراحل ثبت موسسه خیریه

(۱)-مؤسسات میتو انندبه منظور تو سعه،بهبودوتحقق فعالیت هاواکمال کا رپروژه ،تشکیل کاری(چتر)رامطابق احکام این قانون ایجاد نمایند.این تشکیل بعد از منظوری کمیسیون عالی ارزیابی مداراعتبار میباشد. (۲)مؤسسه مکلف است درتمام فعالیت های خود حسابدهی وشفافیت را بهبود بخشیده ودر تأدیۀ مزد کارکنان،کرایۀ دفاتر ومنازل وسایرمصارف اداری ولوژستیکی،معقولیت را به منظور جلب اعتماد عمومی مد نظربگیرد. وزارت اقتصاد مرجع ثبت ،نظارت،بررسی وانسجام فعالیت های مؤسسات درافغانستان میباشد. (۱) این قانون به منظور تنظیم فعالیت های مؤسسات غیردولتی داخلی وخارجی در کشور وضع گردیده است.

در صورتیکه موسسه در خلال مدت (سی) روز از تاریخ ابلاغ به رفع آن موفق نگردد.موسسه بعد از تائید کمیسیون عالی ارزیابی منحل میگردد. در صورتیکه مطابق حکم مندرج فقره ماده چهل هفتم این قانون در خلال مدت ششماه به ثبت مجدد اقدام ننماید. موسسه مکلف است بعد از اکمال پروژه طبیق قرار داد عقد شده از صورت تسلیمی پروژه واسناد مربوطه به ادارات سکتوری ذیربط و وزارت اقتصاد کتباً اطلاع دهد. وزارت اقتصاد مکلف است نقل مختصر گزارش سالانه موسسات خارجی را بعد از تحلیل و ارزیابی بوزارت امور خارجه ارسال نماید. وزارت اقتصاد مکلف است در ظرف نود روز از تاریخ دریافت گزارش ششماهه موسسه آنرا تحلیل و ارزیابی نموده از نتیجه به موسسه مربوط اطلاع دهد.

تغییر آدرس شرکت در کرج

در انتها همانگونه که اشاره شد پس از دریافت موافقت اصولی و به ثبت رساندن موسسه ، با ارائه تقاضا نسبت به ” اخذ مجوز خاص ” از مراجع ذی ربط اقدام نمایند. 2-معرفی حداقل 3 نفر به عنوان اعضاء هیات موسس برای ثبت موسسه چند منظوره و 2 نفر برای موسسه تک منظوره. بنابراین موسسات فرهنگی و هنری ثبت شرکت در تهران را افراد چه با قصد انتفاع و یا بدون قصد انتفاع تاسیس مینمایند. البته توجه داشته باشید که راه اندازیه این قبیل موسسات نیازمند اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. وزارت اقتصاد مکلف است ، با نظر داشت حکم ماده نزده هم این قانون دلایل رد خویشرا کتباً به موسسه ارائه نماید.

موسسه مکلف است در فعالیت های اقتصادی و پروژه های مربوط شرایط ایمنی و محافظوی کار را برای کارکنان خویش فراهم و امتیازات اقلیمی و ساحوی را به آنها بپردازد. (۴) درصورتیکه دویا بیش ازدومؤسسۀ غیردولتی به عین نام درخواست ثبت را ارائه نماید.حق اولیت به مؤسسه ایکه اولاً درخواست ثبت را ارائه نموده است داده میشود، درینصورت به درخواست دهندۀ بعدی فرصت داده میشود، تانام جدید را انتخاب نماید. (۳) هر گاه ثبت مؤسسه موردتصویب قرار نگیرد ،وزارت اقتصاد مکلف است دلایل عدم ثبت را طور کتبی به درخواست دهنده ابلاغ نماید. (۲) وزارت اقتصاد مکلف است یک نقل (کاپی) مکمل اسناد مؤسسۀ خارجی را بعداز تصویب کمیسیون عالی ارزیابی به وزارت امور خارجه و وزارت سکتوری مربوط ارسال نماید. وزارت امور خارجه مکلف است درمدت یک ماه اسناد راارزیابی وازنتیجۀ آن وزارت اقتصاد را کتباً مطلع سازد، در غیر آن کمیسیون عالی ا رزیابی میتواند درخو است ثبت را طی مراحل نماید.

  • قبل از اقدام به ثبت موسسه، اگر موضوع فعالیت شما از موضوعاتی است که برای ثبت، نیازمند اخذ مجوز است، حتما مجوز را از مرجع مربوطه دریافت کنید.
  • موسسات خیریه برای فعالیت دراین حوزه نیازمند اخذ مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی هستند، ضمناً موسسات خیریه باید بر اساس مقررات و ضوابط تعیین شده توسط این سازمان شروع به فعالیت کنند.
  • تثبیت مکان اجرای دوره تا پایان همان دوره ضروری است و در صورت انتقال هنرجویان بزرگسال از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایان دوره مقدور خواهد بود.

برای ثبت موسسه خیریه جدای از مراحلی که باید در اداره مربوطه در وزارت کشور انجام گیرد بررسی می شود. اما مهم است بتواند در وهله اول مجوز لازم از وزارت کشور و نهادهای زیر مجموعه آن را بگیرد و از طرفی در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد. خواهیم گفت که ثبت موسسه خیریه نیاز به صدور مجوز از وزارت کشور دارد، و این سامانه از طرف آن نهاد ایجاد شده است. مدیر عامل باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشد و هم چنین دو نفر از اعضای هیات مدیره باید مدرک کارشناسی داشته باشند.

موسسه های غیر تجاری انتفاعی

موسسه ایکه توانائی بررسی مالی و حسابی خود را توسط بررسان مالی بین المللی نداشته باشد وزارت های اقتصاد و مالیه در مشوره با نهاد های هماهنگ کننده موسسات تدابیر مناسب دیگری را در زمینه اتخاذ نمایند. موسسه مکلف است در هماهنگی با ادارات ذیربط بعد از انجام پروژه گزارش آنرا به مراجع مربوط ارائه نماید. عواید حاصله از فعالیتهای اقتصادی موسسه صرف برای پیشبرد اهداف و مقاصد تعیین شده موسسه مورد استفاده قرار میگیرد. موسسه در صورتی میتواند به فعالیتهای اقتصادی مبادرت ورزد که جهت برآورده شدن اهداف غیر انتفاعی آن صورت گیرد. هر گاه مؤسسه به اسناد ثبت شدۀ قبلی ضرورت داشته باشد، ادارۀ مربوط مکلف است درزمینه همکاری نماید.

این زمان از تحویل و تکمیل مدارک ثبت موسسه غیرتجاری و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه حساب می شود. گواهی عدم سوء پیشینه و اقرارنامه اعضاء هیئت مدیره موسسه غیر تجاری. اعضاء هیئت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک نفر را به عنوان خزانه دار انتخاب نموده و حدود اختیاراتش را مطابق با اساسنامه موسسه تعیین می کند. جهت تعیین محل قانونی موسسات غیر تجاری مجوزی می بایست از مرجع صادر کننده مجوز استعلام اقامتگاه گرفته شود و بعد از بازدید و تائید محل اقامتگاه موسسه غیر تجاری می توانند آن محل را جهت فعالیت تعیین و انتخاب نمود. سرمایه اولیه موسسه غیر تجاری درصورتی که توسط ارگان دولتی مجوز داشته باشد می تواند صفر باشد ولی در حالت عادی سرمایه موسسات غیر تجاری مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می باشد که بین شرکاء قابل تقسیم می باشد. لازم به ذکر است موسسات غیر تجاری از سرمایه نقدی و غیر نقدی می توانند بهره بگیرند و نمی توان سرمایه را به قطعات سهام تقسیم کرد.