تفاوت سازمانهای انتفاعی و بازرگانی با سازمانهای غیر انتفاعی دولتی

مشارکت می‌تواند دربردارنده‌ی همکاریِ سازمان‌های غیرانتفاعی با یکدیگر، کار با سازمان‌های دولتی، یا حتی با کسب‌وکارهای تجاری باشد. به عنوان مثال، مؤسسه‌های اجتماعی با سازمان‌های انتفاعی کار می‌کنند تا در توسعه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ ها، به آنها کمک کنند. اغلب هدف سازمان‌های غیرانتفاعی، مشارکت در «رفاه اجتماعی» در حوزه‌ی مشخصی است، بنابراین، معمولا برای آنها مهم نیست که این کار را به تنهایی انجام دهند یا با دیگران. در واقع اگر سازمان‌های غیرانتفاعی (و بخش عمومی)، با سایر گروه‌های علاقمند مشارکت کنند، اغلب به اهداف بیشتری دست می‌یابند.

مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تأسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ ها می‌ نماید. حداقل تعداد مدیران در این موسسات ۲ نفر عضو می‌ باشد که باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشند. مؤسساتی که هدف از تشکیل آن‌ ها به دست آوردن منافع خود نخواهد بود. همانطور که دیدیم ، بسیاری از این اقدامات شرح وظایفی جدید و ناآشنا نبوده و در سایر مجموعه های انتفاعی نیز مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما توجه به عدم وجود سهام دار نکته مهمیست که در این راه باید بدان توجه شود . اشخاص و يا موسساتي هستند که به قصد تحصيل سود به فعاليتهاي تجاري مي پردازند مانند انواع موسسات و شرکتهاي تجاري . اگر دادگاه اقدام به انحلال موسسه کرده باشد، تصفیه بر عهده مدیر است.

این اوراق برای موسسات غیر تجاری متقاوت می باشد و رویه ثابتی برای کلیه موسسات غیر تجاری ندارد. اعلام کد پستی معتبر اداری و یا تجاری جهت اقامتگاه موسسه غیر تجاری. کد فراگیر درصورتی که شریک یا عضو هیئت مدیره فرد غیر ایرانی ثبت برند تجاری باشد. مدارک هویتی اعضاء هیئت مدیره یا هیئت امناء درصورتی که هیئت مدیره خارج از شرکاء باشند. مدیر عامل می تواند همزمان عضو هیئت مدیره نیز باشد اما دوره مدیریتی او نمی تواند از مدت عضویتش در هیئت مدیره بیشتر باشد.

  • از این رو، پشتیبانی دانشگاه پیام نور ایران تحصیل به روش تلفنی و آنلاین، همه دوستان گرامی را…
  • مدرک تحصیلی مورد نیاز ثبت موسسه خدماتی هر مدرکی می تواند باشد به شرط آنکه به صورت مجوزی نخواهید فعالیت داشته باشید.
  • بخشی از زیر مجموعه‌ ی موسسات غیر تجاری، مؤسسات غیرانتفاعی هستند.
  • برای ثبت این مؤسسات اداره‌ ی ثبت موظف خواهد بود به هنگام وصول درخواست کتبی مبنی بر ثبت و تأسیس آن‌ ها، مراتب را از اداره کل نیروی انتظامی استعلام و پس از اخذ تأییدیه و جواب مثبت به ثبت مؤسسه‌ ی درخواستی اقدام کند.
  • مشارکت می‌تواند دربردارنده‌ی همکاریِ سازمان‌های غیرانتفاعی با یکدیگر، کار با سازمان‌های دولتی، یا حتی با کسب‌وکارهای تجاری باشد.

عامل کلیدی در روند توسعه در کنار حکومت ، دولت محلی، بخش خصوصی و اعانه دهندگان، سازمانهای امدادرسان ایفای نقش می کنند. غیر انتفاعی یعنی سود حاصل از عملکردشان بین صاحبان و کنترل کنندگان تقسیم نمی شود. مؤسسه هائی که زیر نظریکی از سه قوه اداره می شوند و عنوان وزارتخانه ندارد. معمولا تابع مقررات مالی و محاسباتی و تدارکاتی مصوب مجمع عمومی هستند.

موسسه‌های غیر تجاری فعال در حوزه محیط زیست

انتخاب مدیران در مؤسسات غیر تجاری بر عهده مجمع عمومی موسس می باشد و هر یک از آن ها نیز به میزان سرمایه خود دارای مسئولیت کیفری می باشند. سامانه ثبت موسسه و تشکل ها در شهرستان ها اداره ثبت مرکز استان می باشد. جلسات هیئت مدیره در موسسات غیرتجاری با حضور اکثریت اعضاء جنبه رسمی پیدا کرده و تمامی تصمیمات آن با اکثریت آراء رسمیت می یابد. وجود بازرس در موسسات غیر تجاری الزامی نیست اما مدیریت مالی در موسسات آنقدر اهمیت دارد که اکثر موسسات ترجیح می دهند برای خود بازرس قانونی تعیین کنند.

موسسات غیر انتفاعی چیست

مدارس، دانشگاه ها و نیز موسسات پژوهشی نمونه های روشنی از اشخاص حقوقی با اهداف علمی – آموزشی به شمار می آیند. سرمایه گذاری برای بیمارستان ها، پژوهشگاه ها، صندوق های قرض الحسنه و موسسات خیریه را باید در زمره اهداف عیرتجاری به شمار آورد. همچنین نهادیهایی مانند وقف، مساجد و کلیساها و یا ثبت شرکت در تهران آتشکده ها با آنکه همه عناصر شخصیت حقوقی را در خود ندارند، بنا به مصالحی دارای شخصیت حقوقی شناخته شده اند. به علاوه، شهرداری ها، سازمان ها و نهادهای دولتی در این چهارچوب قرار می گیرند. تمام دارایی های یک شرکت غیر انتفاعی که به هدف معاف شدن از مالیات تشکیل شده است باید وقف باشند.

آیا باید یک سازمان غیرانتفاعی ایجاد کنم؟

حداقل شرکا در موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه به هر‌ میزان مجاز است. موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیرانتفاعی دانست. موسسه های غیرتجاری مثل آموزشگاه‌های علمی، زبان، فنی، مدارس غیرانتفاعی و … که هدف از تأسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضا است. ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است حداقل شركا در موسسات فوق نباید كمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه به هرمیزان مجاز است .

بنگاه‌های اجتماعی به طور کلی کاملاً نسبت به مسئولیت نظر زیست محیطی خود آگاه هستند و تلاش می کنند در فعالیت خود به همان اندازه که از نظر اقتصادی پایدار هستند از منابع محیطی نیز به شکلی پایدار بهره‌مند شوند. یک شرکت اجتماعی کالایی یا خدماتی را به وجود می آورد که یک دلیل اجتماعی ، محیطی را پاسخ می‌دهد. برخی از نمونه‌های بارز سازمان‌های غیر انتفاعی شامل عفو بین الملل ، پزشکان بدون مرز و… است. که تعدادی از آن ها قبلا موسسه بوده اند اما با کسب برخی از امتیازات ، به دانشگاه تبدیل شده اند.

شما ممكن است قادر باشید با سازمانی كه بتواند از سرویسهای شما در محدوده اهداف خود استفاده كند مشاركت داشته باشید. جامعه غیرانتفاعی محل خود را، مورد جستجوی مجدد قرار دهید تا آنكه مشخص شود كه آیا موسسه مشابهی وجود دارد كه سرویسهای ارائه شده از طرف شما بتواند مكمل اهداف آنها باشد. اگرچه بند الف به مصادیق موسسات خیریه و موسسات آموزشی نمونه های خوبی برای این دسته از موسسات هستند. در حالی که بند ب ماده مرقوم کانون های فنی و حقوقی را به عنوان موسسه غیرتجاری انتفاعی برشمرده است.

سوالات خود را در قسمت نظرات مقالات بپرسید و از آویژه جواب بگیرید. آموزش عمومی و روخوانی و روان‌خوانی قرائت (تحقیق و ترتیب)، ترجمه مفاهیم حفظ سیر معصومین (ع)، احکام ادعیه زیارت مدیحه‌سرایی اذان و ابتهال همخوانی تواشیح برگزاری مسابقات قرآنی و عترت. موسسات بازرسی کالا و کنترل کیفیت و صدور و مشاوره کیفی استاندارد. انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی تغییرات شرکت و تحقیقاتی، در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری محققان و متخصصان. موسسات فرهنگی غیر تجاری فعال در حوزه ادبیات فارسی یا دیگر زبان‌ها. طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی هنری و سینمایی و مطبوعاتی از قبیل داستان‌نویسی، چاپ، کتابداری، صحافی، هنرهای دستی، طراحی لباس و مد، خوشنویسی و کامپیوتر گرافیک (طراحی)، فیلم‌سازی، عکاسی و بازیگری.

پست شد در : misc